PID styring BB30?

Hei.

Kan noen med litt mer erfaring rundt pid komme med forslag til rimelige pid løsninger som kan styre temperaturen under mesk og kok på min BB30?

På forhånd takk! :)

Hei,

det er mange som har sett på PID før deg.

Google funker greit for å søke i forumet. Bare legg inn f.eks. "PID BB30 norbrygg", så finner du mange tråder om emnet. :)

JEg har ikke BB30, men har funnet mye info i denne tråden. Bør være midt i blinken for deg:

https://forum.norbrygg.no/threads/koplingsskjema-bb30.11060/

Lykke til! :)

Edit: Ah, la inn feil tråd. Riktig tråd nå. :)

Min erfaring:

Hele poenget med å brygge på en BB30 er at det er kompakt, og tar lite plass.
Når man begynner å modde med pumper, kontrollpaneler og andre løsninger, så er det ikke så plassbesparende lenger.
Dessuten så koster det (mest sannsynlig) mer enn det smaker.

Jeg har ikke turt å regne på det, men jeg tror jeg kunne kjøpt en Speidel for alle pengene og løsningene jeg brukte på å bli nesten fornøyd med BB30.

Nå er den solgt. Savner den ikke.

FrankD: Det var en noe voldsom greia da du! ;-)

Jeg hadde egentlig sett for meg å bruke STC-1000, men den takler ikke 2500 watt uten større relè, og da er det kanskje like greit med en PID igjen..
Men vurderer nå i første omgang og heller prøve meg uten PID løsning, og heller måle en del med termometer underveis.
Har jo strengt talt ikke brygget noe som helst på BB30 før jeg vurderer PID o.l. så... :)

Det som står i bakgrunnen er et 100L anlegg og der er 9kw dyppvarmeren akkurat passe. BB30 bruker jeg innendørs når vannet til garasjen er bunnfrosset, og til mindre test batcher. Jeg hadde en 20l gryte til dette, men det ble mye søl når det skulle brygges på komfyren. Derfor ble det en bb30.
Minste volum i det store anlegget er 25l. Det er ikke alltid jeg ønsker så store batcher.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan ikke koble stikket fra BB30 inn på en pid, det funker ikke. Du må koble bort BB30 elektroniken om det skal ha noe for seg.

Tilbake
Topp