Overføre øl fra fat til flaske

Hei

Lar det seg gjøre å overføre ferdig øl fra fat til flaske. Er jo litt gunstigere å frakte i flasker når det er snakk om mindre kvantum eller man ønsker å gi bort noen dråper.
Hvordan vil kullsyren holde seg i en flaske hvis den i utgangspunktet er tilsatt ved co2 trykk på fat.

Er det none som har noen erfaringer å dele rundt dette?

De fleste som har øl på fat flasker litt av det, fx. til NM og det går bra bare flakene er sterile (for lengre oppbevaring) og tappe utstyret også er sterilt, det være så enkelt som tappetårn med lang slange, mottrykksfyller, beergun.

For min del fungerer det utmerket å fylle rett fra tappeslangen(picnic kran) fra corneliusfatet. Så lenge alt er kaldt og flaskene stått i fryseren. Men det jeg lurer på er om det finnes en billig "dings" på feks biltema som man kan koble til CO2 tanken å gi flaskene en liten dusj før fylling..? Nettopp pga presse ut luft for å få litt lenger "brukstid" på flaskene..

Kyrre D K skrev:
For min del fungerer det utmerket å fylle rett fra tappeslangen(picnic kran) fra corneliusfatet. Så lenge alt er kaldt og flaskene stått i fryseren. Men det jeg lurer på er om det finnes en billig "dings" på feks Biltema som man kan koble til CO2 tanken å gi flaskene en liten dusj før fylling..? Nettopp pga presse ut luft for å få litt lenger "brukstid" på flaskene..

Slik gjør jeg det også - det virker fint. Jeg har koblet et åpen slangestuss til en T-kobling med skruventil (kjøpt i en camping utstyrs butikk) etter reduksjonsventilen på gassflaska. Den bruker jeg til å fylle litt CO2 i flaskene først.... Er også fin til å fylle CO2 i sekundær-kar hvis en mot formodning skulle bruke det.

Du kan sette hurtigkobling på CO2 slangen og så koble på en trykkluftpistol som du med lavt trykk CO2 - spyler flaskene før tappingen. Hurtigkobling på CO2-en er lurt uansett, så kan du lett koble den til og fra kjøleskap e.l. når du feks. vil bruke gassen et annet sted  :)

Biltema:
Renblasingspistol med hurtigkobling han art.nr:15212
Hurtigkobling hun art.nr:15588

Og følgelig bør utstyret renses og desinfiseres først

- Bjarte

Har du sett denne?
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4407.0.html
Slik gjer eg det:
Gummipropp fra humle.se, 4 og 6mm slange fra biltema. Løsnar litt på gummiproppen så lufta kjem ut under fylling, funkar heilt fint. Trur i utgangspunktet det er unødvendig å purge flaskene med co2 først. Eg fyller alltid til skummet kjem ut i glippa mellom proppen og tuten likevel.
Ein "insider" fra eit stort norsk bryggeri har fortalt at dei brukar ein metode som gjer at det akkurat skummar over ved fylling av flasker og boksar, utan å bruke co2-purging.

Fyller flaskene med star-san på forhånd, og tømmer dette ut rett før fylling.

Vedlegg

• IMG_1935.JPG
    IMG_1935.JPG
    52,7 KB · Sett: 323
  • IMG_1937.JPG
    119,3 KB · Sett: 293
Jeg gjør det på samme måte som Protto bare med picnic tappekran og plastrøret fra en liten flaskefyller. Røret passer perfekt i tappekranen, på samme måte som slangen ser ut til å gjøre i tappekranen hos Protto  :)

protto skrev:
Ein "insider" fra eit stort norsk bryggeri har fortalt at dei brukar ein metode som gjer at det akkurat skummar over ved fylling av flasker og boksar, utan å bruke CO2-purging.

på "how its made" viste de fra et bryggeri i USA der de spruter en tynn stråle med varmt vann i flasken etter fylling, slik at det skummet over før kapselpåsetting

Tilbake
Topp