PID med programmerbare steg?

Det er vel ikke en maskin akkurat, det er en liten styringsenhet, temperatur, effekt og pumpe. Litt som ssr, pid og pumpestyringsdings. Grunnen for at jeg gikk for den var at jeg slapp å begi meg ut på el-timg og programerimgstimg jeg ikke kan. Men det er kanskje en del av sjarmen!

Aha. Du mente bare selve styringsenheten. Nei det vil jeg jo ikke, har jo et fresht minimalistisk skap :)
 
:) heldiggris! Jeg har styringsenheten som mitt freshe skap... Henger på grytehåndtaket.
Beklager om off topic.
IMG_0296.JPG
 
Heh. Jeg så gjennom brukermanualen til den der Auberins-enheten og hev meg på mailen til Auberins fordi jeg var ikke helt fornøyd med funksjonene til EZBoil'en deres. Fikk beskjed nå om at de lager en ny SW versjon av den som har de funksjonene jeg mente burde finnes der. Dette tok ca ett døgn. Kudos

Så nå blir DSPR310'en deres åtte steg step mash, mot seks før, og at det er en funksjon som gjør at den starter program når den får strøm, i steden for at brukeren må trykke start. Minnet på enheten er stappfult, så det ble ikke flere steg i meskedelen, ellers måtte de bytte microkontroller eller fjerne noe annet.

Enheten med ny FW heter DSPR310A. Jeg synes jo seff den burde hete DSPR310M, M for miguel, men det er nok å glede seg over dette synes jeg. Bestilles med en eneste gang nå som jeg har fått den specca til slik jeg vil ha den.
 
Sist redigert:
Hold oss oppdatert på denne.
Jeg kunne ønske meg en fuksjon som gjør at programmet startes med en bryter.
Kjører pls, men uten pid. Da kunne pls fyre i gang denne når alt annet er klart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min er på vei i posten nå. Håper de ikke føkka oppnoe og sendte meg en «gammel» versjon. Gleder meg stort. Endelig kan jeg gå fra mesken i hele forløpet, og det push-potmeteret tror jeg blir et løft.
 
Da har jeg fått den i hus. Funker som eff rett ut av boksen. Trengte ikke noe autotune eller justere noe. Holder temperaturen spot on. Denne algoritmen virker overlegen klassisk PID algoritme. Virker som at det er en innebygget delay på den og som gjør at den starter ikke nytt program før det har gått litt tid ved set-temp, slik at meskekjelen rekker å nå igjen HERMSEN på temperaturen. Har mailet de om akkurat dette, og venter på svar hva som er greia her. Og, deklarert verdi var ca $10, uten at jeg ba om det ;)
 
Da har jeg gått gjennom et lite firestegs meskeprogram med 10C mellom stegene. Denne greia her virker fantastisk, må bare finne ut av den delay-greia. Etter at de fikk på plass det jeg ba de om så blir mesking fremover en drøm, sikkert noen små quirks mtp timing jeg må finne ut av når jeg først prøver med forskjellige grist-størrelser. Veldig enkel å programmere, digg med et hjul i steden for å trykke på knappene, og den kan trigge releer i tillegg sammen med meskeprogrammet.
 
Da har jeg tatt noen flere testruns med denne. Og det var et veldig godt kjøp. Det jeg nevnte med delay var en engangs-greie, eller så hadde jeg progget noe rart, men jeg tror ikke det da jeg har brukt den med samme settings og "feilen" dukket ikke opp igjen, men samtidig så er det jo en liten maskin som bare gjør det den får beskjed om, så sånn sett tenker jeg at jeg har gjort noe rart..

Uansett. Eneste jeg egentlig savner ifht Sestosen er å kunne tune den til å overskyte temp rett før den når set-temp, for å så stabilisere seg. Den siste graden i meskekjelen går veeeeldig seint, men det er egentlig bare å justere tider deretter, hvis man er pertentlig på en skarve grad. Skulle gjerne hatt en mulighet for å lagre programmer og forsåvidt, så man bare kan hente opp igjen, men minnet er jo helt stappa, så det skjer ikke.

For de som driver med ren BIAB med elementer i kjele og pumpe tror jeg dette er et gullkjøp, da den har modus både for mesk og kok. Nå har jeg endelig fått biten jeg har ønsket meg i noen år. (driver ikke med elementer selv forsåvidt) Neste steg på stigen er RipTide-pumpa til Blichmann etter at de har redesignet den og så dyttet den ut i 230/240V-versjon. "DA", er man vel i mål på vørterproduksjon.
 
