Pils-kurs med Jørgen 18. nov. '20 - spørsmål og diskusjon

Det blei snakka litt om pils i Hva skal du brygge i dag-tråden. @Haakon har et innlegg om oppskrift der: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-601059

Det er fristende å svare med det gamle jungelordtaket om at prosess er viktigere enn oppskrift, men sjøl om det har mye for seg, så er jo pilsoppskrift interessant. Jeg har vel ikke landa på Den Endelige Oppskrifta, men går i retning av å blande inn opp mot rundt 10% av münchner/wiener/Victory. 100% pilsmalt synes jeg blir litt i bleikeste laget, uten at jeg skal si at jeg aldri kommer til å bruke det igjen.
 
Bør den ikke lagres fem seks mnd da, sånn optimalt ?
Et av de evige temaer, dette:). Jeg mener vi kan begynne å drikke pilsen vår ganske raskt etter at den er ferdig. Kanskje er det greit å gi den en måned med kjølig lagring, men egentlig skjer det ikke så mye der.

Men dette er jeg sikker på at @Holmentoppen - og sikkert flere andre - er uenige med meg i:).

edit: Ikke veldig, ser jeg:).
 
Et av de evige temaer, dette:). Jeg mener vi kan begynne å drikke pilsen vår ganske raskt etter at den er ferdig. Kanskje er det greit å gi den en måned med kjølig lagring, men egentlig skjer det ikke så mye der.

Men dette er jeg sikker på at @Holmentoppen - og sikkert flere andre - er uenige med meg i:).

edit: Ikke veldig, ser jeg:).
Vi kan i hvert fall være enig om at det er en omvendt eksponentiell utvikling. Det skjer mye til å begynne med – og så gradvis mindre. Etter 6-8 uker er det lite å hente, etter min mening.
 
Vi kan i hvert fall være enig om at det er en omvendt eksponentiell utvikling. Det skjer mye til å begynne med – og så gradvis mindre. Etter 6-8 uker er det lite å hente, etter min mening.
Da er vi jo bortimot helt enige:).

Øl er jo ikke stabilt, så noe skjer etter hvert. Til slutt er jo ølet udrikkelig:).
 
Hehe, sant det. Det blir jo oksidert, i alle fall om man lagrer på flaske ;)
Hvis man brygger øl som er såpass ille at man ikke drikker det opp før det er oksidert, blir jo det et problem, ja :D . Men det tar litt tid, for fryktelig diffusjonsutette er ikke kronkorkene.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp