oud bruin, Erfaringer?

TTL

 
Hei!

Jeg har fått en utfordring av en kamerat. Han gjør en jobb for meg, og han kom med forslaget at jeg kunne brygge et øl til han som betaling. Det er jo et godt forslag, men utfordringen kom ved at han vil at jeg skal forsøke å brygge en oud bruin. Er det noen av dere som har forsøkt dere på slikt øl før? har hittil hverken forsøkt meg på brett eller lacto, annet enn det som har lurt seg inn i et par av bryggene på egenhånd.

En ting jeg bl.a. ikke helt klarer å vri hodet mitt rundt er (hvis jeg har forstått riktig) bruken av lacto i lagringen. er ikke den følsom for alkohol? Brett er greit nok. Den er helt vanlig på dette stadiet. men lacto?

I tradisjonell brygging av dette øllet blir det jo lagret på eikefat. dette vil selvfølgelig avgi vanilin / eikearoma. Men vil det også slippe til oksygen til øllet, slik at noe av syrningen kommer av aceto/eddik-bakterier? Jeg har ingen eikefat på lur. Hvis dette er tilfelle, har noen forslag til hvordan jeg kan gjenskape dette i glassballong med nogenlunde likt resultat?

Når dette øllet har blitt lagret (ett år eller noe sånt. To blir for lenge å vente synes jeg. vi får se) og det skal blandes med en ny batch. hva vil bretten gjøre med det ferske øllet? har jeg fått med meg ting riktig om bretten spiser mer av sukkeret enn vanlig gjær gjør? fare for flaskebomber? brett lager vel CO2 det også?

Andre tips og erfaringer?

Truls
 
les surølartikkelen i medlemsseksjonen, der står akkurat det du lurer på. Har ikke noe konkrete erfaringer selv.
 
Ja. Eikespon/terninger, eventuelt en liten stripe vaniljestang. Men hvor mye må man finne ut. Har lyst på et eikefat da... noen som har et 50-60 liters eikefat til overs kanskje? Hvor kjøper man sånt? Og hvordan pokker behandler man et sånt smykke?
 
Det store volumet på eikefatene som er brukt, samt at de blir gjenbrukt gjør at det ikke er noe særlig eikepreg å snakke om, særlig ikke vanilin. Eiken slipper inn litt oksygen  som gir en viss eddiksyrebakterieaktivitet. Raj apta har etter sigende forsket en del på hvordan å etterligne disse forholdene i hjemmebryggerier.

Små hjemmebryggerfat setter etter sigende for mye smak av eik og slipper inn for mye oksygen. Iallefall hvis målet er å lage en oud bruin. Tror mange av disse lagres på rustfritt stål også faktisk.
 
Har blitt fortalt at buckerene gjevnlig skraper deg ned til frisk eik i tønnene, nettopp for å opprettholde vanilinsmitten, så noe må det jo være. At de store volumene spill en rolle, den ser jeg. Disse fatene er på mange kubic, er de ikke? Jeg ser for meg noen flere meter høye ovale tønner på rad og rekke.

Hva med å spleise på ett sånt og ha en kjempe dugnads bryggerhelg og fylle det opp? Så kan nrk komme og lage langsomtv.
 
Fatene hos rodenbach er mellom 100 og 660 hektoliter. Kan være at man kan oppnå liknende oksygengjennomtrengning ved å vokse mesteparten av en tønne. Det er jo ikke uvanlig å ha fellesfat i amerikanske hjemmebryggerklubber. Men tror det er enklere å lage surøl i betterbottles etc. Både med tanke på å kontrollere smaker og rent praktisk (bør etterfylle fatene stadig blandt annet).

Men det finnes jo bøkkere i norge, tror iallefall arcus har, så det kan jo være at det er mulig å få tak i noe.
 
Belgisk surøl har generelt svært lite eikepreg, siden fatene brukes igjen og igjen. Oud bruin lagres heller ikke alltid på eikefat (i motsetning til flamsk rødt øl), men tilsettes gjerne melkesyrebakterier på stålfat.
 
100 hektoliter. Det skulle gått det. Hvis vi fyller en idretshall med hjemmebryggere og tar en skikkelig bryggehelg. Det hadde vært trivelig det!
 
Tilbake
Topp