Perle til pils/lager.

Har aldri prøvd med bare Perle, men ser ikke noe i veien med det.
Bruk den til bitterhet / smak og aroma til du oppnår den IBU du ønsker.

Humleinfo:

Perle
AA: 6-10%
BA: 8%
Cohumulone: 28%
Smaks-/aromabeskrivelser: Krydder, lett floral/fruktig
Vanlige stilarter humlen brukes i: Lager, Pilsner, Kölsch, Hefeweizen

Tysk bitter- og aromahumle kultivert av engelske Northern Brewer. Finnes også en amerikansk versjon med høyere alfasyreinnhold.

Erstatning(er): Hallertau, Mount Hood, Liberty, Northern Brewer
 
Perle er et veldig godt valg til en tysk pils, og denne kan benyttes ene og alene. En av mine favoritter.

Den varierer litt i prosent fra år til år, men helt helt røffly en ca. 50 gram til en batch på 25 liter, med 20-25 g på 60 min, ca. det samme eller litt mindre på 30 min og 10-15 g på 5 min kan være et utgangspunkt. For sterkere aroma, større tilsetning på 0- 5 minutter gjenstående av kokingen.

Men dette handler mye om egne preferanser, vanskelig med et fasitsvar her.
Prøv og feil sier nå jeg.
 
Sist redigert:
Beklager på forhånd til TS at jeg kuppet tråden , men jeg lurer på noe lignende. Er det noen som bruker/har prøvd Hallertauer Mittelfrüh til pils i stedet for Saaz?
 
Lurte en stund på hvem TS var, så gikk det opp for meg. :) Det er helt greit, jeg har selv mengder av Hallertauer, så det vil jeg også ha svar på.
 
Beklager på forhånd til TS at jeg kuppet tråden , men jeg lurer på noe lignende. Er det noen som bruker/har prøvd Hallertauer Mittelfrüh til pils i stedet for Saaz?


Hallertauer er den humla jeg bruker mest i mine pils, er helt topp.
 
Hm... Jeg fikk fra Petit H. Hersbrucker, der står Hallertauer i parentes. Når dere kommer med Mittefrüh, blir jeg litt forvirret. Beklager, men jeg er nybegynner på dette med humlesorter. Jeg har skaffet meg Clacier, H.Hersbrucker (Hallertau), Fuggles og Perle pluss ett og annet i mindre mengder i frysen. Jeg tenkte å lage noen øller med kun én humle for å kjenne smaken og bli kjent med dem.
 
Hm... Jeg fikk fra Petit H. Hersbrucker, der står Hallertauer i parentes. Når dere kommer med Mittefrüh, blir jeg litt forvirret. Beklager, men jeg er nybegynner på dette med humlesorter. Jeg har skaffet meg Clacier, H.Hersbrucker (Hallertau), Fuggles og Perle pluss ett og annet i mindre mengder i frysen. Jeg tenkte å lage noen øller med kun én humle for å kjenne smaken og bli kjent med dem.

Hallertau (Holledau) er et område i Bayern i Tyskland, og mange humler har sin opprinnelse herfra. Dermed har du Hallertauer Mittelfrüh, Hallertauer Hersbrucker, Hallertauer Magnum, Hallertauer Taurus, osv. Har noe info om humle på denne siden (følg kildelinkene for mer utfyllende info): http://www.glennrlie.net/humle
 
Tilbake
Topp