Platekjøler: MÅ jeg ha bazookafilter?

Jeg har nettop kjøpt alt jeg trenger for å lage øl. Trodde jeg.

Men jeg har kjøpt platekjøler, og ikke kjøpt bazooka-filter.

Malten kokes i maltpose, og humlen i humleposer. Er dette tilstrekkelig for at ikke platekjøleren skal gå tett??

Hvis ikke, hvordan kan jeg improvisere dette?

Tappe vørteren gjennom en trakt med et kaffefilter, deretter i platekjøleren? Får jeg da nok hevert-effekt til å dra vørteren gjennom kjøleren?
La vørteren kjøle seg ned "naturlig"? Hvor lang tid tar dette? Fare for infeksjon??

Håper noen er våkne og kan svare, jeg satser på å begynne i morgen tidlig :p
 
Kjøle "naturlig" er hvertfall ikke lurt. Kjøling av vørter bør skje så hurtig som mulig av flere grunner. Oksidasjon forekommer under nedkjølingen, svovel forbindelser utvikles i vørteren mens den enda er varm og DMS vil også produseres uten at det blir fordampet vekk. Derfor gjelder det å kjøle ned vørteren så fort som mulig for å unngå usmak i det ferdige ølet.
Du kan sette kjelen i isvann.

Hvis alt som inngår kokes i poser gjenstår bare proteiner og annet som blir utfelt under kjølingen som skal være igjen, men jeg vet ikke hva slags problemer dette byr på da jeg ikke har erfaring med platekjøler.
Kaffefilter tror jeg ikke ville blitt noen suksess, hvis du må bruke filter er det bedre å gå for et stykke sterilt bommullstørkle eller lignende hvis du ikke har andre muligheter.
Unngå "plasking" med vørter så godt det lar seg gjøre.

Sikkert bare snakk om formulering, men tenker du å koke malten i maltpose?
 
Southfarm skrev:
Sikkert bare snakk om formulering, men tenker du å koke malten i maltpose?

Hehe, nei :) Det var en feilformulering fra min side, jeg mente meskes, ikke kokes.

Men, så vidt jeg kan forstå er vel hullene i maltposen og humleposene på ca samme størrelse som åpningene i et bazookafilter?

I såfall bør jo dette være problemfritt...
 
Har du Irish Moss eller lignende, bruk det! Det får proteiner og annet til å bunnfelle.

La vørteren roe seg etter du har slått av plata, rør så du får til en whirlpool, dvs at bunnfallet samler seg i en pyramide i midten av kjelen.

La så den ganske "klare" vørteren renne gjennom platekjøleren.

Jeg bruker denne teknikken, aldri hatt problemer med at den har gått tett.

Derimot, rensligheten av kjøperen er ekstremt viktig, spyr gjennom etter bruk og stek den før bruk.
 
Jeg la en humlepose i en trakt, og helte vørteren i den. Jeg rørte vørteren i sirkel som du sa, men brukte ingen tilsetninger. Dette gikk helt fint!

Jeg kommer nok likevel til å vurdere et bazookafilter. Det er ganske varmt på fingrene å holde den trakten...
 
Tilbake
Topp