Hvilken bryggemaskin skal jeg velge til en liten leilighet?

Det eneste jeg er spent på er hvordan jeg alene skal klare å løfte opp meskeposen etter mesking og klemme ut det siste av væsken (la oss si at jeg brygger 25L og er jente). Har dere noen nybegynnertips her?
Begynn med litt mindre volum, så du ikke makser ut utstyret ditt til å begynne med. Det kan være greit å blir kjent med stegene og samtidig ha litt rom til overs for å søle eller skvulpe litt. Et tips kan være å flytte meskeposen over i ei bøtte og håndtere den der. Å klemme den over kjelen, som en annen tepose, er ikke noe enkel operasjon.
 
Det eneste jeg er spent på er hvordan jeg alene skal klare å løfte opp meskeposen etter mesking og klemme ut det siste av væsken (la oss si at jeg brygger 25L og er jente).
En slange på krana og tappe av vørter til ei gjæringsbøtte. Så har du over skyllevann, og tapper av det også. Når meskeposen har rent av seg veier den maks 7-10 kg på vanlige øl og det burde være overkommelig. :) Om du ikke vil løfte den ut, kan du da spa masken ut av posen for å minske vekta ytterligere. Så er det da bare å få vørteren tilbake i kjelen for kok.
 
Begynn med litt mindre volum, så du ikke makser ut utstyret ditt til å begynne med. Det kan være greit å blir kjent med stegene og samtidig ha litt rom til overs for å søle eller skvulpe litt. Et tips kan være å flytte meskeposen over i ei bøtte og håndtere den der. Å klemme den over kjelen, som en annen tepose, er ikke noe enkel operasjon.
Takk for tips! Starter med ca 5 kg malt, så det skal nok gå greit så lenge jeg får bøtta litt lavt. Høres lurt ut å håndtere meskeposen i en gjæringsbøtte og tilsette skyllevann i den som jeg senere blander med resten, tror jeg satser på å gjøre det.
 
En slange på krana og tappe av vørter til ei gjæringsbøtte. Så har du over skyllevann, og tapper av det også. Når meskeposen har rent av seg veier den maks 7-10 kg på vanlige øl og det burde være overkommelig. :) Om du ikke vil løfte den ut, kan du da spa masken ut av posen for å minske vekta ytterligere. Så er det da bare å få vørteren tilbake i kjelen for kok.
Takk for tips! Det skal nok være overkommelig ja :) Har sett flere som beskriver denne fremgangsmåten, går ut ifra at grunnen til at man tapper av vørteren før man tilsetter skyllevann er for å unngå at gryta blir overfylt, eller er det andre grunner som har med å øke utbytte å gjøre?
 
Takk for tips! Det skal nok være overkommelig ja :) Har sett flere som beskriver denne fremgangsmåten, går ut ifra at grunnen til at man tapper av vørteren før man tilsetter skyllevann er for å unngå at gryta blir overfylt, eller er det andre grunner som har med å øke utbytte å gjøre?
Du får av alt det søteste, og kan da måle hvor mange liter du har av det. Da kan du beregne mengde skyllevann for å få ønsket volum til koking.
 
Eg sjekka ut Brewtools, men det virka litt meir upraktisk for oss som må bære utstyret fram og tilbake kvar gong. Kanskje eg tar feil?

Du må for øvrig gjerne begrunne kvifor du ikkje vil ha Speidel?
Brewtools er overlegen Speidel etter min mening. Jeg har hatt begge deler. Men, skal man ha et Brewtools oppsett som er noe mer infløkt enn det som er helt basic så er nok Speidel greiere om man skal flytte ting frem og tilbake hver gang. Igjen, min mening :)
 
Brewtools er overlegen Speidel etter min mening. Jeg har hatt begge deler. Men, skal man ha et Brewtools oppsett som er noe mer infløkt enn det som er helt basic så er nok Speidel greiere om man skal flytte ting frem og tilbake hver gang. Igjen, min mening :)
Brewtools lanserte Trubinator i dag. Trubfilter til kjelen som sentreres på røret i midten. Snerten sak som jeg har venta på. Litt grovere filter enn Bacbrewing sine som tettes ganske fort.
 
Tilbake
Topp