Porter i romjulen

Hei,

jeg sitter og planlegger innkjøp for brygging i romjulen. Forhåpentligvis får vi tid til to brygg. Vi har bestemt oss for at et av dem skal være en porter. På forumet for oppskrifter fant jeg "#3 2008/06 - London Porter - Haandbryggeriet" og forsøker nå å tilpasse denne oppskriften til varer som føres av vestbrygg.

Malten ser ut til å gå greit, jeg er bare usikker på om jeg har valgt rett krystall malt (150 EBC)

Original oppskrift:
40% pale malt (Marris Otter)
27% Mynchener malt                         
13% Krystall malt                         
13% Røkmalt                               
5 % Sjokolade malt                         
2 % Svart malt                             

Vestbrygg:
40% Munich Malt 23.8 EBC
13% Crystal 150 EBC
13% Smoked Malt 5,2 EBC
5 % Chocolate 1175 EBC
2 % Black Malt 1450 EBC

Men på humlen er jeg temmelig blank. Oppskriften sier følgende:
12,5 gr Galena humle i mesken
12,5 gr Cluster humle i mesken
40 gr Galena i kokekjelen når varmen er slått av
40 gr Cluster i kokekjelen når varmen er slått av

Verken Galena eller Cluster føres av Vestbrygg. Er det noen som kan anbefale hva jeg kan bruke istedet? Her er listen over hva som er inne for øyeblikket:

England
Challenger 8,08% 40,-
EKG 4,5% 40,-                (utsolgt)
Fuggles 4,73% 40,-

Tsjekkia
Saaz 3,89% 35,-

Tyskland
Hallertau Northern Brewer 9,82% 35,-
Tettnang 3,8% 40,-
Perle 7,48% 35,-

USA
Cascade 6,3% 55,-                (utsolgt)
Chinook 11% 60,-                  (utsolgt)

Vi har en bombardier klone som vi tenker å flaske i romjulen. Denne  er gjæret med WLP002 English Ale Yeast. Kan jeg evt bruke gjærkaka for denne til å starte porteren? Eller bør jeg velge en annen gjær?

:)

Get Hoppy (iPhone app) sier at Norther Brewer kan brukes som subsitutt for cluster, og Nugget kan brukes som substitutt for Galena.

John Palmer foreslår følgende som substitutt for Cluster:

Galena, Eroica, Cascade

Og for Galena:

Cluster, Northern Brewer, Nugget

Ut i fra det Vestbrygg har ser de ut som Norther Brewer blir veien å gå på all humla

Brew Your Own har en substitusjonstabell for humle: http://www.byo.com/resources/hops. Den foreslår å erstatte Cluster med Galena og Galena med Nugget eller Chinook. WLP002 bør være kurant for en porter, men jeg aner ikke hvordan den er i forhold til hva nå enn Haandbryggeriet bruker.

Chinook er temmelig fjernt fra Northern Brewer på smak, med aroma i retning av mango-sitrus-granbar, mens Northern Brewer smaker snus.

Takk for input! :) Og så lærte jeg noe nytt, tabeller for alt :)

Skal høre med Birger om han evt får inn Cascade før jul. Det står en melding på toppen om at han straks venter inn de utgåtte humletypene også.

Lurer litt på maltmengden din da, kommer bare til 73% malt i den modifiserte utgaven.
Og skal du virkelig droppe pale malt helt og erstatte alt med munich, eller er det noe som har ramla ut?

Ojsann, det var en copy/paste feil. Skal selvsagt ikke droppe  pale malt :)

40% Maris Otter Pale Ale 5.9 EBC
27% Munich Malt 23.8 EBC
13% Crystal 150 EBC
13% Smoked Malt 5,2 EBC
5 % Chocolate 1175 EBC
2 % Black Malt 1450 EBC

For å forenkle oppskrifta litt, hadde jeg brukt 7% sjokolademalt og droppet svartmalt, med mindre du har noen poser av begge liggende.

Tilbake
Topp