Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Det de kaller rensing er jo ikke rensing, men en slags flushing. Hodet har en funksjon med varme så når man kjører en head clean så varmes hodet opp samtidig som det settes trykk på blekket mens hodet er parkert over servicestasjonen. Penger rett i avfallsboksen. Skriveren min var null print på, helt tett og hadde stått i to år på lageret. Tenkte "what if"... Så tok en lofri klut og fukta i lunka vann, dusja ammoniakk basert vindusrens på kluten og dro skrivehodet over kluten så det fikk stå og virke over natta. Etterpå fungerte skriveren fint, og det er to år siden.Dyre Epson-skrivere har det med å kreve en selvstendig tung rensing hver 6. eller 12. måned. Noen mener det er for å selge mer blekk, men vi får håpe at det har en langsiktig rensefunksjon.
Samme gjorde jeg på en Epson SC P800. På den er det en svakhet at det lekker luft når hodet er cappa og cyan er utsatt for å tørke. Gir jo veldig gode foto utskrifter, men må vokte den som en smed.
Nå har jeg en fem år gammel HP Z6 i 24" på lageret som er til overs... Den er ikke presis nok i arkmateren til å bruke stansa etiketter. Byr på muligheter den jobben min, men for en spesiell interesse da egentlig.