Oslomesterskap i pils/lager 2020

Jeg fater alt av mitt øl, men det var emballasjekravene som gjorde at jeg ikke meldte meg på. Jeg liker ikke 0,5 som format, og tapper det lille som går på boks i andre mindre størrelser. Jeg kunne så klart kjøpt meg noen 0,5 bokser, men så er det dette med plass til oppbevaring da. Jeg har okkupert bortimot den eneste solide boden i rekkehuset (hvor vi har begrenset med lagringsplass) og har fått streng beskjed om å holde alt av bryggeutstyr innenfor bodens fire vegger av min bedre halvdel :D Da kan jeg faktisk ikke prioritere å ha en kasse med 0,5 bokser stående å ta opp plass. Da ble valget i denne omgang å melde pass. Det jeg BURDE ha undersøkt var muligheten for å få byttet til meg noen få bokser av 0,5 format av en eller annen lokal brygger med slikt i arsenalet. Og det kan godt være det må bli løsningen neste gang. Jeg har siklet på å melde meg på NM i flere år nå, men ikke fått rotet meg til det. Mest av alt i frykt for å begynne å styre med Beer Gun, men nå er Tapcooler i hus, og da er jo alt så mye enklere :)

Og som @Eirik KG poengterer, så har jeg full forståelse for at reglene er som de er. Jeg mente bare å si at det er ikke alle som foretrekker 0,5 som format i utgangspunktet, og da har folk som meg med plassbegrensning fort en utfordring (selv om alle utfordringer lar seg løse...:))
0,5 liter er heller ikke min favoritt. 0,33 kan bli litt lite, men 0,44 er perfekt. Har allikevel tappet 6 bokser av hver batch på 0,5 i tilfelle det skulle dukke opp en spennende konkurranse.
 
Sjekket reglene. men finner ikke noe: Er det poengtrekk for å være raus med flaskefyllingen, eller blir det bare syrlige kommentarer i dommerskjemaet?
 
Sjekket reglene. men finner ikke noe: Er det poengtrekk for å være raus med flaskefyllingen, eller blir det bare syrlige kommentarer i dommerskjemaet?
Blir bere kommentert så vidt eg forstår. Sjølv om eg stussa litt eg også på "litt høy fyllingsgrad". Det hørest litt negativt lada ut.. ser grunnen til å kommentere lav fyllingsgrad, mtp på forbedring til bryggeren. Men ikkje høg? Eller er det en anna grunn til? Er det det estetiske over det? Kan være enig i at det ser finere ut når flaskene ikkje er breddfulle..

Edit: @gustavf har visst svart på dette med poeng:

73f48c65f0baf2da5e07fbbebd15f5ce.jpg
 
Sist redigert:
0,5 liter er heller ikke min favoritt. 0,33 kan bli litt lite, men 0,44 er perfekt. Har allikevel tappet 6 bokser av hver batch på 0,5 i tilfelle det skulle dukke opp en spennende konkurranse.

Jeg tapper og på 0,44 bokser. Akkurat passe størrelse, og matcher også hele arsenalet mitt av ølglass med egen logo, som alle er beregnet for 0,44 bokser.

For min del så har jeg som sagt ikke plass til en ekstra eske med bokser i min bryggebod, ellers hadde jeg også gjort det slik. Løsningen blir nok for meg å bytte til meg noen få bokser ved behov.
 
Da håper jeg bare at jeg har et så godt øl at de ekstra milliliterne blir satt pris på! :)
Takk for info!

Blir bere kommentert så vidt eg forstår. Sjølv om eg stussa litt eg også på "litt høy fyllingsgrad". Det hørest litt negativt lada ut.. ser grunnen til å kommentere lav fyllingsgrad, mtp på forbedring til bryggeren. Men ikkje høg? Eller er det en anna grunn til? Er det det estetiske over det? Kan være enig i at det ser finere ut når flaskene ikkje er breddfulle..

Edit: @gustavf har visst svart på dette med poeng:
 
Sjekket reglene. men finner ikke noe: Er det poengtrekk for å være raus med flaskefyllingen, eller blir det bare syrlige kommentarer i dommerskjemaet?

Det blir syrlige kommentarer, men ikke poengtrekk. Poenget med å kommentere det er å få dere til å være bittelitt mindre rause neste gang, siden veldig fulle bokser gjerne medfører søl. Jeg snakker ikke om at vi ønsker halvtomme bokser, men om den fliken som presses inn i boksen tar godt nedi overflaten av ølet så er kanskje boksen litt i overkant full.

0,33 er rett og slett for lite øl til å dømme skikkelig om man er tre-fire dommere.
 
Tung jobb å ta imot øl til ØiP :)
0323a240f25a30700ccc3fc8a3a0949a.jpg


40 minutter igjen folkens for å levere inn øl. Drammensveien 43 er stedet...

Peram


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det var fryktelig hyggelig å sitte i sola i Drammensveien og smake på øl og prate. Dette er noe jeg har savna sårt. Noe å tenke på for dem som ikke deltar: Dere går glipp av en Anledning!

To meters avstand mellom stolene, og full respekt for smittevernsreglene! Bare så det er sagt.
 
Det blir syrlige kommentarer, men ikke poengtrekk. Poenget med å kommentere det er å få dere til å være bittelitt mindre rause neste gang, siden veldig fulle bokser gjerne medfører søl. Jeg snakker ikke om at vi ønsker halvtomme bokser, men om den fliken som presses inn i boksen tar godt nedi overflaten av ølet så er kanskje boksen litt i overkant full.

0,33 er rett og slett for lite øl til å dømme skikkelig om man er tre-fire dommere.

Poenget med å fylle helt opp, er jo å unngå oksygenpåvirkning så langt mulig. Jeg mener å ha erfaring for at det har noe for seg. Og i flasker ser dere det jo, så dere kan justere helleteknikken:).

Jeg har forøvrig aldri fått syrlige kommentarer - men har lurt litt på hvorfor det skal kommenteres når det ikke har betydning for dømminga.
 
NM er jo knapt nok over, jeg er klar over det. Men er det innafor å spørre om når man kan forvente dømming av Oslomesterskapet i pils? Mvh godt fornøyd førstegangs NM deltaker men spent OMP deltager:)
 
NM er jo knapt nok over, jeg er klar over det. Men er det innafor å spørre om når man kan forvente dømming av Oslomesterskapet i pils? Mvh godt fornøyd førstegangs NM deltaker men spent OMP deltager:)

Dømming av OiP er planlagt med innledende runder onsdag 10.6 og finale 11.6. Dette betinger dog at vi får nok dommere til onsdagen.

Mvh

Per Arne Munthe
Norbrygg Oslo


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp