Overgang fra dykkerflaske som skal brukes som CO2-tank

Jeg kjøpte for flere år siden en 3-liters luftflaske (opprinnelig brukt som dykkerflaske) som CO2-beholder. Jeg vet at mange har kjøpt slike flasker fra Petit opp gjennom årene. Jeg kjøpte regulator på Clas Ohlson, og klarte den gangen å skaffe meg en overgang slik at jeg fikk satt denne på flaska. Dessverre har denne overgangen blitt borte i forbindelse med fylling av flaska, og nå klarer jeg ikke å få tak i noen overgang som passer, heller ikke fra firmaer som spesialiserer seg på gassutstyr, Gassarmatur as.
Er det noen som vet om hvor man kan gå tak i en overgang fra luftflaske til en standard regulator for CO2? Jeg har ikke de nøyaktige dimensjonene på gjengene, men kan eventuelt ta en ca mål.
For øvrig bruker jeg nå en 6 kilos CO2-flaske som hovedflaske, men det er nyttig å ha en mindre flaske i reserve eller på tur.

Tore
 
Denne overgangen var noe Atle Holger i Petit fikk et verksted til å lage for han i et forholdvis stort antall. Når Atle solgte Petit til Ola så kastet han alle disse, og det er jo veldig dumt for oss hjemmebryggere. Tror ikke det er så lett og skaffe denne overganger dessverre.
 
Auda!  Kanskje det er noen her på forumet som har faset ut sin gamle 3-liters flaske og har overgangen liggende?
Det er jo lov å håpe...  :)
Tore
 
Som sportsdykker og brygger fikk jeg et uhyggelig bilde i hodet nå..

Vær snill og merk flaska tydelig og permanent med Co2!
 
Jeg skal iallfall love å ikke selge flaska til en sportsdykker! Den står fortsatt full av CO2 men ubrukelig til øltapping i min garasje. Dersom ingen kan skaffe meg en overgang, vurdrer jeg å selge flaska til noen som har ei tilsvarende flaske med overgang. Synd, for det hadde vært innmari kjekt å hatt ei slik flaske i reserve når den store flaska mi går tom i løpet av ei uke eller tre...
 
..men problemet dukker vel opp når man skal fylle opp flaska igjen. Kanskje ingen god ide allikevel..
 
Uansett koster det vel mer enn det smaker. Jeg får en ekstra 6 kg CO2-flaske for ca 800 kroner, tror jeg, ferdig fylt. Så hvis noen i Oslo-området vil kjøpe min 3-kilos, og har den nødvendige overgangen, er jeg ready for business...
 
Tilbake
Topp