Overgjært juleøl?

God kveld.

Tenker og prøve meg på en øl til jul og har tatt utgangspunkt i en juleøl av Leif Gundersen; oppskrift hentet fra "Moderne Hjemmebrygging"
Planen var og bruke humlen jeg alt har, så har forandret litt på oppskriften i BeerSmith

Da ble det sende slikt ut:

Batch Size (fermenter): 28,00 l 
Bottling Volume: 25,16 l
Estimated OG: 1,059 SG
Estimated Color: 28,9 EBC
Estimated IBU: 38,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 79,7 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                                          Type          #        %/IBU       
4,10 kg              Munich Malt (17,7 EBC)                                Grain        1        54,2 %       
3,00 kg              Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC)                        Grain        2        39,6 %       
0,45 kg              Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)        Grain        3          5,9 %       
0,02 kg              Black (Patent) Malt (985,0 EBC)                    Grain        4          0,3 %       
15,00 g              Hallertauer [8,90 %] - Boil 60,0 min              Hop          5        10,1 IBUs   
15,00 g              Target [11,00 %] - Boil 60,0 min                    Hop          6        12,4 IBUs   
20,00 g              Hallertauer [8,90 %] - Boil 20,0 min              Hop          7        8,1 IBUs     
30,00 g              Hallertauer [8,90 %] - Boil 10,0 min              Hop          8        7,3 IBUs     
0,0 pkg              English Ale (White Labs #WLP002)              Yeast          9        -           


Mash Schedule: Double Infusion, Full Body
Total Grain Weight: 7,57 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Protein Rest      Add 14,22 l of water at 59,8 C          52,0 C        25 min       
Saccharification  Add 12,63 l of water at 88,7 C          67,0 C        60 min       

Kopiert rett fra BeerSmith

Noen som har tanker/forslag? Jeg har ingen erfaring med og lage/forandre oppskrift så takker for all hjelp :)
 
God kveld, og god morgen :)

Jeg har overhodet ikke den lengste fartstiden her, men jeg elsker å fikle med oppskrifter, så here we go ;D

Hadde det vært mitt brygg ville jeg ha lagt til 450g lys karamell malt (EBC 20-75 hva enn du nå måtte ha for hånden). Har du ikke noe annet kan du øke 120L'en til 700g. Hvis svatrmalten skal gi smak i tillegg til farge kan du øke til 130g Black patent. Bitterhet er smak og behag, men en i en juleøl er tradisjonelt sett bitterheten litt mer i bakgrunn enn IBU 38. Mellom 22 og 30 i dette tilfellet, kanskje. Men IBU 38-40 er ovehodet ikke feil etter min smak.

Humle steget på 20min er lite effektivt. Ta 10 min i stedet du :)

Dette vil bli et fyldigere øl med litt røstet avslutning. Lykke til :sovne:
 
ThomasRS skrev:
God kveld, og god morgen :)

Jeg har overhodet ikke den lengste fartstiden her, men jeg elsker å fikle med oppskrifter, så here we go ;D

Hadde det vært mitt brygg ville jeg ha lagt til 450g lys karamell malt (EBC 20-75 hva enn du nå måtte ha for hånden). Har du ikke noe annet kan du øke 120L'en til 700g. Hvis svatrmalten skal gi smak i tillegg til farge kan du øke til 130g Black patent. Bitterhet er smak og behag, men en i en juleøl er tradisjonelt sett bitterheten litt mer i bakgrunn enn IBU 38. Mellom 22 og 30 i dette tilfellet, kanskje. Men IBU 38-40 er ovehodet ikke feil etter min smak.

Humle steget på 20min er lite effektivt. Ta 10 min i stedet du :)

Dette vil bli et fyldigere øl med litt røstet avslutning. Lykke til :sovne:

Hei Thomas
Takk for innspill :)
Jeg har mer eller mindre gjort som du skrev. :p Økt Crystal og svart malten.. har i tillegg redusert IBUen ned til rett under 30.. liker tanken på litt tradisjoner. Tatt bort Target blomst og erstattet med Hallertauer for og få humlemengden litt opp.. Følte at det ble litt lite hume? 61gram  (uten at jeg helt vet hvorfor :D )

da ble det sende slikt ut:

Boil Size: 36,24 l
Post Boil Volume: 32,24 l
Batch Size (fermenter): 28,00 l 
Bottling Volume: 25,16 l
Estimated OG: 1,061 SG
Estimated Color: 43,5 EBC
Estimated IBU: 29,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 79,7 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                                    Type          #        %/IBU       
4,10 kg              Munich Malt (17,7 EBC)                          Grain        1        51,7 %       
3,00 kg              Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC)                  Grain        2        37,8 %       
0,70 kg              Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)  Grain        3        8,8 %       
0,13 kg              Black (Patent) Malt (985,0 EBC)              Grain        4        1,6 %       
36,00 g              Hallertauer [8,90 %] - Boil 60,0 min        Hop          5        23,7 IBUs   
25,00 g              Hallertauer [8,90 %] - Boil 10,0 min        Hop          6        6,0 IBUs     

Est FG er på 1.019, har aldri laget et øl med så høy FG.. er dette litt søtt? (kommer  vel an på hvem som smaker)

Alt i alt .. hvis dette ser greit ut så handler jeg inn det jeg trenger og setter brygget til helga.
 
Estimert FG blir litt som estimert terningkast: en viss sjanse for at programmet tar feil. Du må nesten beregne slikt selv utifra erfaring med mesketemperatur/utstyr, ingredienser og gjær. Du kan jo meske på 65 grader i 90 minutter om du vil ha det litt lettere. WLP002 etterlater seg uansett en del sødme. Oppskriften ser fin ut.
 
Noen som har noe mening om det er grunn til og ta "protein rest" på 52 °C i dette brygget. Leser litt om meskeprosessen; John Palmer.

" This rest should only be used when using moderately-modified malts, or when using fully modified malts with a large proportion (>25%) of unmalted grain, e.g. flaked barley, wheat, rye, or oatmeal. Using this rest in a mash consisting mainly of fully modified malts would break up the proteins responsible for body and head retention and result in a thin, watery beer. The standard time for a protein rest is 20 - 30 minutes." http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-4.html

Forstå jeg det riktig, så vil protein rest i dette tilfellet resultere i at ølet blir tynt og vannaktig da jeg i all hovedsak bruker bra modifisert malt...
Eller tar jeg feil? Engelsk forståelsen min er ikke helt på topp... :|
 
Du vil ikke ødelegge ølet, men du vil antakelig ikke oppnå noe du ønsker heller. Å bryte ned protein er nyttig som Palmer skriver for å bryte ned umaltet bygg, hvete, rug el havre og lavt modifisert malt. Så så lenge du ikke bruke slike ingredienser oppnår du ikke noe mer enn å bryte ned proteinene som gjør at skummet holder seg, og muligens å fjerne noe munnfølelse -altså gjøre det "tynnere".
 
Tilbake
Topp