PH

Har lest denne interessante tråden om vannbehandling: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,652.0.html. Men er fortsatt en smule forvirret.  :idea: I begynnelsen skal man jo ikke bry seg så veldig mye om å justere, men har lyst til å prøve.

I Trondheim kommer vannet fra Jonsvannet og jeg har funnet måleresultatene for 2008: http://www.trondheim.kommune.no/content/1117688628/. PH varierer, men snittet er 8,3. Dette har jeg skjønt er for høyt.

Så er mitt konkrete spørsmål, hva bør jeg gjøre for å justere PH'en til riktig nivå for pils og ale?
Kalsiumsulfat, kalsiumkarbonat, kritt, gips .... mange begreper som "flagrer". Har anskaffet kalsiumsulfat, men så ble jeg forvirret ...  :eek:
 
pH-en i selve vannet er ikke så veldig interessant, det er pH-en i mesken som er viktig. Kanskje denne artikkelen er til hjelp?
 
Gahr skrev:
pH-en i selve vannet er ikke så veldig interessant, det er pH-en i mesken som er viktig. Kanskje denne artikkelen er til hjelp?

Så det er først ved mesking du da måler ph, for å korrigere mens man mesker?, så det vil si at en Mash stabiliser vil være greit for meske-ph justering? (slippe å tenke?)
 
neslekkim skrev:
Gahr skrev:
pH-en i selve vannet er ikke så veldig interessant, det er pH-en i mesken som er viktig. Kanskje denne artikkelen er til hjelp?

Så det er først ved mesking du da måler pH, for å korrigere mens man mesker?, så det vil si at en Mash stabiliser vil være greit for meske-pH justering? (slippe å tenke?)

I forhold til pH fungerer det bra, men de ulike mineralene man benytter ved justering har jo betydninger på smaksprofil også, så
5.2 mash stabilizer gjør en del av jobben men man mister jo litt kontrollen på mineralprofilen.
 
Espen Unnvik skrev:
neslekkim skrev:
Gahr skrev:
pH-en i selve vannet er ikke så veldig interessant, det er pH-en i mesken som er viktig. Kanskje denne artikkelen er til hjelp?

Så det er først ved mesking du da måler pH, for å korrigere mens man mesker?, så det vil si at en Mash stabiliser vil være greit for meske-pH justering? (slippe å tenke?)

I forhold til pH fungerer det bra, men de ulike mineralene man benytter ved justering har jo betydninger på smaksprofil også, så
5.2 mash stabilizer gjør en del av jobben men man mister jo litt kontrollen på mineralprofilen.

Men "mineralprofilen" det er noe man justerer på vannet FØR man brygger vel? (Agh, alle disse tinga man må sette seg inn i. :) )
 
Ideelt sett skulle man nok justert alt bryggevannet før vannet tilsettes eller skylles gennom mesken, men noen mineraler er mer lettløselig i ett surt miljø så disse tilsetter man i mesken.
 
Ramsvatn skrev:
Hvordan måler man nøyaktig pH?

pH-meter med en glasselektrode er vel det beste, så lenge den er rett kalibrert. Denne artikkelen advarer mot pH-papir, og nevner pH-komparator. Vet ikke hvor gammel artikkelen er, men KPL selger i alle fall ikke komparator lenger. Dessuten er pH-meteret like billig, og billigere, ser det ut som.
 
Kristian L skrev:
Ramsvatn skrev:
Hvordan måler man nøyaktig pH?

pH-meter med en glasselektrode er vel det beste, så lenge den er rett kalibrert. Denne artikkelen advarer mot pH-papir, og nevner pH-komparator. Vet ikke hvor gammel artikkelen er, men KPL selger i alle fall ikke komparator lenger. Dessuten er pH-meteret like billig, og billigere, ser det ut som.

Og jeg som nettopp har kjøpt ph-papir.. jaja..
 
neslekkim skrev:
Og jeg som nettopp har kjøpt pH-papir.. jaja..

Det er jo ulik kvalitet på papir også, så det kan jo hende at det du har fungerer godt nok. Jeg tror jeg har lest et sted at Gahr har et pH-meter, mulig han har noe erfaring med bruk av dette vs. papir også.
 
Jeg har begge deler men bruker papir til det er tomt ihvertfall, mye styr med kalibrering.
Men med 5,2 stabilisatoren er det ikke nødvendig med PH papir ser det t som.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har begge deler men bruker papir til det er tomt ihvertfall, mye styr med kalibrering.
Men med 5,2 stabilisatoren er det ikke nødvendig med pH papir ser det t som.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener..  5,2 stabilasatoren?
Og hvordan ser et PH-Meter ut?
 
Er det noen her som har mål pH i mesken ved bruk av 5.2 Mash Stabilizer, i forhold til andre tilsetninger (eller ikke)?
Den er vel i utgangspunktet laget for vesentlig mer alkalisk vann enn her til lands?
 
Lars skrev:
Er det noen her som har mål pH i mesken ved bruk av 5.2 Mash Stabilizer, i forhold til andre tilsetninger (eller ikke)?
Den er vel i utgangspunktet laget for vesentlig mer alkalisk vann enn her til lands?

Uten å vite noe om produktet går jeg ut i fra at det er en form for buffer som ikke er avhengig av vannets utgangspunkt. I alle fall ikke for vann som er ment som drikkevann.
 
Kristian L skrev:
Lars skrev:
Er det noen her som har mål pH i mesken ved bruk av 5.2 Mash Stabilizer, i forhold til andre tilsetninger (eller ikke)?
Den er vel i utgangspunktet laget for vesentlig mer alkalisk vann enn her til lands?

Uten å vite noe om produktet går jeg ut i fra at det er en form for buffer som ikke er avhengig av vannets utgangspunkt. I alle fall ikke for vann som er ment som drikkevann.

Ser nå at det er en gående tråd om Mash Stabilizer allerede her.
 
Det er endel om 5.2en på utenlandske fora, grunnen til at jeg har brukt det er styret med uklart øl, åsaken var nok villgjær så jeg kommer til å bruke 5.2en sammen med mørke malttyper for da vet jeg at Ph er nede på 4tallet.
 
I følge spesifikasjonen får man best resultat hvis vannet i utgangspunktet er hardt, så Lars er nok inne på noe her.

Spesifikasjon:

http://www.midwestsupplies.com/aitdownloadablefiles/download/aitfile/aitfile_id/472/
 
Ramsvatn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har begge deler men bruker papir til det er tomt ihvertfall, mye styr med kalibrering.
Men med 5,2 stabilisatoren er det ikke nødvendig med pH papir ser det t som.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener..  5,2 stabilasatoren?
Og hvordan ser et pH-Meter ut?

Jeg har et slikt pH-meter:

ph600.jpg


Det er lett å kalibrere (bruker kalibreringsvæske fra Vin & Bar med pH på 7). Meget enkelt i bruk. tror jeg betalte $11.90 på ebay.

5.2 Mash Stabilizer inneholder en forbindelse av natrium og fosfat, så vidt jeg husker. Poenget med det er at man skal treffe en pH nær 5,2 uansett utgangspunkt. Har hørt om noen som sier det kan sette litt smak på lette øl (tipper det i så fall kommer av Natriumet).
 
Tilbake
Topp