Pils-kurs med Jørgen 18. nov. '20 - spørsmål og diskusjon

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Jøss - jeg trodde at det var et uunngåelig produkt av gjæring med lagergjær. Når det står på som verst, stinker ølkjeller'n temmelig ille.

Akkurat nå har jeg litt håp om at gjærnæringstilførselen skal ha effekt. Det blir produsert H2S, men ikke i sånne mengder at kjeller'n lukter; jeg må stikke nesa borti gjærlåsen for å kjenne det.

Kan muligens være noe der ja...Jeg er raus med gjærnæringa...På det meste har jeg hatt 4 kar lager til gjæring i kjelleren. Hadde det vært et H2S-problem burde jeg ha lukta det... vi var rimelig touchy på H2S på gassplattformene i nordsjøen.. jeg var ansvarlig for detektorene og testflaskene med stoffet husker jeg absolutt lukta på..
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg merka ikke så mye i rommet, måtte lukte på hydrometerprøva/ ølet
Tror jeg er ganske følsom for svovel
Til og med i Aass kunne jeg merke det, værre enn min egen :eek:
 

Finn Berger

Moderator
Kan muligens være noe der ja...Jeg er raus med gjærnæringa...På det meste har jeg hatt 4 kar lager til gjæring i kjelleren. Hadde det vært et H2S-problem burde jeg ha lukta det... vi var rimelig touchy på H2S på gassplattformene i nordsjøen.. jeg var ansvarlig for detektorene og testflaskene med stoffet husker jeg absolutt lukta på..

Interessant. Hvor mye gjærnæring bruker du? Nå tilsatte jeg ei halv ts da jeg tappa opp, og så ei halv ts til etter to-tre dager. 26 liter til gjæring.

Med fire kar til gjæring i kjeller'n samtidig burde den lukte ganske jævelig:p. Så da har du gjort et eller annet veldig smart.
 

Miguel

Registrert bruker
Men, hydrogensulfid er jo en naturlig del av lagerfermenteringen.. De gjærtypene lager mer enn ale-strains. Du bør jo være glad for at du faktisk lukter det, @Finn Berger, for det vil si at det du lukter er ikke i ølet :D

Sink hjelper jo på, men dette har du jo prøvd såvidt jeg husker. Du kan jo lage en konkurranse ut av det og spise mat med mye kål dagen før og så by opp til duell i kjelleren.
 

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
1/2-1 TS (øyemål) 15min før kokeslutt...
Skal jammen øke mengden gjærnæring neste gang jeg brygger med WLP940 som alltid har lukta litt hos meg :)! Med WLP 830 og 833 har dette ikke vært noe jeg har merket noe til vanligvis. Har kanskje luktet noe på slutten av stormgjæringa hvis jeg stikker nesa nedi gjærlåsen. Til sammenligning så bruker jeg ca.1/2ts på 12,5L, her også på øyemål (noe jeg kanskje bør slutte med) ;).
 

Finn Berger

Moderator
Men, hydrogensulfid er jo en naturlig del av lagerfermenteringen.. De gjærtypene lager mer enn ale-strains. Du bør jo være glad for at du faktisk lukter det, @Finn Berger, for det vil si at det du lukter er ikke i ølet :D

Sink hjelper jo på, men dette har du jo prøvd såvidt jeg husker. Du kan jo lage en konkurranse ut av det og spise mat med mye kål dagen før og så by opp til duell i kjelleren.

Det er dessverre mer enn nok igjen i ølet:(.

Gjærnæring med sink, ja - og jeg tilsetter gjærnæringa i gjæringskaret for at ikke mye av sinken skal felles ut i bunnfallet i kjelen.
 

Miguel

Registrert bruker
Det er dessverre mer enn nok igjen i ølet:(.

Gjærnæring med sink, ja - og jeg tilsetter gjærnæringa i gjæringskaret for at ikke mye av sinken skal felles ut i bunnfallet i kjelen.

Right, ja i karet, for sink bunnfeller. Det er ikke selve vannet da?

Har du en vannrapport? Mangan?
 

Finn Berger

Moderator
Right, ja i karet, for sink bunnfeller. Det er ikke selve vannet da?

Har du en vannrapport? Mangan?

0,015 mg/l (ppm) mangan. Jeg veit ikke om det er mye eller lite. Rapporten oppga heller ingen grenseverdi for mangan. Men så vidt jeg veit kommer gjerne mangan i vørteren fra maltet, ikke fra vannet?

Men mangan har vel ikke noe med H2S-produksjon å gjøre?
 

Miguel

Registrert bruker
0,015 mg/l (ppm) mangan. Jeg veit ikke om det er mye eller lite. Rapporten oppga heller ingen grenseverdi for mangan. Men så vidt jeg veit kommer gjerne mangan i vørteren fra maltet, ikke fra vannet?

Men mangan har vel ikke noe med H2S-produksjon å gjøre?

Vann med jern/mangan, og lite oksygen = hydrogensulfid. Manganet i seg selv er ikke hydrogensulfid-bombe såvidt jeg har skjønt. Men ofte så hvis vannet lukter fis, så har det en del jern og/eller mangan i seg (tror disse går litt hånd i hånd, finner man ene finner man ofte kompisen). Men da skal det være lite tilgang til oksygen samtidig. For du har jo grunnvann, har du ikke?

Men, hvis vannet smaker greit, uten fis, så er det vel ikke vannet. Men som regel så lukter man det mer enn man smaker det, synes jeg iallefall.
 

Finn Berger

Moderator
Vann med jern/mangan, og lite oksygen = hydrogensulfid. Manganet i seg selv er ikke hydrogensulfid-bombe såvidt jeg har skjønt. Men ofte så hvis vannet lukter fis, så har det en del jern og/eller mangan i seg (tror disse går litt hånd i hånd, finner man ene finner man ofte kompisen). Men da skal det være lite tilgang til oksygen samtidig. For du har jo grunnvann, har du ikke?

Men, hvis vannet smaker greit, uten fis, så er det vel ikke vannet.

Nei, det er vann fra en liten sjø, men området her er kalkrikt, så også overflatevann har noe kalk. Og det har blitt nr 2 i NM i drikkevann, så det er et veldig godt vann, og helt uten tvilsomme lukter og smaker:).
 

Brede

Norbrygg-medlem
Jeg bruker servomyses som gjærnæring, og sjelden plaget med svovel, kan kjenne litt når jeg gjærer i kjøleskap, men ikke i ferdig øl. Bruker 940 litt 34/70.
Kanskje det hjelper?
 

Finn Berger

Moderator
Jeg bruker servomyses som gjærnæring, og sjelden plaget med svovel, kan kjenne litt når jeg gjærer i kjøleskap, men ikke i ferdig øl. Bruker 940 litt 34/70.
Kanskje det hjelper?

Jeg fikk det anbefalt da jeg begynte å klage over svovelet, og har brukt det en del, uten at jeg kan si at det har hatt noen virkning. Men nå prøver jeg å øke dosen, så får vi se.

Sink skal jo være viktig, og Cervomyces har sink. Det har den andre gjærnæringa jeg bruker, Wyeast sin, også, mens Whitelabs ikke har det.
 

Hallerik

Norbrygg-medlem
Spørsmål: Så er det bare å meske som vanlig. Jeg pleier å la det meske ganske lenge for å sikre utbytte og utgjæring, .

Interessant det du skriver om at du mesker lenge for å sikre utgjæring. Jeg har fått en forståelse for at det er lite å hente ut over de 60 min som gjerne anbefales. Kan du si noe om hvor mye lengre mesking kan innvirke på utgjæringen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 

Cascade

Norbrygg-medlem
Kjekk tråd.

Spørsmål:
Jeg har en Speidel 20l. Etter endt mesk trykker jeg umiddelbart på start boiling fordi det tar tid å få tempen opp og jeg skyller i mellomtiden. Er dette helt greit? Har ikke alltid truffet høy nok OG, så jeg fyller nå vann til nest øverste strek (fra tidligere øverste strek) og skyller med vann helt til vannmengden når gummipakningen på maltrøret. Høres dette også greit ut?

Mesking over natten høres veldig praktisk ut mtp. tidsbesparelse og høyere utbytte. Kan en skru av pumpa for dette? Jeg har lest om folk som har ankommet bryggerommet med vørterstrålen stående opp av kjelen.. Pumpa vil jo også spares for driftstimer/slitasje.
 

Ravneklo

Norbrygg-medlem
Kjekk tråd.

Spørsmål:
Jeg har en Speidel 20l. Etter endt mesk trykker jeg umiddelbart på start boiling fordi det tar tid å få tempen opp og jeg skyller i mellomtiden. Er dette helt greit? Har ikke alltid truffet høy nok OG, så jeg fyller nå vann til nest øverste strek (fra tidligere øverste strek) og skyller med vann helt til vannmengden når gummipakningen på maltrøret. Høres dette også greit ut?

Mesking over natten høres veldig praktisk ut mtp. tidsbesparelse og høyere utbytte. Kan en skru av pumpa for dette? Jeg har lest om folk som har ankommet bryggerommet med vørterstrålen stående opp av kjelen.. Pumpa vil jo også spares for driftstimer/slitasje.

Kjører Speidel 20 sjøl og har følgende standardprosedyre:

Fyller 23-25L alt etter maltmengde og mesker med det
Skyller opp til gummipakningen og topper opp til 30L etter skylling( 7,5cm under toppen av midtstanga)
Stepper videre til kok umiddelbart når jeg har løftet maltrøret.

Nå skal det sies at jeg nesten alltid brygger med en stor prosentandel pilsnermalt og har derfor en koketid på 90min. Erfaringsmessig koker jeg vekk ca 5L med min hjemmelagde damphette. OG pleier da å ligge spot on...
 

Jørgen O

Fylkesleder
Kjekk tråd.

Spørsmål:
Jeg har en Speidel 20l. Etter endt mesk trykker jeg umiddelbart på start boiling fordi det tar tid å få tempen opp og jeg skyller i mellomtiden. Er dette helt greit? Har ikke alltid truffet høy nok OG, så jeg fyller nå vann til nest øverste strek (fra tidligere øverste strek) og skyller med vann helt til vannmengden når gummipakningen på maltrøret. Høres dette også greit ut?

Mesking over natten høres veldig praktisk ut mtp. tidsbesparelse og høyere utbytte. Kan en skru av pumpa for dette? Jeg har lest om folk som har ankommet bryggerommet med vørterstrålen stående opp av kjelen.. Pumpa vil jo også spares for driftstimer/slitasje.

Du må tilpasse oppskriften etter ditt system, utbytte og prosess. Om du har en meskeeffektivitet på 70% eller 85%, har ikke så mye å si så lenge du vet sånn cirka hvor du ligger.

Skal du meske over natta, anbefaler jeg å bruke pumpa, og ikke kjør den i manuell modus, for da får du ingen "pump breaks" som hjelper til med å motvirke kanaler i mesken. Sett på lokket mens du mesker i tilfelle fontene. Pumpene er laget for å gå 24/7, så slitasje skal du ikke være redd for.
 
Sist redigert:
Topp