Pale ale vs lager

Har noen prøvet eller vet hvordan det er å humle en pale ale på samme måten som en lys lager?
Jeg tenker dersom jeg benytter pale ale som basis malt, gjærer med en tørrgjær som kommer så tett på lagergjær som mulig og humler som en lys lager, med bare Saaz humle.
Hvordan vil smaken på et slikt brygg bli sammenlignet med en lys lager?
 
Ikke akkurat det jeg var ute etter, disse blir vel gjæret med lagergjær? Jeg lurer på om noen har laget en IPA, om du vil, som er humlett lett som en lys lager....
 
Spørsmålet går vel andre veien? Altså, kan man lage en lager-aktig clean og lett ale om man bruker mindre humle, og holder seg til mer subtile humler enn de amerikanske. Og svaret er absolutt! Dette er vel omtrent det en kølsh er, selvom en typeriktig kølsh bruker en spesifikk gjær som er en hybrid mellom lager og ale (ig, strengt tatt, er brygget i Køln). Men en forsiktig humlet ale med feks US-05 gjæret kjølig skal gi et mildt og fint øl ikke helt ulikt en lys lager.
 
Spørsmålet går vel andre veien? Altså, kan man lage en lager-aktig clean og lett ale om man bruker mindre humle, og holder seg til mer subtile humler enn de amerikanske. Og svaret er absolutt! Dette er vel omtrent det en kølsh er, selvom en typeriktig kølsh bruker en spesifikk gjær som er en hybrid mellom lager og ale (ig, strengt tatt, er brygget i Køln). Men en forsiktig humlet ale med feks US-05 gjæret kjølig skal gi et mildt og fint øl ikke helt ulikt en lys lager.
Takk, det var akkurat DET jeg var ute etter... :) da blir det et forsøk på noe slikt neste gang.
 
Prøvde meg på noe sånt tidligere i år. Lys og lettdrikkelig med god aroma. Burde kanskje vært noe bitrere.

"Lys tysk ale"

5,4 kg pils
0,5 kg münich
0,3 kg hvete
0,3 kg cara

Magnum bitterhumle [10,5%] 17 gr/60 min: 20
Hallertauer aromahumle [4,7%] 25 gr/10 min: 4
Hallertauer aromahumle [4,7%] 25 gr/0 min: 0

Gjær: us-05

IBU 25
Mesk 64-65 gr
OG 1.055
FG 1.012
ABV 5,5
 
Tilbake
Topp