Pale Ale ala cask

hole

 
Jeg driver å planlegger en pale ale og lurer litt på detaljene, Jeg har bestilt meg en "pressure keg" fra england og planlegger å lage en "real ale". Det ser ut som om få utenfor england bruker disse dunkene så jeg er litt spendt på hvordan resultatet blir. Den jeg kjøper har et lite CO₂ (8gram ampuller) system som jeg regner med vil hindre at ølet oksyderer samtidig som CO₂ nivået kan holdes på et nogelunde lavt nivå. men det er oppskriften jeg lurer mest på, bør jeg begynne med en enkel pale ale oppskrift eller lage en kompleks oppskrift? Det er så mange fristende pale ale oppskrifter noen har kun en humle og pale ale malt + crystall malt, andre har 4+ humler og pale ale, munich, brown malt, aromatic, rug osv....... jeg har således lyst til å brygge mere øl en jeg kan drikke.

Nå forventer jeg ikke at noen skal velge for meg eller gi meg den geniale oppskriften, men kanskje noen kan redde meg fra å lage en søt suppe eller et overseg bittert øl.

Jeg har mye malt jeg kan velge blandt, jeg har i tilleg til min egene (ca.)pale ale malt, 2 kg pale ale marisotter fra T.fawcett dette blir grunnlaget for oppskriften ca 70-85%
så spør jeg (meg selv) om jeg skal/skal ikke bruke litt munich I og/eller litt rug malt, og kanskje litt aromatic malt?
Så har jeg også caramalt fra T.fawcett og litt caramunich III
Jeg sikter forøvrig mot et alkohol nivå rundt 4% og mesker ved ca 64*C

av humle har jeg Northdown, Challenger, fuggels og E.K. goldings alle burde passe til pale ale så hvilke skall jeg bruke (alle)? jeg har enda ikke brukt noen av dem før, har brukt mest tyske humler tidligre. jeg ønsker ikke et veldig bittert øl men tenker at det er på tide å brygge noe som ligger rundt 30 IBU, jeg sikter somregel  på noe under 20 IBU, men en nogelunde stilriktig pale ale bør vel ha litt bitterhet. Jeg planlegger også å tørhumle litt da er vell E.K. goldings det beste valget? kanskje gjøre det i "casken" med en te pose som kan fiskes ut ved ønsket smaks nivå.

Jeg skal bruke litt Irish moss siden ølet skal i en "cask" og gjæren blir enten Burton ale eller Nottingham, jeg heller mot burton men har begge (har ikke prøvd noen av dem før).

En mere fulstendig oppskrift kommer når jeg får tengt litt mere og forhåpentligvis har fått noen råd eller inspill :biersmile:
 
Høres spennende ut.

Jeg tror jeg ville begynt med en relativt enkel øl, for å bli kjent med fatet, og hvordan smaksbildet blir fra den.
En tanke som slår meg er at jeg ville begynt med en øl jeg kjenner fra før, for å kjenne forskjellen mot "vanlig" modning.
Ut fra det du skriver forstår jeg det slik at du ikke har brygget så mange britiske øl, så kanskje brygge en batch som deles på fatet og flasker, eller to like batcher som fordeles?

For oppskrift ville jeg lagt meg på kun pale og noe crystal.  Mye god engelsk øl lages slik.
Ekg er fin til tørrhumling, og i fatet er jo en god løsning, men krasjer litt om du vil lage en parallell batch som flaskemodnes.
(eller denne kan tørrhumles i sekundær før flasking).
 
Fullers bruker 95 % pale malt og 5 % krystall (120-150 EBC) i sine øl. Humles med target 60 min og challenger, northdown og goldings på 3 min. Det kan jo være et utgangspunkt.
 
