Pils gjær

Heisann. Jeg har en pils til gjæring i kjelleren. Jeg har brukt saflager 34/70 som har stått gjevnt på ca 8 grader i over 3 uker nå. Jeg tenkte jeg skulle tappe den på flaske i dag. Men da jeg åpner gjeringskaret er et lokk av gjær/grums over ølet. Hvordan får jeg gjæret/grumset til å falle til bunns før tapping.

Jeg vurderer å heve tempraturen til 10-12 grader. Kan dette hjelpe?

Jeg lagde en pils rett før jul, men da holdt ølet 12grader. Jeg kan ikke huske at gjæret/grumset lå seg på toppen på samme måte.

Jeg synes ølet har gjæret lovlig lenge nå og det må tappes før påske..

Håper på svar.
 
Coldcrash vil få det meste til å synke til bunns. La den stå så kald som mulig uten at det fryser i 2-3 dager, så er det bare å tappe ivei.
 
Bruker å øke tempen en del, til 12 grader går fint. Selv gir jeg det noen dager på 17 grader når det har gjæret så lenge. Etter det skrur jeg ned temperaturen til 4-6 grader et par dager.
 
Takk for svar. Satt kjellerdøren på gløtt nå, slik at jeg får økt tempen litt. Jeg sjekker i morgen om gjæret har begynt å falle til bunn. blir spennende. Må prøve å få tappet på torsdag siden det er siste utrop før påske i timeplanen min...
 
Mener å huske at i følge boka Yeast er det anbefalt å ta en diacetyl rast på lager 17-18 grader noen dager for å minimere smørsmak på brygget.
 
Når det gjelder å øke temperaturen gjelder det da etter "endt gjæringstid" eller i løpet av gjæringstiden?
 
Fikk beveget litt på ølet, men gjæret ligger fremdeles på toppen. satt det på 16-18 grader i går. det vil si, rom tempraturen var 18 grader, men ølet 16 grader. Drar på påskeferie så hadde vært praktisk å få tappet ølet før det. Jeg har mulighet til tvangkarbonering, men det er mest ønskelig med sukkerlake. Jeg skal ta en FG test når jeg kommer hjem fra arbeid. Det gir meg kanskje noe svar, men ølet har stått i 3 uker, så det bør være ferdig gjæret.

Her er planen min nå. La det stå i rom tempratur til torsdag ( i morgen) deretter høre med kona om jeg kan sette det i kjøleskapet på 3 grader til over påske. deretter tappe det på flasker tirsdag etter påske. Kan denne planen fungere? Om det ikke blir satt i kjøleskapet, blir det satt tilbake i kjelleren, hvor det holder 8 grader.

Jeg er i utgangspunktet ikke så redd for diacetyl siden gjære ble pitchet på 4-6 grader (termometeret sviktet under nedkjøling). Deretter har ølet stått stabilt på 8grader (+ - 0,5grad) Det er at gjæret ikke har lagt seg som er den største bekymringen.
 
Tok en FG test nå nettopp. 1005 ble resultatet. Den er helt klart ferdig gått. Det ser også ut som gjæret faller når tempraturn er økt litt. den ligger nå på 16. grader. Lar den stå til i morgen for jeg tapper den på flaske. Om ikke alt gjæret har lagt seg fisker jeg det ut med et dørslag.

Synes det er rart det ikke legger seg. Jeg brygget en pils november i fjor. Da lå alt gjæret seg på bunn etter 2 uker. ølet var klart og fint. Denne stod dog på 12grader...Kanskje dette kan ha betydning for hvor godt gjæret lå seg....

Bare en måte å finne det ut på, og det er å brygge mer ;-)
 
Har du brukt Irish Moss i ølet? Jeg har tidligere opplevd at for mye Irish Moss har gitt uante konsekvenser ved at det legger seg et månelandskaplignende lag på toppen som aldri synker til bunns. Jeg har da fjernet det ved hjelp av en sil. Ølet lot ikke til å ta noen skade av det...
 
Om ikke alt gjæret har lagt seg fisker jeg det ut med et dørslag.

Synes det er rart det ikke legger seg. Jeg brygget en pils november i fjor. Da lå alt gjæret seg på bunn etter 2 uker. ølet var klart og fint. Denne stod dog på 12grader...Kanskje dette kan ha betydning for hvor godt gjæret lå seg....

Dette varierer fra stamme til stamme og fra batch til batch. At det flyter litt gjær på toppen er definitivt ikke avgjørende for om øllet er ferdiggjæret eller ikke.

Hvorfor skal du fiske opp gjæra? Når du tapper øllet vil overflaten av øllet dras ut til sidene og grumset vil feste seg langs sidene etterhvert som du tapper. Begynner du med dørslag tror jeg snarere du løser dette opp og virvler opp øllet. Hvis du mot formodning får litt ekstra gjær i fatet eller flaskene er dette heller ikke ett problem.

mvh

Bårdd
 
Tilbake
Topp