Pils med sitrussmak

Det er en stund siden jeg sist var inne på forumet, men har arbeidet med å bygge ut kjellerbryggeriet, samtidig som jeg har laget 30 batcher med øl (50 litere). Laget samtidig nytt stort kjølerom, så pils vil gå greit.
Var forleden dag ute på byen og var innom en ny pub, som hadde en pils fra et Gypsy bryggeri (Dansk, menn brygget i Belgia.). Pilsen var en bra opplevelse og som trigget tanken om å brygge noe tilsvarende.
Den hadde en smak av sitrus humle, var litt kort i smaken, tørr men holdt smaken gjennom en halvliter. Tenkte meg å lage noe tilsvarende, men ikke fullt så kort i smaken.
Vet ikke hvilken humle den var brygget på, men har gjort meg noen tanker på cascade med Saaz ol. Gjær vil vel være S-23 ol.
Er det noen som har noen gode innspill her. PS! Er ikke noen fan av citrusskall etc.

Brygget en pils til OG 1065 FG 1013, 7 % sterk, med store mengder Perle hele veien, og 26 gram Centennial på 5 min. Denne fikk en undertone av sitrus, uten at jeg på noe som helst tidspunkt tenkte "Jøss, denne var brygget med amerikansk humle gitt". "*Smatt smatt* Floral og god, masse malt.. høm, der er det litt sitrus gitt". Slik smakte den :rolleyes: Dette var et brygg på 10 liter

Tillegg: Skal sies at dette jo var etter rundt 2 måneders lagring kanskje.

Sist redigert:
Laget selv en Lager (ved en feil), som inneholder Citra humle. Humla skulle egentlig i en IPA, men åpnet feil lokk :p
upload_2015-11-12_20-24-29.png

Orginalt NM 00 LL1 Tysk pilsner, som finnes på forumet.

Har laget en tilsvarende som Ganderik. Den ble ganske så bra, men slet med gjæringstemperaturen.
For å kontre den med 50 grader, så kan jeg fortelle at en kamerat ved en feil langt ut i de blå timer korket flere flasker med vørter uten gjær. Ble rene helsedrikken. Brodern tappet også ved en anledning flere flasker med rent vann til samme person. Det ble ikke lagt merke til før han serverte det til en med mer enn to smaksløker.

Sjekk ut West Coast lager (bare søk på oppskrift). Jeg har brygget den noen ganger, og den faller meget godt i smak både hos meg og andre.

Tilbake
Topp