Plasttappekraner tåler ikke koking....

Starsan er ikke alltid tilstrekkelig, kok gir garantert sikkerhet. Disse kranene er så å si designet for å samle opp bryggerester.
 
Ein tin er i allefall sikkert! Skal ikkje kjøpe tappekraner på Europris meir.. To av to plastkraner på gjæringskar frå Haaland lakk.. [emoji35]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Ein tin er i allefall sikkert! Skal ikkje kjøpe tappekraner på Europris meir.. To av to plastkraner på gjæringskar frå Haaland lakk.. [emoji35]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Og pakningen satt på utsiden av gjæringskaret?
 
Ja, men det er ikkje der det lekk.. Det lekk i frå "svivelen" der du dreiar rundt krana og tappetuten.. Ikkje frå flensen der pakninga er..

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Aha. Nei da er det vel ikke så mye å gjøre enn å kassere de antar jeg.

Jeg hater egentlig å gjøre dette, siden jeg jobber for butikken jeg linker til, og vil egentlig ikke blande business med min profil her på forumet, men da er det sagt iallefall. Vet ikke om andre som har samme type tappekraner, kan hende en av sjappene i trondheim eller der har de samme, siden de har samme karboneringsdrops som Maltmons, såvidt jeg skjønte ut av en post noen her inne hadde skrevet, og kranene kommer fra samme sted som karboneringsdropsene.

Men dette er en god kran. Tykt gods, myk og god pakning. Men hvis den tåler koking vet jeg ikke, men har byttet ut alle mine røde/hvite kraner med denne.

https://www.maltmons.no/products/tappekran
 
Aha. Nei da er det vel ikke så mye å gjøre enn å kassere de antar jeg.

Jeg hater egentlig å gjøre dette, siden jeg jobber for butikken jeg linker til, og vil egentlig ikke blande business med min profil her på forumet, men da er det sagt iallefall. Vet ikke om andre som har samme type tappekraner, kan hende en av sjappene i trondheim eller der har de samme, siden de har samme karboneringsdrops som Maltmons, såvidt jeg skjønte ut av en post noen her inne hadde skrevet, og kranene kommer fra samme sted som karboneringsdropsene.

Men dette er en god kran. Tykt gods, myk og god pakning. Men hvis den tåler koking vet jeg ikke, men har byttet ut alle mine røde/hvite kraner med denne.

https://www.maltmons.no/products/tappekran
Ja, desse har eg på dei øvrige gjæringskara mine..
Sem problemas!

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Ja, desse har eg på dei øvrige gjæringskara mine..
Sem problemas!

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Samme problem?

Edit. Sem betyr jo uten, fulgte ikke så godt med i spansken på vgs, sikkert derfor jeg strøk.

Edit #2. Portugisisk, ikke spansk.
 
Hehe.. Neida.. Ingen problem.. på portugisisk..[emoji4]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Har samme problem,MEN.. har dere prøvd å smøre litt fett (hanefett,hvit vaselin etc..) når dere monterer kranene etter demontering?Jeg har slutta å koke de,men bryggesjappa tipsa meg om dette når jeg kom å klaget på lekkasje.Har ikke gjordt det selv,men det skal visstnok gjøre de tette igjen.
 
@Miguel, kranene du viser til, kan de deles slik john petter har gjort og fortsatt være tette
etter at de er satt sammen igjen?

Ang rengjøring.
Her bor f eks tappestenger, heverter, slanger etc i et kar med vaskemiddel året rundt.
Hvorfor ikke oppbevare slikt i en sterk pbw løsning når det ikke er i bruk?
 
Har nå testet med å koke helt demonterte kraner. (Men ikke så lang kok som forrige gang.)
1 Bryggselv-kran (rød tappehendel) og 2 hvite kraner (Europris antar jeg).
Alle tre ser ut til å holde tett.

Så da blir rutinen: Demonter fullstendig, kok (ikke for lenge), avkjøl, bruk Starsan, sett sammen, sjekk for slark og test (!!!).
 
Jeg bruker ikke kran på gjæringskaret, men har slik kran i omstikkingskaret for flasking. Den demonteres i tre deler (demonterer ikke den som dreier i den andre), og puttes rett i oppvaskmaskinen etter bruk. Før bruk igjen legges delene i Starsan-bad ganske lenge (mer enn 10 minutter) mens flaskene Starsanes.

Jeg koker altså ikke, men tror det er litt mindre kritisk siden ølet er ferdiggjæret når det kommer i kontakt med min kran.
 
Tilbake
Topp