Da har jeg tatt noen flere testruns med denne. Og det var et veldig godt kjøp. Det jeg nevnte med delay var en engangs-greie, eller så hadde jeg progget noe rart, men jeg tror ikke det da jeg har brukt den med samme settings og "feilen" dukket ikke opp igjen, men samtidig så er det jo en liten maskin som bare gjør det den får beskjed om, så sånn sett tenker jeg at jeg har gjort noe rart..

Uansett. Eneste jeg egentlig savner ifht Sestosen er å kunne tune den til å overskyte temp rett før den når set-temp, for å så stabilisere seg. Den siste graden i meskekjelen går veeeeldig seint, men det er egentlig bare å justere tider deretter, hvis man er pertentlig på en skarve grad. Skulle gjerne hatt en mulighet for å lagre programmer og forsåvidt, så man bare kan hente opp igjen, men minnet er jo helt stappa, så det skjer ikke.

For de som driver med ren BIAB med elementer i kjele og pumpe tror jeg dette er et gullkjøp, da den har modus både for mesk og kok. Nå har jeg endelig fått biten jeg har ønsket meg i noen år. (driver ikke med elementer selv forsåvidt) Neste steg på stigen er RipTide-pumpa til Blichmann etter at de har redesignet den og så dyttet den ut i 230/240V-versjon. "DA", er man vel i mål på vørterproduksjon.
Kan du verifisere enhetsnummeret på denne?
DSPR310A finner jeg ikke, men DSPR310B finnes på sidene til www.auberins.com
Må kanskje ha..

Edit: men jeg vil egentlig vente på 12V utgaven
 
De har byttet betegnelse fra A til B, så B er riktig.

Hvorfor 12V?
Fordi jeg har kjøpte 2 andre enheter fra auberins som bruker power på 12 vold.
@msevland sin skyld ;-)

Men etter auberin's raske respons på din forespørsel så er det vel bare å sende avgårde en epost, så har de 12V utgaven klar i starten av neste uke
 
Jeg har mailet masse med de de siste dagene, de og blichmann har the best customer care.

Men du har sikkert en trafo som gir 230->12V? Da kan du bare fore den med 230V?
 
Jeg har mailet masse med de de siste dagene, de og blichmann har the best customer care.

Men du har sikkert en trafo som gir 230->12V? Da kan du bare fore den med 230V?
Jo, kan jo det, men planlegger 12V side og 230V side i skapet. Men det er kanskje ike så viktig.
 
Jo, kan jo det, men planlegger 12V side og 230V side i skapet. Men det er kanskje ike så viktig.

Hmm.. Men da har du jo begge to, tenker jeg? Tenker selv ikke så mye på om blande 12V og 230V fysisk plasseringsmessig, men bruk forskjellige farger på lederne så man ser hva som er 12 og 230
 
Hmm.. Men da har du jo begge to, tenker jeg? Tenker selv ikke så mye på om blande 12V og 230V fysisk plasseringsmessig, men bruk forskjellige farger på lederne så man ser hva som er 12 og 230
Næh, mest at lamper osv som jeg har handlet er på 12V, men det er ikke så viktig.
Blir uansett ikke "denne uken", holder på å bygge om drivhuset til bryggeri. Er snekker for tiden.
 
Aha. Da er jeg med. Men du setter vel lampa mellom kontaktor og element uansett, da er du på 230V.
 
C-versjonen av denne er nå ute etter mye mailing frem og tilbake.

Mer stabil tempkontroll, stabil ned til 0.1 grad.
Kan kalibreres med 0.1grad oppløsning mot hele grader tidligere.
oScr-funksjonen fungerer nå slik at som tidligere så kan man kompensere for overskyting ved å sette en positiv verdi.
Setter man derimot en negativ verdi så tvinger man overskyting. Dette er for å få de siste 1-2 gradene raskere opp til set temp. Hvis man setter oScr til f.eks -2, så vil den overskyte med 2 grader for å så kutte, og holde set temp når tempen har sunket igjen.

EO-buggen i meskemodus har også blitt fikset.
Da var det bare å bestille seg en til.
 
Sist redigert:
Da sitter jeg og tester litt. Og nå får det holde.

oScr virker litt off. Kanskje den er på F. Setter jeg -4 grader overskyter den med 2 grader, setter jeg -5, overskyter den med 3. etc, virker ikke helt at den gjør det samme fra gang til gang heller. Menmen, funksjonen er der. Desto større varmevekslerbeholder man har jo mer får man ut av funksjonen.

Da har jeg endelig fått dingsen jeg har ønsket meg.

Første test med malt blir en femstegs hefe i morgen, så får jeg myst litt på responstidene med noe annet enn bare vann.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp