Pitch rate og kalkulering

Sitter og funderer på hvordan jeg enkelt kan sikkre at jeg oppnår ønskelig pitch rate for gjær.

Et annet spørsmål først, når wyeast snakker om million cells pr ml. Mener de da million cells pr. ml / plato?

Finnes det en kalkulator for utregning? Ser at wyeast har en, men denne tar ikke høyde for viability.

Mens Mr.Malty angir kun "cells needed", basert på en predefinert pitch rate?
 
Jeg bruker brewersfriend, og synes den er veldig enkel og grei. Og tro meg; det betyr at den er enkel og grei:p!
 
Men hvem har (mest) rett, White eller Braukaiser?
Og hva når du skal bruke vasket gjær?
Kalkulatoren er flott den men at det er så helt enkelt synes ikke jeg :(
 
Jeg bruker White, men det er ikke viktig. Bruk den samme hver gang og gjør deg opp en mening om hva du syntes om resultatet. Da kan du øke eller senke pitch rate etter hvor du vil med ølet. Ved vasking bruker jeg måleglass som jeg veier før og etter, så kan man ved litt kvalifisert synsing trekke fra "non yeast" i %. Pitcher etter vekt i gram.
 
Vil tro vasket gjær er tynn slurry. Pleier ha den på en 1,5 Liters Colaflaske. Når den har stått noen dager er gjæren sunket ned til ca 0,7 liter, å jeg synser da at det kan legges inn i kalkulatoren som thick slurry. Er det noen som kan Bekrefte eller opplyse om hva som er rett? Hadde vært greit å vite da jeg lurer litt på dette. Har ikke hatt noe usmak i mitt gjennbruk å vask av gjær. Jeg koker alltid vann å kjøler ned før gjærvask.
Syntes brewersfriend er veldig grei.
 
Tenk en mellomting mellom white oh braykaiser. Bruakaiser gir deg noen sinnsyke tall som ikke er mulig å få til noen ganger, meb har også rett på små startere. c white er mer konservativ men safe
 
Jeg lar den bare stå på "default". Ser at forskjellene er relativt marginale.
Viability på flytende gjær er jo også en beregning som er tilnærmet, noe som vil variere basert på oppbevaringstemperatur mm. som jeg tror vil kunne gi større avvik.

I mitt tilfelle gjaldt dette 3068, og wyeast skriver følgende:

"Between 3-6 million cells/ ml seems to be optimum for isoamyl acetate production when using 3068. From 6-12 million cells/ml, it diminishes. Over 12 million, it is typically not noticeable."

Så her hjelper værtfall kalkulatoren å gi meg rett ønsket område.
 
Så nå at den marginale forksjellen mellom White eller Braukaiser gjaldt i mitt beregningstilfelle med lav pitchrate og liten starter. Ser enorme forskjeller på store startere ja.
 
Teoretisk har baraukaiser delvis rett på store startere, men å få det til i praksis krever nok litt..

Bruker du en clean strain er de smaksforskjellene nok mindre, men som du sier så vil nok en forskjell i pitch på 3068 gi et mer merkbart utslag.
 
1 dl. eller 100 ml. Thin slurry tilsvarer et rør flytende gjær.
1 dl. eller 100 ml. Thick slurry kan da bli opp til 4,5 rør ifølge mrmalty kalkulatoren.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Brewersfriend starter automatisk på 1 Slurry Density som blir 1 dl. eller 100 ml. Thin slurry (tilsvarer et rør) ser det ut som.
Har gjæren stått å tyknet noen dager ville jeg endret fra 1 til 2 eller max tre da maks i følge mrmalty er 4,5

gjær tykk tynn.jpg ca levende gjær i slurry.jpg
 
Dette er visst ganske vagt uansett, det spørs også på strain da noen gjærtyper har mindre fysiske celler enn andre.

Det gir en viss pekepinn, men feilprosenten kan være stor, 20% er en veldig hyggelig feilprosent såvidt jeg har lest.
 
Enorm forskjell her! Hva tror dere? Lage en 4,5 liter starter etter dette, eller satse på at det holder? Er til en amerikansk lys lager. (Fikk ikke brygget når jeg trodde.) Skal brygge på mandag eller tirsdag, helst, og satte 4,5L starteren på magnetrøreren i morges før jobb. Virket som (utseende ) det var bra med gjær ved dekantering.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    152 KB · Sett: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    155 KB · Sett: 15
Sist redigert:
Enorm forskjell her! Hva tror dere? Lage en 4,5 liter starter etter dette, eller satse på at det holder? Er til en amerikansk lys lager. (Fikk ikke brygget når jeg trodde ).
Hvor slitent er gjæret ditt for å få en så lav viability? :p
Du bør prøve å unngå alt for store startere, om du har mulighet ville jeg bygd i steg.
 
Ja som du ser har jeg to steg der. Steppet den opp i morges. Gammelt rør... For stort å doble størrelse på starter, eller litt mer? Vil det hjelpe med en til like stor etter denne?
 
Svaret blir vel en 4,5L til etter denne, for å sikre god gjærhelse. Blæh, hadde håpet å slippe.
 
Ja som du ser har jeg to steg der. Steppet den opp i morges. Gammelt rør... For stort å doble størrelse på starter, eller litt mer? Vil det hjelpe med en til like stor etter denne?
Min feil. En like stor vil hjelpe fint om du kan dekantere. Men så lenge du gjør det i steg kan du holde på så stort du vil - til slutt må du jo bare flaske starteren ;)
 
Tilbake
Topp