Hvorfor vil ikke min sider karbonere?

Hei.

Har hatt noe ferdig gjæret sider på flasker, sammen med sukkerlake for karbonisering, men nå etter 14 dager i romtemperatur er det null bobler.

Fremgangsmåte i grove trekk:
  • Presset eplejuice
  • Hadde i sulfitt, gjærnæring, sidergjær og pektinase
  • Lot det stå i 4 måneder i ca 7 grader (Meningen var kortere, men sånn ble det. Så heller aldri at det "ploppet" i gjærlåsen.)
  • Stakk om uten bunnfall
  • Blandet i sukkerlake (8g/L) og flasket
  • Har nå stått i 14 dager i romtemp
Fikk aldri målt OG og SG for jeg fant ut for sent at mitt hydrometer var ødelagt.

Har jeg nå en ferdig utgjæret sider som denne karen? https://forum.norbrygg.no/threads/karbonering-av-gammal-cider.43904/

Noen tips fra dere flinke mennesker?

P.S. Er som grønnskolling å regne.
 
Takk for svar. Ja, samtidig. Det har slått meg i ettertid at det kanskje ikke var noe smart. Men det var sånn det fremkom i oppskriftene jeg fulgte. Det sto ikke eksplisitt at man skule vente.

MEN, den har gjæret. Det lukter (og smaker) alkohol av sakene.

Hva kan jeg gjøre for å få bobler i disse sakene?
 
Takk for svar. Ja, samtidig. Det har slått meg i ettertid at det kanskje ikke var noe smart. Men det var sånn det fremkom i oppskriftene jeg fulgte. Det sto ikke eksplisitt at man skule vente.

MEN, den har gjæret. Det lukter (og smaker) alkohol av sakene.

Hva kan jeg gjøre for å få bobler i disse sakene?
Kanskje gjæren begikk selvmord pga alkoholforgiftning? Hva slags gjær brukte du?
 
MEN, den har gjæret. Det lukter (og smaker) alkohol av sakene.
Jøss. Svovelen skulle jo helst ta livet av gjær, så det burde ikke være særlig gode vekstforhold der. Om du allerede har fått det til å gjære én gang er det jo egentlig bare å gjenta prosessen. Hva gjør du annerledes denne gangen?

Edit: Klart, etter fire måneder og et omstikk er det ikke sikkert du har særlig mye gjær i omløp.
 
Takk for svar. Ja, samtidig. Det har slått meg i ettertid at det kanskje ikke var noe smart. Men det var sånn det fremkom i oppskriftene jeg fulgte. Det sto ikke eksplisitt at man skule vente.

MEN, den har gjæret. Det lukter (og smaker) alkohol av sakene.

Hva kan jeg gjøre for å få bobler i disse sakene?
Er den tørr? Alt sukkeret er gjærbart, så den vil bli knusktørr om gjæren ikke er alvorlig svekka. Kan du kjenne søtsmak, er noe gått galt. Enkel løsning: Hiv oppi en pose tørrgjær. Men da må du sjølsagt helle cider'n tilbake på dunken først:). Det er ikke optimalt med tanke på oksidering, men kanskje går det bra.
 
Takker igjen for at dere gidder å svare.

Rettelse: Ved nærmere kikk i notatene var akkurat denne ladningen som er omtalt her UTEN sulfitt. (Jeg satte flere ladninger, og hadde sulfitt i de fleste av dem, men altså ikke denne). Så denne har gjæret på vanlig vis. Men kanskje gjæret helt ut?

Den er søt, ja. Fordi jeg blandet i sukkerlake for 2 uker siden. Men den var kanskje også søt før det. Vet ikke. Rakk liksom ikke smake.

Jeg brukte Safcider gjær i starten (mener jeg den het). Men jeg fikk aldri med meg at det boblet noe.

Kan jeg slenge oppi litt Safcider i hver flaske og skru igjen korken? Evt bare vanlig bakegjær (type tørr)?

P.S. Detta var mye styr. Den beste hittil var den hvor jeg bare slang råsaft oppi en dunk uten noe ekstra, og flasket etter ei uke (med sukker). Den har blitt veldig god.
 
Takker igjen for at dere gidder å svare.

Rettelse: Ved nærmere kikk i notatene var akkurat denne ladningen som er omtalt her UTEN sulfitt. (Jeg satte flere ladninger, og hadde sulfitt i de fleste av dem, men altså ikke denne). Så denne har gjæret på vanlig vis. Men kanskje gjæret helt ut?

Den er søt, ja. Fordi jeg blandet i sukkerlake for 2 uker siden. Men den var kanskje også søt før det. Vet ikke. Rakk liksom ikke smake.

Jeg brukte Safcider gjær i starten (mener jeg den het). Men jeg fikk aldri med meg at det boblet noe.

Kan jeg slenge oppi litt Safcider i hver flaske og skru igjen korken? Evt bare vanlig bakegjær (type tørr)?

P.S. Detta var mye styr. Den beste hittil var den hvor jeg bare slang råsaft oppi en dunk uten noe ekstra, og flasket etter ei uke (med sukker). Den har blitt veldig god.
Du kan fint gi hver flaske litt gjær. Helst ikke Idun blå, kanskje, men det hadde nok blitt kullsyre av det også. Om du vil gi gjæra best sjanse til å få til noe kan du rehydrere den i litt kokt, reint vann først. Det kan bli litt brutalt for den å gå rett fra tørr form til alkoholholdig væske. Husk å være nøye med hygiene her også.
 
Tilbake
Topp