Pils ikke karbonert

Hei,
jeg har laget min første pils. Etter gjæring (brukte S-23) ble den tappet på flaskke brukte 2 stk. muntons drops per 0.5l flaske.

Deretter stod den 2 uker på badet, og nå har de stått 14 dager til lagring i kjøleskap. Tok en prøvesmaking i dag, og den smaker fantastisk godt.. Men dessverre, er det knapt antydning til karbonering. Jeg håper og tror at de rett og slett ikke fikk stå lenge nok til karbonering..

Er det problematisk hvis jeg etter lagring, gir dem enda en runde på badet? Eller risikerer jeg å forringe ølet fullstendig da?

Hei,
jeg har laget min første pils. Etter gjæring (brukte S-23) ble den tappet på flaskke brukte 2 stk. muntons drops per 0.5l flaske.

Deretter stod den 2 uker på badet, og nå har de stått 14 dager til lagring i kjøleskap. Tok en prøvesmaking i dag, og den smaker fantastisk godt.. Men dessverre, er det knapt antydning til karbonering. Jeg håper og tror at de rett og slett ikke fikk stå lenge nok til karbonering..

Er det problematisk hvis jeg etter lagring, gir dem enda en runde på badet? Eller risikerer jeg å forringe ølet fullstendig da?

Du kan jo lage et pilotprosjekt: Ta ei flaske, snu den opp ned så du får gjær i suspensjon igjen, og sett den på badet. Test den etter ei uke. (Egentlig skulle vel normal romtemperatur greie seg?)

Prøv en flaske til fra andre enden av tapperekkefølgen,

Edit: Damn. Drops ja, glemte det. Da frafaller vel meningen med forslaget mitt litt. Men skader ikke å prøve en annen flaske.

Sist redigert:
Har også opplevd dårlig karbonering på de dropsene. Har forøvrig ikke noen god forklaring på hvorfor men ville prøvd å sette de på 25 pluss en uke og sett om det hjelper

Hvor lenge sto pilsen til gjæring? Min erfaring er at hvis ølet står lenge til gjæring, og det gjør jo ofte lagerøl, så blir karboneringen dårligere.

Ifølge teorien så skal det ikke ha betydning for karboneringen at man lar vørteren stå 3-4 uker, men jeg mener at det har en sammenheng.

Tilbake
Topp