pH i ferdig øl

Terje J

Norbrygg-medlem
Er på utkikk etter oversikt som viser anbefalt pH for ulike øltyper, ie ph i ferdig øl. Har funnet en kort oversikt hos Weyermann...
 
Her er presentasjonen fra Weyermann som angi pH verdier for noen øl (side 15). pH måles etter at CO2 er ristet ut.

http://www.weyermann.de/downloads/pdf/Weyermann_TKW_Mash-pH_2010.pdf

Er det noen som har tatt målinger som underbygger disse eller har erfaringer å dele??

Har f.eks en Mild som endte opp på pH 4.0. Synes denkanskje var litt skarp eller vel snerten (kun en uke siden den var ferdig på fat), Gjorde et forsøk med å justere opp det ferdige ølet (kun et glass med ca 0.03-0.05g Natron til pH4.3, merket at det ble litt mindre "kantete" men er ikke sikker på om det ble bedre...
 
Gordon Strong er ganske bestemt på at mellom 4,3 og 4,5 er ideelt. Blir det surere, blir ølet tynt i smaken, sier han. Samtidig gir syra stabilitet og beskyttelse mot infeksjoner, så ph bør heller ikke være høyere.

Jeg har ingen erfaringer sjøl med dette ennå. Men de ølene jeg har til gjæring nå, skal eventuelt justeres før jeg flasker.

Takk for den lenka. Den var midt i blinken for meg akkurat nå:).
 
Sist redigert:
CEV5HARWEAEWp1E.jpg
 
Ser av loggen fra de 4 siste bryggene at pH på ferdig øl ligger på 4.0 til 4.2 mens meske pH (ved 20gr) ligger på 5.3-5.5.
Så jeg burde kanskje prøve å legge meg litt høyere på meske pH for derigjennom å treffe bedre på Strongs anbefalinger, elller eventuelt justere øllet i etterhånd?
Vet ikke om det er normalt å justere i etterhånd, blandt de proffe??
 
Tilbake
Topp