Jeg har nok brygget øl tilsvarende engelske ale's men har brukt munchener i nesten alle til nå ellers bruker jeg nesen altid engelsk ale gjær (vlp002 og 006 ++) og tysk humle som Hallertau og styrian(Slovenia)

Når det gjelder oppskrift så har du nok rett øystein jeg bør nok kansje holde oppskriften enkel i første omgang. jeg blir nok lett litt for ivrig når jeg lager oppskrifter men har lyst til å ha i litt aromatic malt.
kansje oppskriften bør bli ca slik
pale ale                      4 kilo
caramalt T. fawsett  150 gr
aromatic                  100 gr
northdown                16 gr @60
E.K.G                        16 gr @30
northdown                  8 gr @20
E.K.G                          8 gr @10
E.K.G                          8 gr  @ keging
burton ale gjær  @ 18-20*C

Det er en slik tønne jeg har bestilt, jeg tror nok noen av folkene i real ale foreningen(CAMRA) i england rynker litt på nesen over disse. men det er så nærme real ale på cask som jeg kan komme siden jeg ikke får tømt tønna på en helg. vi lager jo real ale på flaske hele tiden men jeg begynner å bli litt lei flasking etter å ha flaska rundt 70liter øl i høst.
 

Vedlegg

  • beer-pressure-barrel-5-gallon-with-2-lid-and-full-sparklet-carbonation-system-2371-p.jpg
    33,1 KB · Sett: 506
Slik ble da ølet som skall i tønna når den kommer, den er vist i tolla nå.
som jeg sa i hva brygger du i dag tråden så ble ikke oppskriften helt som jeg planla, jeg trodde nemlig at jeg hadde mere malt enn jeg hadde. jeg kunne brygget en mild men nei det var ikke det jeg ønsket dennegangen. Jeg glemte å lage starter så brygget fikk bare en tube med Burton ale gjær men det skulle vel ikke ha så mye å si gjæren var ganske fersk. og jeg må si at den gjæren lukta godt, kansje min nye favoritt. Jeg vet ikke helt om man kan si att denne oppskriften er en tradisjonell engensk pale ale, til det blir det kanskje litt mye aroma humle. men så fikk jo humla litt lenger kok en tengt.

Fjell bitter (Special/Best/Premium Bitter)

Original Gravity (OG): 1.045  (°P): 11.2
Final Gravity (FG):    1.011  (°P): 2.8
Alcohol (ABV):         4.42 %
Colour (SRM):          7.9   (EBC): 15.6
Bitterness (IBU):      34.0   (Average)

44.7% Pale Ale Malt
24.81% Domen malt pale
11.94% Munich I
5.59% Caramalt
4.47% Aromatic Malt
4.47% Domen ristet malt
4.02% Svedjarug malt pale

0.4 g/L Challenger (6.1% Alpha) @ 60 Minutes (First Wort)
0.7 g/L Northdown (8.1% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
0.9 g/L East Kent Goldings (4.7% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)
1.1 g/L Northdown (8.1% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
0.5 g/L East Kent Goldings (4.7% Alpha) @ 5 Minutes (Aroma)
0.5 g/L East Kent Goldings (4.7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)

0.3 g/L Irish Moss @ 5 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 64°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with WLP023 - Burton Ale


Recipe Generated with BrewMate

Edit: Jeg må virkelig oppgradere koke utstyret mitt :help: Jeg har altforlite inkoking og klarer ikke å holde rullende kok uten å ha på lokket. lar brygget koke 15 min ekstra, det har vel mere effekt på bitterheten en inkokingen men....... eller kanskje ikke når jeg korigerer for alle variabler :jaha:
når det er sakt så ser det ut til at jeg fikk ca 24 liter med OG 1044 det skall være rundt 75% bryggerhus effektivitet
jeg gjorde en parti skylling første avrenning på 15l SG 1052 andre avrenning gav 15l med SG 1022 og målingen nå etter kok viser 24l med OG 1044 etter temp corigering og bunnfald(ca2-3liter).
og det smaker godt ;D
 
hole skrev:
Jeg må virkelig oppgradere koke utstyret mitt :help: Jeg har altforlite inkoking og klarer ikke å holde rullende kok uten å ha på lokket. lar brygget koke 15 min ekstra, det har vel mere effekt på bitterheten en inkokingen men....... eller kanskje ikke når jeg korigerer for alle variabler :jaha:
når det er sakt så ser det ut til at jeg fikk ca 24 liter med OG 1044 det skall være rundt 75% bryggerhus effektivitet
jeg gjorde en parti skylling første avrenning på 15l SG 1052 andre avrenning gav 15l med SG 1022 og målingen nå etter kok viser 24l med OG 1044 etter temp corigering og bunnfald(ca2-3liter).
og det smaker godt ;D
Om du har 24l + 2-3l bunnfall har du vel fordampet ca 3-4 liter, som gir ca 10%.
Det er vel tilstrekkelig fordamping.
"Rolling boil" som det står i mye av litteraturen er vel ikke fosskoking?
 
Ikke så sikker på det. Wikibooks sier:

"A rolling boil (also roiling boil) is when a liquid is boiled rapidly with lots of bubbling. This requires much more energy than simmering, and is often discouraged because it can break up or alter the shape of ingredients, whereas simmering will keep the ingredients whole."

Brygget blir nok bra likevel :yes:
 
Jeg har aldri smakt en cask ale. Hva er egentlig forskjellen?
Jeg mener.. dersom du tar halve batchen på et corneliusfat, og halve på en casc. Vil det være en smaksforskjell, og hva vil forskjellen være?
 
ØysteinM skrev:
Om du har 24l + 2-3l bunnfall har du vel fordampet ca 3-4 liter, som gir ca 10%.
Det er vel tilstrekkelig fordamping.
"Rolling boil" som det står i mye av litteraturen er vel ikke fosskoking?

Jo men jeg måtte ta av noen liter som jeg kote i min andre kjele på en liten 1000w plate får å få det till. det er stor forskjeld på å rullende kok og fosskok jeg syntes det bør være en gjevn rulling i brygget ikke bobling og sprut eller svak bevegelse.
Jeg har somregel kokt brygg på rundt 24l i den minste kjelen og fått til rullende kok. men i den nye kjelen som rommer ca 36 liter sliter jeg med å holde god kok når jeg tar vekk lokket, selv med ulltøy surret rundt kjelen. Jeg har begynt å fundere på å instalere et varmtvanns tank ellement og isolere kjelen mere permanent. men så er det pris og sikkerhet da? eller skaffe en dypp varmer viss jeg bare kunne finne noe som dugde.

Jeg tror ølet blir bra jeg også, men jeg kunne tenkt meg et litt mere brukervenlig koke utstyr. da hadde resultatet blitt mere forutsigbart og brygge dagen hadde gått raskere.
 
Bård skrev:
Jeg har aldri smakt en cask ale. Hva er egentlig forskjellen?
Jeg mener.. dersom du tar halve batchen på et Corneliusfat, og halve på en casc. Vil det være en smaksforskjell, og hva vil forskjellen være?

forskjellen ligger nok mest i co2 nivå og naturlig  carbonering. en cask serveres tradisjonelt med et ganske lavt co2 nivå iforhold til hva vi er vandt til. og skal man være ultra tradisjonell må man slippe inn luft når man tapper, da må ølet drikkes samme kveld eller senest innen to tre dager. Nå fortiden har man tilgang på en "cask breather" som er en anordning som tillfører co2 uten å presse på øllet, dette øker holdbarheten.

Jeg tror cask ale best skilles fra filtrert og pasteurisert øl, forskjellen mellom cask og flaske modna øl blir minimal ved samme co2 nivå. Det finnes folk i england som har som hoved oppgave å smake på casken for å bestemme om den har nåd opptimal modning før den blir koblet til tappe anlegget. drikker man på slike steder får man prima øl hvær gang, det er nok bortimot den beste måten å servere øl på. og da blir casken drukket opp på en kveld :godtoel:
 
CAMRA tillater å kalle flaskemodnet øl cask/real ale. Cask ale serveres også ofte varmere, rundt 10-12 grader. Det hele er kanskje litt gimick etter hvert, men det er noe eget å få servert cask ale i Storbritannia, og veldig godt.
 
Cask-øl eller "real ale" er definert som et produkt som er ettergjæret (for å få kullsyre) i samme beholder som den serveres fra, og som serveres uten bruk av ekstra CO₂-trykk. Slik sett er svært mye av det vi som hjemmebryggere lager i alle fall nesten real ale... Som det er sagt, er det smaksmessig mest interessante egentlig bare det reduserte kullsyreinnholdet i forhold til typisk industriøl, i tillegg til at ølet ikke er pasteurisert. Fokuset på betydningen av faktisk ettergjæring i beholderen er etter min mening fullstendig overdreven (jeg er forøvrig selv medlem av CAMRA, men det smaksmessig overlegne med ettergjæring i forhold til tilsatt CO₂ er jeg ikke med på), og skyldes mer at mange av CAMRAs medlemmer er skeptiske til annet øl enn det britiske enn et bevisst forhold til kvalitetsøl. Jeg er enig i at cask er den beste måten å servere en del engelske øltyper på, men det er etter min mening svært mange øl som ikke kler det lave CO₂-nivået.

