Plukket humle

TorfinnS

Norbrygg-medlem
image.jpgimage.jpg image.jpg en kjenning har en humleplante i hagen som jeg kunne plukke fra. Kan man si noe om hva slags type dette er? Noen ide til øl? Tenker selv på en pale ale og bruke disse til smakshumle.
 
Umulig å si ut fra utseende. Hvis du lukter på dem og det lukter litt hvitløk, så kan drite i å putte de i øl. Veldig vanlig at fritt voksende humle i Norge ikke er brukenes i øl. Hvis det lukter bra så er det bare til å bruke.
 
Umulig å si hva det er. Jeg har tre forskjellige, og de ser klin like ut. Jeg har tre forskjellige engelske humler.
Jeg har enda ikke tatt sjansen på å bruke dem i noe brygg. I år ble resultatet ei god bøtte full. Alt ble tørket i stekeovn med varmluft, men synes ikke akkurat det luktet så veldig humle i kjøkkenet etterpå. Vakumpakket alt sammen, og vil tro det ble ca 150 g tørket. Med andre ord. Det er ikke mye vekt igjen etter tørking.
Første året det blir såpass avling, så vil nok vurdere å bruke det som smakshumle helt på slutten på en pale ale.
Hvis det er villhumle eller prydhumle du har fått tak i, har jeg ikke hørt om noen som har fått vellykket resultat med det. Men bevares. You never know! Lykke til!
 
Umulig å si ut fra utseende. Hvis du lukter på dem og det lukter litt hvitløk, så kan drite i å putte de i øl. Veldig vanlig at fritt voksende humle i Norge ikke er brukenes i øl. Hvis det lukter bra så er det bare til å bruke.

Tja - eg har kjøpt 4 humleplantar - Cascade, Challenger, Fuggles og Northern Brewer. Hittil har det vore Northern Brewer som det har vore noko sus i. Eg må vel medgje at den kanskje luktar litt av kvitløk men sidan den er kjøpt som Northern Brewer går eg ut frå at det er det - så eg ville ikkje ha tatt det for god fisk at kvitløk lukt = ubrukeleg humle. Eg brukte det eg fekk som aromahumle i ein Stout (samans med anna humle - det var ikkje akkurat enorm avling etter tørking). Eg tørka den i ei sveitsisk sopptørke.

Eg har vel kanskje tenkt at det kan vera det at det er Northern Brewer som gjer at den ikkje akkurat luktar slik at det freistar å ha den i ein IPA eller liknande. Eg har også lurt på om det kan vera voksestaden - som er på ei øy i havgapet( = saltdrev) som kan laga denne lukta. Og kanskje det ikkje er gode forhold for humledyrking her i vest - det er jo ein kortdagsplante og vi har jo lange dagar om sommaren. Og er den moden nok - kan den bli moden nok her som det høljar ned?

Det er forresten ikkje slik at all humle luktar godt - eg har kjøpt f.eks. Saaz humle som eg har syntes har lukta direkte dårleg (tja - møkalukt var vel kanskje eit ord her) - men ølet vart godt for det. Ikkje alle humler luktar som Citra, Amarillo og Cascade...

Men det sentrale er kanskje at det er greit å vita kva slags humle det er ein har før ein brukar humla i øl.
 
Tilbake
Topp