Først av alt,
denne kalkulatoren er suveren.
1. Viabliteten hos ulike stammer varierer mye. Sjekk f.eks. Köln og New England i kalkulatoren jeg lenket til. Ikke all gjær egner seg like godt for tørking. Antagelig er det markedsmessige forhold som gjør at produsentene lanserer tørrgjær til populære ølstiler, selv om gjæren har lav viabilitet. Ja, oksygen er unødvendig ved første gangs bruk.
2. Lenken ovenfor er fra leverandør, og den stemmer såvidt jeg vet godt med f.eks. Brewfather. Det som står på pakkene er ofte misvisende. Har inntrykk av at det bare er kopi/paste uten hensyn til innholdet.
3. Tørrgjær er ikke så sensitiv for lagringstemperatur, men for langtids lagring er det best med kjøleskap. Fryser er ikke optimalt i flg. produsent. Selv om gjæren er tørket, vil det være litt fuktighet igjen. Zainasheff er beryktet for anbefale overpitching.
4. Jeg ville valgt alt. 2. Det har ingen hensikt å tilsette oksygen til tørrgjær. Hvis man allikevel velger å gjøre det, bør man ”time” tilsetningen til slutten av lagfasen. Men hvorfor gjøre enkle ting komplisert?
4. En god kalkulator (se lenken) tar hensyn til temperatur.