Det er ingen problemer å servere cask-øl med Corneliusfat (jeg gjorde det senest på fredag; vel, teknisk sett var det jo ikke cask-øl, da, siden jeg hadde tilsatt CO₂...). Hvis man ikke bruker cask-breather lar man sikkerhetsventilen være åpen under serveringen. Det viktigste å tenke på er at kullsyreinnholdet skal være relativt lavt. Noe man fint kan få til med keg-øl også...
 
Det er vel det samme man får mange steder i Tyskland? Må si Augustiner Edelstoff rett fra tønne i München er et godt minne!
 
For meg er det mest får å slippe all den flaskinga og å ungå å kjøpe masse co2 utstyr. Jeg kommer sikkert til å invistere i slikt ettervært, men nå virket det mest fristendes med en enkel løsning uten alformye styr. Vet ikke om denne typen tønna vil gi tilfedstillende holdbarhet på ølet, men det vill tiden vise. Det kan jo være at jeg ettervært flasker noe av ølet rett fra tønna, det blir jo lettere å ta det med seg da. Det er faktisk en lettelse viss jeg bare trenger å flaske en 6 pakk eller to, og kan gjøre det når jeg vill ikke når jeg må. med denne tønna burde jo ølet vere klarnet og karbonert til jul :sikle

Og jeg ble veldig begeistret for aroma malten, meget interesang smak. det skal bli spennende å eksprementere med den i  vårens brygge prosjekter, den må jo vere ypperlig i en porter eller kansje i noe belgisk.
 
Da har Øl tønna kommet og ølet er tappet om. det gikk fort, gjorde hele jobben mens unga så på barne tv. Jag tilsatte 65g med lys DME og 15g med EGK pellets, jeg burde kanskje tørhumlet med hel humleblomst men det hadde jeg ikke. men det skulle vel gå med pelets å skulle jeg tro. ølet hadde gjæret helt ned i 1007, noe som kanskje tyder på at mitt termometer viser riktig og mesken foregik ved 62*C, da blir det vel alkoholstyrke som butikk øl og et lett drikkbart øl fra psaudo casken min :biersmile: .

gleder meg, 2-3 uker nå er det er godt jeg har annet å drikke på, min Emmer weizen har nåd høyden og smaker fortreffelig med en fin og fruktig gjær aroma ummm.... :namnam:
 

Vedlegg

  • DSC00341.jpg
    459,2 KB · Sett: 226
Da har jeg smakt grundig på min Fjell bitter på trykk tønna og jeg må si at dette funker som bare det for meg. Ølet har lite kullsyre noe som resulterer i et veldig mykt og lett drikkelig øl. Det er kansje ikke det beste ølet jeg har brygga men det er det lettest drikkbare ølet. og så lett det er å hente seg et glass til middagen eller når en tørster litt, kansje for lett for jeg har snart drukket halve dunken, da er det er bra ølet ikke er sterkere en 4 %.

Det har heller ikke vert nødvendig med ekstra co2 enda og det virker som om jeg ikke behøver å fylle på co2 før jeg har drukket opp halvparten. Og ølet får en fin skum top som holder seg lenge selv med så lite co2. jeg har også kunnet følge modninga på ølet og det har selvfølgelig gradvis blitt klarere og klarere nå ser jeg kun en svak tåke. men det har vert omtrendt like godt helt fra den første koppen jeg tappa etter en og en halv uke, da var det mye humle i glasset noe som faktisk var godt (jeg brukte pellets).

Konklusjon: trykkdunken fungerer utmerket for meg, den minsker arbeids mengden og jeg er godt fornøyd med resultatet. Men den kommer til å være forbeholdt pale ales som ikke er for alkohol sterke 3-5% max. Neste gang kommer jeg til å tørhumle med hel blomst og kansje jeg skal prøve isinglass eller noe som klarnings middel i dunken. Jeg kommer nok til å skaffe meg en til ettervært, men jeg må nok flaske alt annet jeg brygger i overskuelig framtid.
 
Hvis du tørrhumler rett i fatet, er det lurt å bruke blomst og humlepose. Det minsker faren for tett kran.
 
Tilbake
Topp