PID kalibrering

magne1972

Moderator
testkjørte mitt nye oppsett i dag og ser at temperaturen må kalibreres på PID-kontrolleren.
Det er en Sestos DIS 2R 220 med K-sensor.
noen som har kalibrert en slik?
problemet er at tempen kan justeres +/-, så den er nå nøyaktig på 69 grader, men viser da for mye ved lavere temperatur, og for lite ved høyere temperatur

Høres ut som ei feil i en av koblingene mellom PIDen og proben. Skal jeg gjette, er det to forskjellige metaller som er koblet sammen.

gustavf skrev:
Høres ut som ei feil i en av koblingene mellom PIDen og proben. Skal jeg gjette, er det to forskjellige metaller som er koblet sammen.
proben er koblet direkte på PID'en med medfølgende kabel (sitter kabelsko på kabelen.
og proben er festet i en kjøleboks. proben er rustfri, og mutteren er av aluminium, men mutteren er ikke i kontakt med selve proben, kun hylsen som proben sitter i, tror ikke det er feilen.
PID'en skal være autokalibrering, men den har ståt og blinket på AT i hele natt uten at det fungerer...
Mulig det går å kalibrere den manuelt?

magne1972 skrev:
proben er koblet direkte på PID'en med medfølgende kabel (sitter kabelsko på kabelen.
og proben er festet i en kjøleboks. proben er rustfri, og mutteren er av aluminium, men mutteren er ikke i kontakt med selve proben, kun hylsen som proben sitter i, tror ikke det er feilen.
PID'en skal være autokalibrering, men den har ståt og blinket på AT i hele natt uten at det fungerer...
Mulig det går å kalibrere den manuelt?

Mulig jeg missforstår deg, men jeg oppfatter det som om du har brukt auto-tune for å kalibrere proben?
Dette er isåfall feil, auto-tune setter regulatorens  P-, I- og D-parametre, og er avhengig av at regulatoren styrer varmen mens du tuner, og at kjøleboksen er fylt omtrent slik den skal være i vanlig bruk.

Hvor mye feil er temperaturen?

Ved 69 grader er temperaturen korrekt,
ved 20 grader viser PID'en 25,6 grader.
ved 75 grader viser PID'en 74,8 grader.
Lurer på om det er noen settinger som kan forandres for å få den litt nøyaktigere.
Det er ikke så kritisk, men hadde vært greit at den var rimelig nøyaktig mellom 50 og 80 grader ihvertfall.

magne1972 skrev:
Ved 69 grader er temperaturen korrekt,
ved 20 grader viser PID'en 25,6 grader.
ved 75 grader viser PID'en 74,8 grader.
Lurer på om det er noen settinger som kan forandres for å få den litt nøyaktigere.
Det er ikke så kritisk, men hadde vært greit at den var rimelig nøyaktig mellom 50 og 80 grader ihvertfall.

5.6 grader for høyt ved 20 grader er en ganske stor feil, men 0.2 ved 75 er godt innenfor hva du kan forvente av et K-element.
Viss feilen er under én grad i området 50-80 er det normalt for et K-element, viss den er større kan du vurdere tiltak.

Viktigst er i grunnen repeterbarheten; viss du alltid måler f.eks. 53 grader når temperaturen er 50, er det bare å ta hensyn til dette når du stiller settpunkt, men om temperaturen varierer mellom 47 og 53, bør du sjekke utstyret.

Den viste i utgangspunktet riktig ved 20 grader, men feilen var progresivt større ved høyere temperatur..
20 grader - display 20 grader
40 grader - display 38 grader
60 grader - display 56 grader osv....
jeg satte da temperaturen korrekt ved 69 grader ved hjelp av temp+/- funksjonen.
da ble det korrekt ved 69 grader, men ved 20 grader ble det da 25,6
ved 100 grader blir det da sannsynligvis ca 95 grader..
feilmålingen er stabil, så jeg regner med at jeg kan leve med det.
og med rimelig nøyaktig resultat rundt 70 grader er det greit nok. må bare huske å ta det med i innstillingene....
kontrollmålt med et termometer og en kalibrert STC 1000.
STC 1000 skal uansett kontrollmåle mesken, og den er helt nøyaktig.
Den ligger under 0,5 grader feilmåling over hele skalaen....Det er bra for et instrument til under 200,- inklusiv frakt!

Det er nok "gain" som er feil i lesing av sensoren. PIDen leser "rå-verdien" (spenning, motstand eller strøm) fra sensoren og "oversetter" dette til temperatur. Den bruker da et stigningstall på hvor mye en temperatur endring tilsvarer i endring av råverdi. Siden ikke gir deg mulighet til å endre sensor "gain" (ikke det samme som P, I eller D gain), så greier du nok ikke å få det nøyaktig over hele skalaen. Du må da velge deg et punkt der du ønsker at det skal være nøyaktig og så akseptere at det blir økende forskjell når du kommer bort fra det punktet.

Som nevnt tidligere så bør du kunne kompensere for feilen ved å regne om setpunktet ved å ta høyde for feilen.

det er ikke mulig å justere gain på disse PID-ene.
mulig du kan forandre tempsensor for noe mer korrekt, men jeg har ingen oversikt over de forskjellige.
jeg har tuklet en del med innstillinger og testet/kalibrert.
Nå er den korrekt på 70 grader. ved 60 grader og 80 grader er den 1,5 grader feil.
Jeg regner det som bra nokk, da temperaturen stort sett ligger rundt 70 grader i HLT ved brygging.
1-1,5 grader forskjell gjør ikke det store der når jeg har en nøyaktig måling i meskedunken og er klar over feilmarginen å PID'n.
uansett vil bryggedagen gå som smurt på dette systemet :)

Hei.

Dette blir mitt første innlegg på norbrygg så jeg håper jeg kan hjelpe til.

Hvis du vil ha korrekte målinger på hele skalaen ville jeg byttet sensor til et PT100 element. Men du må først sjekke at du kan bruke det på PID regulatoren din, men det regner jeg med (se i papirene som fulgte regulatoren så skal det stå under sensor input). Har laget et oppsett selv med 2 stk PID regulatorer som hadde k-elementer, jeg hadde akkurat de samme problemene som du har nå, da valgte jeg å bytte til PT 100  elementer og målingene ble helt korrekt fra 0 til 100 °C.

jeg regner også med at det er sensoren. PID'en min takler flere typer, men nå er den rimelig korrekt fra 60-80 grader, og jeg klarer meg med det foreløpig.
Takker for innspillet  :)

da var bryggeriet kjørt i gang, og bryggesjauen tok i dag 5 timer fra knusing av malt til skylling og rengjøring av utstyret etterpå. :)  :skitbra:
Kjempefornøyd med PID'en selv om den viser litt feil, så har jeg nøyaktig temperaturkontroll på mesken.

Vedlegg

• IMG_0421.JPG
    IMG_0421.JPG
    2 MB · Sett: 194
  • IMG_0419.JPG
    1,9 MB · Sett: 200
  • IMG_0418.JPG
    2,2 MB · Sett: 206
Tilbake
Topp