Parallell kultivering (bruk av gjær til fleire brygg)

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Sitat fra Jens Maudals artikkel om gjenbruk av gjær av 14.04.07:
"Parallell kultivering. Metoden går ut på å bygge opp f.eks. fra en Wyeast-gjærpose en stor gjærstarter på 1-2 liter, denne kan da deles i et antall mindre startere avhengig av hvor stor kultur man lager. Delingen bør skje helst før starteren er utgjæret, da plasseres de alle i kjøleskapet og er klare til bruk. Gjort på denne måten kan de lagres i flere måneder uten fare for å bli ødelagt. Det er viktig at de settes kaldt mens det ennå er nok næring for gjæren, i kjøleskapet er gjæraktiviteten svært lav, en liten mengde næring kan holde liv i gjæren i lang tid. På denne måten får man god økonomi ut av en gjærpose."

Synes at dette med parallell kultivering virker enklere å få til enn å bruke gjærkaka, så jeg lurer på om noen har erfaring med denne metoden.

Har en pakke Wyeast 1056 American ale som jeg har tenkt å bruke til to IPAer (NØs IPA og en til som jeg ennå ikke har bestemt meg for, men antar at det blir et brygg med OG mellom 1060 og 1080 (DIPA?). Er veldig usikker på hvor stor gjærstarter jeg må lage for å kunne fordele denne på to brygg. Har noen gode innspill på denne (fra en sunnmøring som vil ha mest mulig for pengene :ber:)?

FrodeSy skrev:
Har en pakke Wyeast 1056 American ale som jeg har tenkt å bruke til to IPAer (NØs IPA og en til som jeg ennå ikke har bestemt meg for, men antar at det blir et brygg med OG mellom 1060 og 1080 (DIPA?). Er veldig usikker på hvor stor gjærstarter jeg må lage for å kunne fordele denne på to brygg. Har noen gode innspill på denne (fra en sunnmøring som vil ha mest mulig for pengene :ber:)?

Dersom du klarer å dele den lik i to startere, kan du bruke Jamils kalkulator. Kryss av for å sette vitalitet manuelt og halver denne. Dersom du normalt har 80% vitalitet, så tilsvarer 40% vitalitet ei halv pakke.

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Hepp! Jeg kjører parallellkultivering hele tiden, ikke noe stress. Deler da med noen andre, så vi hele tiden har ymse typer tilgjengelig. Det eneste som er litt mer mas er jo at man da må sette igang en god stund før man faktisk skal brygge, slik at man bygger opp for kultivering først, deretter starter av en av delene.

Iflg MrMalty ser det ut til at jeg har behov for en starter på 1,5 liter for et brygg på 20 liter med OG 1.070 når jeg stipulerer en vitalitet på 40 % - eller 1,8 liter med OG 1.060. Altså trenger jeg vel 3,3 liters starter for to brygg.
Hvordan stemmer det overens med dine erfaringer, Rolf?

Jeg har en litt annen fremgangsmåte. Først er det dyrking av gjærceller på vanlig måte, så splitter jeg opp i et passende antall deler. En blir brukt til ny starter, resten går på flasker i kjøleskapet. Den ny starteren blir da brukt i det første brygget. Hvor mange trinn man trenger for å få en ny og skikkelig starter kommer jo an på, men da har jeg i alle fall mange gode utgangspuntker stående. Så får man ta utregningen før man tar en flaske fra kjøleskapet.

Rolf skrev:
Jeg har en litt annen fremgangsmåte. Først er det dyrking av gjærceller på vanlig måte, så splitter jeg opp i et passende antall deler. En blir brukt til ny starter, resten går på flasker i kjøleskapet. Den ny starteren blir da brukt i det første brygget. Hvor mange trinn man trenger for å få en ny og skikkelig starter kommer jo an på, men da har jeg i alle fall mange gode utgangspunkter stående. Så får man ta utregningen før man tar en flaske fra kjøleskapet.

Tror jeg kanskje kommer til å feige ut her og bare bruke hele Wyeast-pakka i vørteren siden jeg gjør dette for første gang, men har likevel lyst til å spørre litt til her:
- bruker du vanlige batchstørrelser (20 - 25 liter) og bruker du å ligge på en viss standard ang OG?
- hvor mange deler splitter du i?
- hvordan beregner du behovet for starter?

neslekkim skrev:
Karen her ser ut til å gjøre dette "enkelt":
http://www.jimsbeerkit.co.uk/liquid_yeast.htm

Ja, dette så jo enkelt ut. Men som fersking er jeg veldig redd for å få for lav grad av aktive gjærceller til brygget. Kjenner jo MrMalty, men er det noen som veit hvor mange gjærceller man får i hver enkel flaske om man deler en starter på f.eks. 4? (Antar at det bl.a. har med størrelsen på starteren å gjøre.)

Denne tråden er ganske gammel men jeg har likevel et svar her som burde være med for andre som søker svar om dette. Jeg har ikke lang erfaring med parallell kultivering men har gjort det på den måten at jeg først regner ut hvor mange gjærceller som gjæren min fra butikken har, utifra dato for produksjon (http://www.mrmalty.com/calc/calc.html). Deretter lager jeg en starter slik at jeg får ca. 300 milliarder gjærceller. Lar den gå i ca. 24 timer (maks), det skal være litt liv i den. Deler den i tre flasker og har da tre flasker med 100 milliarder celler. Det er det samme som en helt ny pakke fra Wyeast har. Da kan jeg bruke den datoen til å regne ut tapet etterhvert som den står i kjøleskapet, og har dermed ganske god kontroll på antall gjærceller.

Tilbake
Topp