Polaris

Har tenkt å lage en litt kraftig IPA, og har kjøpt en pakke Polaris.
Har til hensikt å benytte Vestbrygg sin A IPA maltsett, men redusere vannmengden litt, slik at jeg kommer i nærheten av 7%. Vil ikke ha noen ekstrem IPA, men en som man ikke bare lurer på om er en godt humlet Pale Ale.

Har en oppskrift med Centennial og Cascade (se nedenfor) men lurte på å bytte ut den første eller de to første humlingene med Polaris. Må kanskje redusere mengden litt da Polaris er vesentlig bitrere enn Centennial.

Blir dette bra? Anbefalinger?

Vestbrygg sin maltblanding for Amercan IPA.
6,9 kg Pale malt, Crystal og Munich malt 2.

Mesk 60 min @ 67C
Utmesk (10 Min) @ 76C

Preboil 24,5L
Boiloff ca 3L
Sluttvolum 21,5L
OG på ca 1.068 FG på ca 1.014
Dette bør gi et alkohol innhold på rundt 7%
Flaskbart brygg ca 18-19 L

21g Centennial (60 Min) ... Polaris?
21g Centennial (20 Min).... Polaris?
28g Centennial (10 Min)
14g Cascade (0 Min)
56g Cascade (Dry Hop 7-10 Dager før Flasking)

Yeast: WLP001 med starter.
Fermentation: 2 uker @ 19,5 C

Austmann SingelHop Polaris er en god IPA på 6,5%, men om oppskriften er tilgjengelig? vet jeg ikke.

Austmann SingelHop Polaris er en god IPA på 6,5%, men om oppskriften er tilgjengelig? vet jeg ikke.
Har smakt den, og likte den godt. Det var den som var grunnen til at jeg hadde lyst til å forsøke en IPA batch med Polaris humle. Men.. jeg har såpass liten erfaring foreløpig at jeg er redd for å lage noe som ikke blir særlig godt.. Holder vel en knapp på å redusere Polaris innholdet til ca halvparten av Centenniel oppskriften på første og andre humling. Polaris inneholder jo mer enn det dobbelte med alfasyre sammenlignet med Centenniel, så det er litt skummelt å ta i for hardt også.

Nå er jeg på tynn is, men jeg tenker at jeg ville forsøkt med Polaris som aromahumle og funnet noe annet som bitterhumle. Noen med mer erfaring kommer nok med gode råd snart.

Siden dere nevner Austmanns Polaris: Er klar over poenget med single hop, men jeg syntes det ølet ble veldig endimensjonalt; Polaris og ingenting annet.

Men smak og behag; jeg liker Vestkyst, og det er vel på en måte i den andre enden av IPA-spektret? Humlesortene der klinger i alle fall fint sammen: Simcoe, Columbus og Centennial tvers i gjennom, og med Amarillo i tillegg i tørrhumlinga.

Min IPA med Polaris har nå vært drikkendes en stund. Etter min smak ble det veldig godt.
Tror jeg traff bra med mengden Polaris, slik at ikke det overdøvet Cascade og Centennial. Oppskriften ble ikke akkurat slik som forslaget over. Brukte litt mindre Polaris. Ølet fikk en lang frisk ettersmak som ikke minnet om Colgate (som enkelte advarte meg mot)
Jeg kommer definitivt til å brygge dette igjen.

Tilbake
Topp