Spørsmål om pitching rates og bruk av kalkulatorer

Hei!

Jeg sliter litt med å forstå skikkelig bruken av Mr Maltys pitching rate calculator og Wyeasts pitching rate calculator. I går lagde vi et brygg på 50 liter, og gjorde som følger for å lage starter:
  • Kokte opp 2,5 liter vann sammen med 250 g DME, kokte i 15 minutter
  • Kjølte ned og tilsatte 1 pakke Wyeast Activator 1056 fra 22. november 2009
  • Lot gjære ca 2 døgn, og dekanterte av mesteparten av væsken
  • Kokte opp ca 2,5 liter vørter til og tilsatte starteren
  • Lot gjære ca 1 døgn før tilsetning til 50 liter OG 1.058 vørter

I ettertkant har jeg prøvd å finne ut om dette er en tilstrekkelig pitching rate. Jeg har gjort som følger:
  • Brukt Mr. Maltys pitching rate calculator til å finne ut av viability´en på gjæren er 61%, da den stammer fra 22. november 2009
  • Tastet inn 0.61 pakker med Wyast Activator i Wyeasts kalkulator, deretter 0.5 (=ca 2 liter) gallons startervørter og 0.5 gallon startervørter i "Step 2"
  • Tastet inn 13.2 gallons (=50 liter) som volume of 2nd wort

Dette ga meg en pitching rate på 5,95 millioner celler / ml. Ifølge Wyeast skal pitching rates for ales under 1.060 være omtrent 6 millioner celler per ml. Betyr dette at jeg faktisk har havnet på en ganske så riktig pitching rate, og er dette en OK fremgangsmåte for å beregne cellemengde?

På forhånd takk for avklaringer fra dere som har gjort detta før. :)
 
Hei.

I følge Mrmalty skal dere ha 533 miliarder celler totalt til et brygg på OG 1058/50 liter. Dere endte opp med litt under halvparten. Wyeast sine tall anser jeg som et minimum.

Jeg bruker ikke å taste noe inn på "second worth" eller "worth added". Man får da ut et celletall som kan deles med antall mililiter i vørteren din (50.000) og gi at tall på celler/ml.

EDIT: For å pitche opp en starter er det greit å regne om antall celler i den 1. starteren om til pakker aktivator (eks. 180 milioner celler/ml * 2000ml startervolum gir 360 miliarder celler som tilsvarer 3,6 pakker som legges til grunn for neste oppbygging)

MVH
Børge
 
Bruker dine tall og får 665 miliarder celler som er 13,3 milioner celler/ml (forutsatt at 2. starter var tilnærmet utgått) og det er mer enn nok for en ale på 1058  :yes:

EDIT: Har dog forutsatt magnetrører, noe du ikke sier noe om.

MVH
Børge
 
Vi har ikke magnetrører, dessverre. Ristet som en villmann hver gang jeg tilsatte vørter, men bortsett fra det fikk den stå i fred.

Wyeast sine tall er noe lavere enn Mr Maltys, skjønner jeg, og vi bør vel kanskje bruke sistnevnte.

Har jeg forstått det riktig når jeg sier at det er mer effektivt i fh.t. gjærvekst å lage en starter på 2,5 liter, tappe av vørteren etter to døgn og helle på to liter til med vørter enn å lage en stor starter på 4,5 liter?

Ettersom vi lager starter et annet sted enn vi brygger, og frakter denne til bryggestedet, er jeg interessert i å unngå 10 liters startere. Dersom jeg ønsker å dyrke 533 millioner gjærceller i en 1 gallon-flaske (som har plass til ca 2,5 liter hvis det skal være plass igjen til skum o.l., med en Activator-pakke som utgangspunkt, må jeg altså gjøre følgende (?):

  • Blande 0.61 pakke  Wyeast Activator (1 pakke fra 22. nov) i 2,5 liter, vente 1-2 dager. Dette gir ifølge Wyeast-kalkulatoren 194 millioner celler
  • Heller av vørteren, og erstatter med 2 liter ny vørter. Dette gir ifølger Wyeasts kalkulator 375 millioner celler. Lar stå 1-2 dager
  • Gjentar forrige punkt, noe som gir (ved å taste inn 3.75 pakker i Wyeasts kalkulator) 545 millioner celler. Lar stå 1-2 dager

Gjennom denne fremgangsmåten har jeg altså funnet ut at jeg ved å bruke en trestegs-starter (huff) kan lage 545 millioner celler, som er tilstrekkelig til en ale på 1058. Kan noen please "correct me if I´m wrong"?
 
Jeg har lest den alt, og leste den igjen nå. Svært opplysende. :)

I og med at jeg kun har en 1 gallon-flaske til å lage starter på, er jeg nødt til å helle av brukt vørter mellom stegene i starterproduksjonen. I hvilken grad vil dette påvirke formeringen? Jeg ser at Gahr anbefaler å ikke overstige en konsentrasjon på 100 milliarder celler / liter. Hvor mye vil dette hemme gjærveksten?

Magnetrører skal kjøpes inn i mars når en i gjengen er i junaiten.

Takk for all hjelp. :D
 
Hei.

Jeg har lest at ved å overstige 100 miliarder celler/liter vørter så får du en dårligere formering enn hvis du bruker mindre gjær. Det er sikkert gjort tellinger på dette, og forklaringa er at det blir for mange celler som skal sloss om maten slik at formeringen hemmes. Slik jeg tolker dette så går det fint å ENDE OPP med mere, men det skal ikke tilsettes mere. Feks kan det brukes 1 ny pakke aktivator (100 miliarder celler) i en liter og få et bra resultat, mens 2 nye pakker i en liter vil gi et lavere resultat enn forventet.

Dette er uansett bare en rettesnor og nok ikke et eksakt tall, men man må anta et lavere resultat ved å gå over 100 miliarder/liter, og derfor unngå dette (uten at jeg har noe tall på akkurat dette).

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp