Plassering av termometer i kjele

TorRH

Har fått meg ett Blichmann sveisefritt termometer. Lurte på hvor jeg skal bore hull i kjelen. Rett over kranen slik som på Blichmann kjeler? Mener å ha vært borti at noen mener det kan bli for høyt. Jeg brygger BIAB i 50L kjele så det blir uansett ikke å komme for høyt opp over kranen, tror jeg... Noen tips?

Og når det gjelder boring i kjele, må jeg bruke slik stegborr (eller hva det heter)?

TorRH skrev:
Har fått meg ett Blichmann sveisefritt termometer. Lurte på hvor jeg skal bore hull i kjelen. Rett over kranen slik som på Blichmann kjeler? Mener å ha vært borti at noen mener det kan bli for høyt. Jeg brygger BIAB i 50L kjele så det blir uansett ikke å komme for høyt opp over kranen, tror jeg... Noen tips?

Og når det gjelder boring i kjele, må jeg bruke slik stegborr (eller hva det heter)?

Det enkleste er å bruka stegbor.  Du kan også bruka holsag men eg har best erfaring med stegbor.  Og bruk gjerne ei skrumaskin - ikkje ei bormaskin - det er vel kanskje rustfri kjele du har og då bør du bora saklte.  Og bruk olje når du borar for kjøling. 

Har nettopp tatt masse hull med hullsag og vann så det gåt bra det og, brukte en slapp maskin så farten ble passe.

I Blichmann-kjelene sitter det såpass høyt atbdet ofte havner over overflaten på mesken dersom man mesker øl med mer konvensjonell styrke. Dersom du brygger BIAB, har du vel relativt stort volum i kjelen uansett, så da er det ikke så farlig. Termometerplasseringen er egentlig det eneste jeg har å utsette på BoilerMakeren, den burde vært lavere.

Hvis du vurderer å bruke samme kjele som ren meskekjele ved en senere anledning, så ville jeg plassert termometeret så pass lavt at det treffer midt i mesken ved vanlig bruk... Skal du brygge BIAB i uoverskuelig fremtid . Så har det ikke så mye å si siden kjelen vil være nesten full hele tiden... Men er du midt i, så er det lik mengde som er over/under/varmere/kaldere enn der termometeret er plassert..

Gahr skrev:
I Blichmann-kjelene sitter det såpass høyt atbdet ofte havner over overflaten på mesken dersom man mesker øl med mer konvensjonell styrke. Dersom du brygger BIAB, har du vel relativt stort volum i kjelen uansett, så da er det ikke så farlig. Termometerplasseringen er egentlig det eneste jeg har å utsette på BoilerMakeren, den burde vært lavere.

Blichmann har ein del å svara for der - det er mange som gjerne vil ha termometeret plassert slik.  I ein kokekjele - ja - i ein meskekjele er det som du seier litt upraktisk med små/"normale" vørtermengder.    Noko anna merkeleg med Blichmann er plassering under handtak? 

Plasseringen under håndtaket liker jeg, da er det mindre sjanse får at du bumper borti de delene som stikker ut når du manhandler utstyret

Tilbake
Topp