PID plug and play?

Hei. Vurderer å skaffe noe for å ha kontroll på mesketemperatur. Er denne boksen noe som egner seg til det: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=13&products_id=44 ?

Det jeg lurer på er måter for å feste sensoren i meskekaret? Ser ut som den som er med bare er beregnet på å legges i vesken, det er ikke bra nok. De selger også pt100 ser jeg, men de har annen kontakt enn det som er på baksiden på kontrollenheten. Noen som har noen løsning på dette? Evt andre ferdige bokser som er klare til bruk?
 
Jeg har en slik pid. Jeg bruker den til å kontrollere mesketemp i mitt biab med kokeplate. Jeg har laget et lite hull i toppen av meskeposen som jeg stikker føleren ned igjennom og mot bunnen av kjelen. Jeg kobler ikke til Piden før jeg nesten har rett temp fordi det ikke er anbefalt å bruke mer enn 1500w over tid pga oppvarming av piden. Jeg har 37l kjele med liggeunderlag som isolasjon. Jeg bruker å sette kokeplaten på 930 w og med litt røring av og til greier jeg fint å holde gjevn mesketemp. Kokeplaten må ha manuell bryter.

Robert.
 
magne1972 skrev:
http://www.ebay.com/itm/DIN-Digital...lectrical_Test_Equipment&hash=item33711318b7 Denne er betraktelig billigere (under 200 grensen også) :)
I tilegg trenger man et ssr rele, og en sensor, helst en vantett rustfri med gjenger.
Finnes mange forskjellige å velge i på ebay. Bare å finne en med rette gjenger, og den typen man foretrekker pt100 er vel mest brukt :)

Ok, men jeg såg et regnestykke engang der det sto at en ferdig unit bare ble marginalt dyrere med det som trengs. Uansett så hadde det vært kjekt med et helt ferdig system klart til bruk(for en gangs skyld, hehe). Er det ovennevnte produktet det samme som du linker til bare at det er ferdig montert i en boks? Eller er det noe helt annet?

En ting til: hva er beste plassering av sensor? Hvis det er på utløpet av sirkuleringen så kunne jeg bare stukket føleren inn der?
 
jeg har en lik pid som jeg ikke har satt i bruk ennå, tenker å sette temperaturføleren i en thermowell i vørteruttaket. I en T etter kuleventilen. Måle tempen på vørteren nærmest varmeelementet for å unngå for høye temperaturer. Regner med at varmetapet på vei mot toppen av mesken ikke er særlig stort. Når det er sagt så har sestos vesentlig større muligheter for innstilling og tweaking, for dem som liker det.
 
RobertAR skrev:
Jeg har en slik pid. Jeg bruker den til å kontrollere mesketemp i mitt biab med kokeplate. Jeg har laget et lite hull i toppen av meskeposen som jeg stikker føleren ned igjennom og mot bunnen av kjelen. Jeg kobler ikke til Piden før jeg nesten har rett temp fordi det ikke er anbefalt å bruke mer enn 1500w over tid pga oppvarming av piden. Jeg har 37l kjele med liggeunderlag som isolasjon. Jeg bruker å sette kokeplaten på 930 w og med litt røring av og til greier jeg fint å holde gjevn mesketemp. Kokeplaten må ha manuell bryter.

Robert.

Blir pid kontrollen varm av bruk over lang tid?
 
Jeg har ikke problemer med det, men jeg kjører ned kokeplata på 1400 w når jeg har fått rett temp. I jula brukte jeg den i 36 timer uten problem. Varmer opp vannet før jeg  kobler til pid.
 
Ok

Har bestilt meg en sestos D1S-VR-220 jeg skal bruke til HERMS. Tenker å sirkulere hele tiden med en iwaki md15r og bruke pidden kontinuerlig.
 
Terje W skrev:
Hei. Vurderer å skaffe noe for å ha kontroll på mesketemperatur. Er denne boksen noe som egner seg til det: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=13&products_id=44 ?

Det jeg lurer på er måter for å feste sensoren i meskekaret? Ser ut som den som er med bare er beregnet på å legges i vesken, det er ikke bra nok. De selger også pt100 ser jeg, men de har annen kontakt enn det som er på baksiden på kontrollenheten. Noen som har noen løsning på dette? Evt andre ferdige bokser som er klare til bruk?

Hva bruker du som meskekar? Jeg har festet min ene kun med skive, o-ring og mutter som sitter på innsiden. Det er vel alt du trenger, evt kan du skru den inn gjennom en gjennomføring.
 
Tilbake
Topp