På hvilken måte påvirker gjæringstemperaturen smaken?

-Tormod-

Norbrygg-medlem
Heisann

Et spørsmål datt ned i hodet på meg her om dagen da jeg satte en dry stout til gjæring. Jeg har til nå satt seks brygg, alle er ferdig oppmålte all grain øl-sett med tørrgjær. Når man leser på pakken til gjæret eller på hjemmesiden til gjærprodusenten står det oppgitt anbefalt gjæringstemperatur, f.eks 18-22 grader. Jeg har alltid lagt meg på den nedre delen av skalaen og ville i dette tilfellet ha satt gjærskapet med stc'n på 18 grader og latt det stå til i 2 uker.
Hvordan ville det påvirket ølet om jeg gikk opp på temp og satt det på 22 grader i 2uker? ville 4 grader temperaturforskjell påvirket ølet? og isåfall på hvilken måte?

avhenger av gjær, men generelt mer estere jo høyere temperatur og renere smak jo lavere. Etter hvert får du også fuselalkholer som er fremtredende, men det skjer typisk først over det anbefalte temperaturområdet.

Vanlig er å starte i nedre del og øke utover, dette også fordi gjæren ikke skal felle ut - noe som kan skje om temperauren faller utover gjæringsforløpet.

avhenger av gjær, men generelt mer estere jo høyere temperatur og renere smak jo lavere. Etter hvert får du også fuselalkholer som er fremtredende, men det skjer typisk først over det anbefalte temperaturområdet.

Vanlig er å starte i nedre del og øke utover, dette også fordi gjæren ikke skal felle ut - noe som kan skje om temperauren faller utover gjæringsforløpet.
Så da kan det være en idé og starte lavest, øke til 20 grader etter noen dager for deretter og øke til 22 grader ut i uke 2? (hvis man bruker eksempelet oppi her)

Det viktigste er å holde temperaturen så jevn som mulig, dvs. unngå at den går opp og ned. Hvis du opplever at den har kommet litt høyere enn du ville, er det mye verre å prøve å få den fort ned igjen enn å la den ligge litt høyt. Det siste er antakelig ikke så farlig.

Tilbake
Topp