PID-utstyr, hva skal jeg velge? osv.

Jeg har brukt forumets søkefunksjon en del, og også brukt google endel, men føler meg likevel litt usikker på et par ting:

La meg bare sjekke at jeg forstår konseptet rindt en PID-regulator riktig:
Pid er en "dimmer" som styres av temperaturavviket i kjelen. Hvis det er 10 grader for kaldt gir den full guffe, hvis det er 5 grader for kaldt gir den 50prosent, hvis det er en grad for kaldt gir den 10 prosent. For eksempel, kanskje forholdene er litt annerledes. Stemmer dette?

Videre skal utgangen kobles til et relé, og her begynner det å skurre litt for min del, for i min verden er jo reléer enten på eller av.
Er det slik at solid state reléet i dette tilfellet skrues av og på så fort at vi i snakker PWM her? Altså at det skrues av og på flere ganger i sekundet på samme måte som en elektronisk dimmer?

Jeg hopper videre: Det sinnsykt mange PID-kontrollere på markedet.

Denne heter REX C-100 og koster ca 12 dollar inkl frakt:
http://www.ebay.com/itm/Controller-...al_Automation_Control_ET&hash=item5aefa48ec1 Er denne brukbar? Jeg gjetter på at den ikke er det, da den bare har relé-utgang, og jeg trenger SSR-utgang (solid state relay)


Denne heter Sestos, og koster 42 dollar, men da medfølger også et SS relé, og en temp-sensor som etter sigende ikke er særlig brukbar:
http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...tDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5516wt_1163 Denne tror jeg er bra nok, men finnes det noe billigere som funker? Ikke det at den er dyr, men den koster tross alt tre ganger så mye som sidemannen.


Her er en annen versjon av REX C-100. Den har SSR-utgang og koster 13 dollar inkl frakt. Er det denne jeg bør kjøpe?
http://www.ebay.com/itm/PID-Digital-Temperature-Controller-Thermocouple-0-to-400-SSR-Output-EP98-/111047850136?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item19daf7b898
 
AMelbye skrev:
Jeg har brukt forumets søkefunksjon en del, og også brukt google endel, men føler meg likevel litt usikker på et par ting:

La meg bare sjekke at jeg forstår konseptet rindt en PID-regulator riktig:
Pid er en "dimmer" som styres av temperaturavviket i kjelen. Hvis det er 10 grader for kaldt gir den full guffe, hvis det er 5 grader for kaldt gir den 50prosent, hvis det er en grad for kaldt gir den 10 prosent. For eksempel, kanskje forholdene er litt annerledes. Stemmer dette?

Videre skal utgangen kobles til et relé, og her begynner det å skurre litt for min del, for i min verden er jo reléer enten på eller av.
Er det slik at solid state reléet i dette tilfellet skrues av og på så fort at vi i snakker PWM her? Altså at det skrues av og på flere ganger i sekundet på samme måte som en elektronisk dimmer?

Ved bruk av SSR er varmeelementet enten på eller av. Hvor lenge avhenger av pådraget fra regulatoren. Dette funker fint for å oppnå en gitt temp i en vv.kjele. Ved koking blir det litt snålt å kjøre på 60% pådrag. via SSR; da vil man ha en "dimmer" (triac) for å regulere effekten til elementet.

Dimmer blir feil term. for en PID. Resten er riktig. Basert på avviket mellom måling og setpunkt, og avhengig av parameter og regulatortype får du et pådrag ut for å eliminere avviket.

Jeg kjenner ikke til PID'ene du linker til. Men Sestosen tror jeg du finner mye info om på forumet. Det at bundelen "bare" har k-element er ikke krise. Du kan oppgradere til PT100 (støttes av PID), eller lære k-elementet å kjenne.

PID'en skal ha SSR utgang for å styre en SSR (iallefall i utgangspunktet).


Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Jeg har kjøpt disse REX PID'ene både med rele og SSR. Jeg bruker dem på vannvarmer og gjæringskar. De fungerer utmerket, men jeg tror ikke det går an å bytte termoføler. Disse tror jeg må kjøpes med den type termoføler du ønsker å bruke. Ellers så regner jeg med at det vil gå utmerket å bruke dem til å regulere koking. Spesielt med SRR. Da kan den slå av og på så raskt at du ikke får noen temperaturvariasjoner.
 
AMelbye skrev:
Jeg har brukt forumets søkefunksjon en del, og også brukt google endel, men føler meg likevel litt usikker på et par ting:

La meg bare sjekke at jeg forstår konseptet rindt en PID-regulator riktig:
Pid er en "dimmer" som styres av temperaturavviket i kjelen. Hvis det er 10 grader for kaldt gir den full guffe, hvis det er 5 grader for kaldt gir den 50prosent, hvis det er en grad for kaldt gir den 10 prosent. For eksempel, kanskje forholdene er litt annerledes. Stemmer dette?
Når målt verdi avviker fra ønsket verdi, vil en regulator prøve å rette på dette.
En PID-regulator tar hensyn til tre forskjellige ting:
P-delen gjør slik du beskriver, dvs gir mer guffe jo større avviket er.
I-delen gir mer og mer guffe jo lengre tid avviket varer
D-delen gir mye guffe dersom avviket øker raskt.
 
Jeg har bygd pid regulator til sous vide kokeren min. Denne er basert på Rex c100 og ssr  Ved siste brygg brukte jeg den under meskeprosessen på min Bratberg compakt brygger.  Det fungerte helt utmerket.  Har kjøpt pt-100 føler og det var bare å angi følertype og temperatur område på pid'en!
e7amevas.jpg
 
Andersrene skrev:
Ved bruk av SSR er varmeelementet enten på eller av. Hvor lenge avhenger av pådraget fra regulatoren. Dette funker fint for å oppnå en gitt temp i en vv.kjele. Ved koking blir det litt snålt å kjøre på 60% pådrag. via SSR; da vil man ha en "dimmer" (triac) for å regulere effekten til elementet.

Hvordan snålt? Jeg trodde dette var litt av poenget? Hvis man stiller den inn på 100 grader, så vil den kjøre på full effekt til den når 95 grader eller noe sånt, for så å slakke av litt, for å hindre overshoot. Setter man den på 103 vil den vel begynne å slakke av litt rundt 100, så man oppnår en rullekok, men ikke fosskok. EDIT: Nei, nå ser jeg at jeg har tatt feil. I-delen gjør at den øker effekten mer hvis avviket vedvarer. Da går det ikke :\

Andersrene skrev:
Dimmer blir feil term. for en PID. Resten er riktig. Basert på avviket mellom måling og setpunkt, og avhengig av parameter og regulatortype får du et pådrag ut for å eliminere avviket.

Og pådraget ut reguleres ved at varme-elementet skrues av og på i raskt nok tempo til at det i praksis ikke "blinker", men kjører på redusert effekt. Er ikke dette ganske likt det en elektronisk (ikke trafo-basert) dimmer gjør? Jeg har sett lyspærene mine blinke når jeg dimmer dem lavt på elektroniske dimmere.

KSO:
Ser veldig bra ut! Vet du hvordan denne PID'en er mtp ytelse sammenliknet med Sestos sin? Var den vanskelig å konfigurere?
 
AMelbye skrev:
Hvordan snålt? Jeg trodde dette var litt av poenget? Hvis man stiller den inn på 100 grader, så vil den kjøre på full effekt til den når 95 grader eller noe sånt, for så å slakke av litt, for å hindre overshoot. Setter man den på 103 vil den vel begynne å slakke av litt rundt 100, så man oppnår en rullekok, men ikke fosskok. EDIT: Nei, nå ser jeg at jeg har tatt feil. I-delen gjør at den øker effekten mer hvis avviket vedvarer. Da går det ikke :

Og pådraget ut reguleres ved at varme-elementet skrues av og på i raskt nok tempo til at det i praksis ikke "blinker", men kjører på redusert effekt. Er ikke dette ganske likt det en elektronisk (ikke trafo-basert) dimmer gjør? Jeg har sett lyspærene mine blinke når jeg dimmer dem lavt på elektroniske dimmere.

Jeg kjører PID i manuell 100% output og styrer rulla med en slik:http://bryggeland.no/stromregulator-3-8-kW.html
Mulig det er jeg som er snål; men PID i auto via SSR og koking får jeg ikke til å høre sammen. Det går, for all del. Men det er enten full effekt, eller ingen effekt; hvor pausene uten effekt gis av pådraget.


PID med SSR og varmeelement i en kjele er rimelig trege greier, og det er ikke rare farten som skal til for at reguleringa opptrer trinnløst.
Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
KSO skrev:
Jeg har bygd pid regulator til sous vide kokeren min. Denne er basert på Rex c100 og ssr  Ved siste brygg brukte jeg den under meskeprosessen på min Bratberg compakt brygger.  Det fungerte helt utmerket.  Har kjøpt pt-100 føler og det var bare å angi følertype og temperatur område på pid'en!

Hei, Hvordan går det med temperatur i boksen din KSO. Har du utfordringer med at SSR releet ditt blir varmt? Ser ikke noe egen kjøleribbe montert på det

Oskar
 
Jens Kristian skrev:
Jeg har kjøpt disse REX PID'ene både med rele og SSR. Jeg bruker dem på vannvarmer og gjæringskar. De fungerer utmerket, men jeg tror ikke det går an å bytte termoføler. Disse tror jeg må kjøpes med den type termoføler du ønsker å bruke. Ellers så regner jeg med at det vil gå utmerket å bruke dem til å regulere koking. Spesielt med SRR. Da kan den slå av og på så raskt at du ikke får noen temperaturvariasjoner.

REX-C100 kan settes opp for ulike temperatursensorer. Den støtter alle de vanlige termocouple(K-type osv. ) og PT-100 sensorene, men ikke NTC sensorer som brukes f.eks. på SCT-1000.
Disse regulatorene er helt greie, men ikke så veldig nøyaktige. Det er lurt å kalibrere de på temperaturområdet de skal brukes med ett annet, nøyaktig termometer. Avviket kan justeres så den viser rett på displayet. Den er også litt følsom for romtemperauren.

En PID regulator er ikke serlig godt egnet til regulering av koking, da er det effektregulator som er tingen.
 
AMelbye skrev:
La meg bare sjekke at jeg forstår konseptet rindt en PID-regulator riktig:
Pid er en "dimmer" som styres av temperaturavviket i kjelen. Hvis det er 10 grader for kaldt gir den full guffe, hvis det er 5 grader for kaldt gir den 50prosent, hvis det er en grad for kaldt gir den 10 prosent. For eksempel, kanskje forholdene er litt annerledes. Stemmer dette?

Videre skal utgangen kobles til et relé, og her begynner det å skurre litt for min del, for i min verden er jo reléer enten på eller av.
Er det slik at solid state reléet i dette tilfellet skrues av og på så fort at vi i snakker PWM her? Altså at det skrues av og på flere ganger i sekundet på samme måte som en elektronisk dimmer?

Ja, effekten regulerast med PWM. Ein vanleg (gamaldags) dimmar fungerar etter fasevinkelprinsippet. PID med manual mode kan settast til %-vis pådrag og dermed regulere kokeeffekten. Tidskonstanten for periodetida på PWM kan settast til typisk 1-2 sec for å unngå pulsing. Sestos bl.a har denne funksjonen innebygd.

Kjøp uansett ein med SSR-utgang og mogelegheit for pt-100 givar. Kjøper du ein utan manual mode kan du skaffe deg ein effektregulator med potmeter (dimmar) fra ebay til 10-20 $. Søk på kyotto.
 
Tror ikke de billege REX-C100 PIDene han manual mode, jeg har i hvertfall ikke funnet det og det står ikke noe om det i manualen. Men det er ikke alt annet heller som er beskrevet der.
Da kan det nok vært vært å kjøpe en litt dyrere PID for å slippe effektregulator i tillegg hvis det skal brukes til å styre både mesking og koking.
 
