Oppriktig talt; det må da være lov å si at man har "liten tro" på en teknikk som mildt sagt er omstrid? Jeg trekker jo ikke i tvil at han får god effekt av humla, bare at den skyldes tilsetninga før kok. Jeg synes det er en rimelig konklusjon at det er
kokinga av humla som skaper aromaeffekten, ikke minst siden det stemmer med forskning som er gjort på dette, og som Janish referer i
The New IPA?
Jeg kan legge til at jeg har "liten tro" på andre teknikker som sikkert mange benytter, også, som dekoksjon og tilsetning av det mørke maltet i skyllinga. Det er kanskje ugreit å si det også?
Jeg var en tur på Strømmen i går, og kom i prat med en gammel - og meget hederskronet - brygger som påsto at tørrgjær var dårlige greier, og at du ikke fikk et holdbart øl om du brygga med det. Det var hans erfaring, og jeg nølte ikke med å si at den hadde jeg liten tro på. Vi blei ikke uvenner av den grunn.
I det hele tatt; det er en slags tendens til at jo bedre øl folk brygger, jo mer hardnakket holder de fast ved de sære meningene sine
. (Gjelder ikke
@MonoBryggeriet , som jo ikke er skråsikker, sjøl om han brygger godt øl
.)