Planlegging av nytt bryggeri.

bent

 
Skulle brygge en IPA på tidligere denne uken da jeg til min store forskrekkelse oppdaget en sprekk rundt gjennomføringen i meskekaret mitt (kjøleboks fra Europris).
Forkastet da planene om å brygge på det når jeg såg grønn guffe renne ut av sprekken etter jeg vasket karet.

Fikk heldigvis lånt en Speidel, så IPA'en står å gjærer i kjelleren heime nå.

Det har vert mange tanker frem og tilbake siste dagene om hva jeg skal gjøre, ny kjøleboks, BB30, Speidel??
Har også hatt problemer med plastkokeren min, så nytt utstyr har vert mye i tankene.

Tilfeldigvis måtte jeg stille opp for en kollega som satt fast i Tyrkia med syke barn, så allerede onsdagen var jeg i Stavanger på jobb på en supplybåt.
I dag var jeg innom Bryggselv, å forhørte meg med AleksanderB ang BB30.

Forøvrig en flott butikk med svært hyggelig betjening. Kjekt å hilse på en av de som har markert seg med god kunnskap her på forumet også.

Konklusjonen min i kveld er å gå bort fra alle tidligere planer, går heller for en 36l evt 50l kjele, 3500w induksjonsplate å BIAB i første omgang.
Deretter blir det nok flere kjeler, pumpe etc for et solid oppsett når bryggehuset en gang blir realisert.

I den sammenheng har jeg noen spørsmål det hadde vert greit å fått svar på.

Passer en meskepose i 36 og 50L pannene til Bryggselv? (Ikke Blichmann)

Kan jeg kontrollere mesketemperaturen ved hjelp av en PID koblet opp mot induksjonsplaten, eller må der andre Ebay gadgets til?
 
Min personlige oppfatning er et oppsett med 3 gryter, en til vann, en til mesk og en til kok er svært fleksibelt og gir mange muligheter for tilpasninger etter hva du måtte ønske i fremtiden.
Vi bruker nå 3 stk Caso 3500W vurderer å skifte ut en av de til varmekolbe med styring hvis vi ikke klarer å automatisere plata for meskekaret, blir mye opp og ned på effekt under mesk.
Dette oppsettet krever jo litt plass, så det er selvsagt en forutsetting at du har plass nok.
(NB! har null erfaring med BIB og halvautomatiske bryggeanlegg, så kan være jeg tar helt feil  ::))
 
aakvik skrev:
Min personlige oppfatning er et oppsett med 3 gryter, en til vann, en til mesk og en til kok er svært fleksibelt og gir mange muligheter for tilpasninger etter hva du måtte ønske i fremtiden.

+1
 
Ja då er det vel ikkje meir å stusse i.
Tenkte forresten å kjøpe en 1800w induksjonsplate eller to fra jula til mesking og oppvarming av skyllevann. Vil den klare å få kok på 20-25 liter vørter eller må jeg gå for 3500w først som sist?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
Jeg klarte å koke 23 liter på en 1800w. Kjelen stakk ca tre cm utenfor plata.

Men. Har du råd og strøm så hadde jeg ikke nølt og gått for den skikkelige plata.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Har både råd og strøm (16A). Men tenkte å fordele kostnadane utover ei stund så ikkje ho sjølv oppdager kor mykje det koster til slutt... skal ha et par mindre induksjonsplater til skyllevatn og mesk og den store til kok.
Blir vel å isolere alle kjelene med liggeunderlag for å redusere varmetap.

Har ellers fått godkjenning heime til å rive vedskjulet å bygge det oppigjen som bryggeri og utestue. 6,5x3m.
Bryggeriet blir da i eine enden 2,5x3m, å resten blir utestue. Innredes som pub.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
Jeg ville tenkt meg litt om før jeg gikk for induksjonsplate til meskekaret. De er vanskelige å kombinere med PID eller annen ekstern temperaturregulering.

Til varming av vann kan også element i kjelen være verdt å tenke på. Ettersom det bare er rent vann, er det ikke noe problem knyttet til at det svir seg eller blir vanskelig å gjøre rent, og det er en veldig billig og energieffektiv løsning.
 
Ok. Har allerede ei vanlig løs kokeplate som kan brukes da.. Penger spart er positivt for en sunnmøring.

Kan vel også bruke den store induksjonsplata til å varme opp skyllevatn, for så å sette kokekjelen på den etterpå.
Ser ikkje for meg å varme skyllevatn samtidig som det skal kokes vørter..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
Skal du bruke samme plate til oppvarming av skyllevann og til koking av vørter, innebærer det å løfte rundt på kjeler med veldig varm væske...

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Godt poeng.. Brannskader er ikkje kjekt. Julaplate til skyllevatn då..
Mykje å tenke på, men godt å ha et forum der en kan få gode innspill.
Skal ikkje ha heimemekka løsninger med vannkokerelement og lignende. Møkklei av utstyr som finn på å streike når det står på.
Har hatt nok plager med utstyret eg har brukt til no så det nye skal være bombesikkert.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
bent skrev:
Godt poeng.. Brannskader er ikkje kjekt. Julaplate til skyllevatn då..
Mykje å tenke på, men godt å ha et forum der en kan få gode innspill.
Skal ikkje ha heimemekka løsninger med vannkokerelement og lignende. Møkklei av utstyr som finn på å streike når det står på.
Har hatt nok plager med utstyret eg har brukt til no så det nye skal være bombesikkert.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Ville vurdert å kjøpe varmekolber med gjennomføring til kok og HLT, de koster omtrent ingenting på ebay (selv ikke for en sunnmøring  ;D)
For mesk kan det være litt risk med en billig kolbe pga svidd malt. Uansett trenger du ikke store effekten her så en god gammeldags kokeplateplate eller en rimelig induksjon vil antagelig gjøre jobben. Erfaringsmessig kan det være fint med relativt stor effekt for HLT, brått så trenger du 30 liter vann som er alt for kaldt i utgangspunktet.
 
Kristoffer J skrev:
Skal du bruke samme plate til oppvarming av skyllevann og til koking av vørter, innebærer det å løfte rundt på kjeler med veldig varm væske...

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Med en kjøleboks (evt en billig pimpet kjøleboks) så slipper man så og si dette, blir ett løft. Men da må man investere i falskbunn eller manifold, så blir noen få kroner der og.

Jeg varmer meskevann i kokekjelen. Varmer opp vannet, tapper det i meskekaret (kjøleboksen) og når jeg skyller så tapper jeg mesken ned i karet jeg skal bruke til gjæring og så bruker jeg hevert / pumpe (alt ettersom hva jeg føler for) og tapper det tilbake til kjelen.
 
Tilbake
Topp