Pils

Hei!
Jeg har et brygg (Pils) som har gjæret i snart 3 uker, OG var på 1070 og jeg har målt SG nå til 1017.
Setter brygget varmer i en til 2 dager, men da lurer jeg litt på FG, den vil vel bli ytterlig senket?
Ser på oppskriften at den har FG som 1017.
Bør jeg ta den over på fat nå?
Går det utover smak om FG blir lavere?
Er litt i villrede her.
Dette er brygget på Speidel, og den gjærer litt enda.

Ta en måling av den om to dager. Hvis den viser 1017, så er den antageligvis ferdig gjæret. Du vil nok oppleve en god del klukking i gjærlåsen når du setter den varmt. Dette er ikke fordi den gjærer, men fordi ølet slipper CO2. Desto kaldere ølet er, desto mer CO2 kan løses opp i ølet, og omvendt. Generelt sett er klukking i gjærlåsen ingen god måling på gjæring, men kan selvsagt gi en indikasjon.

Ølvind skrev:
Generelt sett er klukking i gjærlåsen ingen god måling på gjæring, men kan selvsagt gi en indikasjon.

beklageligvis så sier bruksanvisningene at det gjærer når det "klukker"
Har han brukt gjær etter oppskriften her på forumet (Gahr/Beant) så er ølet utgjæret.

Takker for svar, det var kjapt.
Jeg visste at høna kan være klukk, men ikke dunken.
Jeg har satt ølet etter alle de faglige råd jeg har fått her på forumet.
Med gjærstarter etter kalkulator og det hele.
Det er bare et lite problem, jo klokere jeg blir, jo flere spørsmål dukker opp.
Jeg har forstått at det nå kan være lurt å la ølet stå i romtemp. noen timer før den går over på fat? (Autolyse)
Men en ting til lurer jeg på, siden det ikke anbefales å la ølet få sekundær gjæring/ klaring, vil det ikke bli mye grums på fatet da?
Jeg skal ta en ny måling før det går på fat.

Per N skrev:
Jeg har forstått at det nå kan være lurt å la ølet stå i romtemp. noen timer før den går over på fat? (Autolyse)
Men en ting til lurer jeg på, siden det ikke anbefales å la ølet få sekundær gjæring/ klaring, vil det ikke bli mye grums på fatet da?

Du tenker på diacetyl-rest, dvs å heve temperaturen for å la gjæren rydde opp i avfallsstoffene sine. Det er ofte lurt å gjøre med lagerøl, og bør gjøres i siste del av gjæringen for best effekt. Hvis prøven din ikke smaker smørbukk, er det sikkert ingen fare.

Jeg stikker alltid om fra gjæringsdunk til fat, og det erganske lite bunnfall i fatet når ølet er tom. Tror det er lite å hente her. Bunnfallet blir jo igjen i fatet, så da har det jo ikke noe å si, tenker jeg.

Ølvind skrev:
Per N skrev:

Du tenker på diacetyl-rest, dvs å heve temperaturen for å la gjæren rydde opp i avfallsstoffene sine. Det er ofte lurt å gjøre med lagerøl, og bør gjøres i siste del av gjæringen for best effekt. Hvis prøven din ikke smaker smørbukk, er det sikkert ingen fare.

Jeg stikker alltid om fra gjæringsdunk til fat, og det erganske lite bunnfall i fatet når ølet er tom. Tror det er lite å hente her. Bunnfallet blir jo igjen i fatet, så da har det jo ikke noe å si, tenker jeg.

Hm, trenger litt tid på å fordøye fagutrykkene skjønner jeg, jeg mente, diacetylrest. Jeg har satt ølet i kjøkken temp. nå, så tar jeg det over på fat i morgen. Det smaker bra kan ikke si at det smaker noe uventet av det, så da går det vel bra håper jeg. Takker for støtten, dere er utrolig raske med svar og da slipper håret å bli enda gråere.

Tilbake
Topp