Overkarbonert øl

For et par uker siden flasket jeg den første ølen min. Jeg var nok litt rask med å tappe det over på flaske. Kort tid etter ble de satt på et kjølig (ca 4 grader) sted. Etter en god uke syntes jeg det ikke var tilført noe nevnverdig kullsyre, så jeg satte ølet på et varmere sted hvor det nå har stått et par dager. Idag åpnet jeg en øl og det fosset over. Jeg ser ikke bort ifra at flaskene kan sprenge dersom de står mye lenger.

Er det noe jeg kan gjøre for å redde ølet? Kan jeg for eksempel åpne flaskene og tappe det over på ballong igjen, la det stå å ettergjære en stund, for så å tappe det over på flasker igjen?

Du kan kjøle dem så langt ned mot 0 grader som mulig, åpne flaskene for å lette på trykket og så korke dem på nytt. Hvis det fosser over også ved 0 grader er det verre.

Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal kunne funke å helle ølet tilbake på ballong, annet enn at ølet sikkert kan komme til å bli oksidert. Men på den annen side så har du jo liten nytte av ølet sånn det er nå heller.

Husk også at flasker som fosser over kan være tegn på infeksjon. Har du smakt ølet? Det kan være lurt å sjekke at ikke det er usmak på det før du investerer mere arbeid i det. Lykke til!

Hei, og takk for hurtig og godt svar. Ølet smaker godt, så da prøver jeg metoden du nevner. Igjen, mange takk!

Jeg har også hatt en batch med overkarbonert øl. Jeg måtte la flaskene stå åpne et par timer før de hadde gitt fra seg nok co2 til å kunne drikkes, og da rant det en pen stripe med skum over flasketuten hele tiden.

Jeg heller mot å anbefale en ny runde på gjæringskaret, men da er det seff fare for oksydering..

Tilbake
Topp