Plasttappekraner tåler ikke koking....

john petter

Fylkesstyre
De fleste her inne vet det sikkert fra før, men nå har jeg erfart at plasttappekranene til gjæringskar ikke tåler koking. Jeg kokte to og begge lakk. Bra jeg fant ut av det før jeg tappet over... Hadde reserve.

De fleste her inne vet det sikkert fra før, men nå har jeg erfart at plasttappekranene til gjæringskar ikke tåler koking. Jeg kokte to og begge lakk. Bra jeg fant ut av det før jeg tappet over... Hadde reserve.
Hvilken type har du?
Jeg koker mine før hvert eneste brygg, og jeg har enda til gode å få lekkasje.
Jeg bruker de røde og hvite fra bryggselv.

Sist redigert:
Det var de røde/hvite fra Bryggselv.
Jeg reagerte på at de ble så lette å skru rundt. Da jeg monterte de i gjærkar med et par liter Starsan, dryppet det jevnt. Kunne blitt katastrofe.
Kanskje de var kokt for lenge? ;-)
Hadde ikke demontert kranene. -Tester koking av demontert kran neste gang.

Sist redigert:
Har hatt dette problemet selv. Men det lekker ikke rundt pakningen, det legger mellom den røde "låsen" som du vrir på og den hvite plasten rundt.

Setter pakningen på utsiden, ja.
Det er helt ytterst på den store hvite delen der du kan snurre på kranen at det lakk. Det var merkbar slakk mellom delene. Kanskje det kom av at jeg ikke dro de hvite stykkene fra hverandre før koking, og at de hadde poppet tett sammen igjen hvis jeg hadde kokt de løse? Se bilde.
kran.jpg

Fersk kran koster 59,- på Bryggselv. Får shoppe noen neste gang jeg er der.
Litt irriterende at de ikke er av bedre kvalitet. Man må rengjøre og desinfisere de før bruk uansett. Det innebærer fullstendig demontering.
Brukte et skrujern i hullet for den røde tappen for å få dratt delene fra hverandre. Satt godt fast.

Sist redigert:
Som sagt over, så har jeg ikke hatt problemer med at kranene begynner å lekke etter koking. Jeg demonterer ikke kranene. Jeg bruker en vannkoker til kokingen. Kranene får dermed bare et begrenset antall oppkok, men kan ligge lenge (1time) i meget varmt vann.

Hvis det er samme kraner som jeg tror det er, så er de ikke helt knallbra. Noen er vanskelig å vri om den røde delen på, sitter godt fast så vanskelig og også demontere for rensing, så da bøyer hendelen seg, og de kan ikke roteres etter montering.

Men kanskje best at John Petter kommer med en review etter at de er mottatt for å bekrefte/avkrefte.

Hadde seks slike som jeg beskrev og alle gikk i søpla.

Legger kran framontert fra kar, men ikke demontert i PBW og deretter i StarSan. Legges med annet utstyr i åpen stilling. Skjeldent jeg finner smuss inni de få gangene jeg demonterer.
Ved varmebehandling har jeg tidvis lagt dem i PID-styrt 80 ℃ i en time

Mogleg eg spør dumt her, men er det for å desinfisere eller å vaske at de hiv dei på kok? Eg skal bli meir seriøs på reinhald no, og hadde i utgangspunktet tenkt å legge kranane frå både gjæringskar og bryggemaskin i PBW i 30 minutt (jmf. instrukser på boksen), skylje, og legge i StarSan.

StarSan fungerer fint, ikke nødvendig å koke.
Men kjekt å ha en liten børste for å rengjøre inne i kranene før desinfeksjon.

Tilbake
Topp