HansV skrev:
Tror ikke de billege REX-C100 PIDene han manual mode, jeg har i hvertfall ikke funnet det og det står ikke noe om det i manualen. Men det er ikke alt annet heller som er beskrevet der.
Da kan det nok vært vært å kjøpe en litt dyrere PID for å slippe effektregulator i tillegg hvis det skal brukes til å styre både mesking og koking.
"Manuelt mode"
Kan slik jeg ser det være en vender som overstyret PID når du ønsker å koke noe.
Du kobler bort termostat også da så det er kanskje ikke ønskelig...
Men for booste kokingen din kan det være en løsning.
/John
 
Nei, manuell mode må kunne styre effekten omtrent som en dimmer. Du ønsker neppe å koke vørteren med full effekt, men vil skru ned til det koker akkurat passe mye.
 
Bernts skrev:
Jeg bruker selv denne og er meget godt fornøyd

http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...ltDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5516wt_116
Jeg bruker den sammen med denne sensoren: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=152&k=23
Det finnes billigere på nett, men den funker som fjell.. Grunnen til at jeg valgte Sestos er at det er flere her inne som bruker den, og da er det lett å få hjelp med oppsett og div feilsøking hvis det skulle bli nødvendig.

Er selgeren her game, og setter ned prisen på pakken slik at man slipper, toll og tull?
 
Odland skrev:
Bernts skrev:
Jeg bruker selv denne og er meget godt fornøyd

http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...ltDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5516wt_116
Jeg bruker den sammen med denne sensoren: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=152&k=23
Det finnes billigere på nett, men den funker som fjell.. Grunnen til at jeg valgte Sestos er at det er flere her inne som bruker den, og da er det lett å få hjelp med oppsett og div feilsøking hvis det skulle bli nødvendig.

Er selgeren her game, og setter ned prisen på pakken slik at man slipper, toll og tull?

Har enda tilgode å betale moms på saker fra østen. Men det forandrar seg sikkert når eg får mine tre 100l koniske...
 
Odland skrev:
Bernts skrev:
Jeg bruker selv denne og er meget godt fornøyd

http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...ltDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5516wt_116
Jeg bruker den sammen med denne sensoren: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=152&k=23
Det finnes billigere på nett, men den funker som fjell.. Grunnen til at jeg valgte Sestos er at det er flere her inne som bruker den, og da er det lett å få hjelp med oppsett og div feilsøking hvis det skulle bli nødvendig.

Er selgeren her game, og setter ned prisen på pakken slik at man slipper, toll og tull?

Han har denne til salgs http://www.ebay.com/itm/Digital-PID-Temperature-controller-25A-SSR-K-thermocouple-probe-/320870512179?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160
 
Mats skrev:
Odland skrev:
Bernts skrev:
Jeg bruker selv denne og er meget godt fornøyd

http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digi...ltDomain_0&hash=item336e01fa33#ht_5516wt_116
Jeg bruker den sammen med denne sensoren: http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=152&k=23
Det finnes billigere på nett, men den funker som fjell.. Grunnen til at jeg valgte Sestos er at det er flere her inne som bruker den, og da er det lett å få hjelp med oppsett og div feilsøking hvis det skulle bli nødvendig.

Er selgeren her game, og setter ned prisen på pakken slik at man slipper, toll og tull?

Han har denne til salgs http://www.ebay.com/itm/Digital-PID...e-/320870512179?ssPageName=ADME:L:OU:US:3160

Han har lagt ut en del av vareprisen som frakt for at sånne som oss skal unngå mva..  :)
 
Har ikke hatt noe problem ennå.  Aluboksen fungerer som kjølig og ssr er montert med kjølepasta. Har brukt kun på element på 2,2 kW! Når jeg koker kobler jeg fra pid boksen. Blir vel å se på annen løsning for regulering ved koking evt kun overstyring da Bratberg en har 2 varmeelement.
 
Tilbake
Topp