"pils" IPA

Så jeg har mye pilsner malt nå fordi jeg trodde jeg skulle lage en del hveteøl, men det ble det ikke noe av og nå sitter jeg med et 5-6kg pilsner malt, også har jeg en god del humle igjen som jeg har brukt til forskjellige IPA'er.

Så er det mulig å lage en IPA bare på pilsner malt? også bruke en ale gjær?

Eller blir dette bare tull og folk kommer til å banke på døra mi med fakler og høygafler?
 
Sikkert en million bryggere som har gjort det før, så det går jo fint. Får antagelig for lys farge for typeriktighet, men det er jo ingenting å bry seg om.
 
Lucky Jack er basert på pilsnermalt, men også noe cara. Nå er LJ en APA men LJ Extra Hard er IPA som også består at Pilsner og cara.

Du kan kanskje modifisere pilsnermalt som man kan Pale malt i ovnen?
 
Det er ikke uvanlig å bruke pilsnermalt i IPA. Har gjort det selv mange ganger, og det blir bra. Kjør på.
 
Kanon, takk for mange raske svar :) Fant også noe chokomalt i skapet, og da tenkte jeg kanskje å "cold-steep'e" i skyllevannen dagen i forveien, å prøve å lage en slaks "svart ipa på pils" og kalle den mutanten eller no, haha!
 
Tar jeg ikke feil er Ink & Dagger IPA`en fra Amundsen en single malt med kun pilsner malt. Den synes jeg er meget god. Fin å brygge selv er den også.
 
Kanon, takk for mange raske svar :) Fant også noe chokomalt i skapet, og da tenkte jeg kanskje å "cold-steep'e" i skyllevannen dagen i forveien, å prøve å lage en slaks "svart ipa på pils" og kalle den mutanten eller no, haha!
Ville droppet sjokomalt. Pilsmalt er en fin apa/IPA base, ingen grunn til å tukle det til med rester fra skuffer & skap.

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Jeg ville slengt i noe lys münchner - om du har. Så får du litt mer malt/kjeks/brød-fylde i basen. Men bare pils går helt greit; det er vel bare snakk om smak og behag.
 
Det kan fort bli for bittert med bare pilsnermalt og mye humle. Litt munchener malt og litt krystall så kan det bli en vienna lager. Noe ala brooklyn lager. Anbefaler å legge dette inn i for eksempel brewersfriend så kan du beregne hvor bittert det blir.
 
Tilbake
Topp