Porter

Finn Berger

Moderator
Porter er Norbryggs vinterølvalg. Det innebærer sjølsagt ikke noe pålegg til medlemmene om å brygge porter:). Det er bare et forslag, og så håper vi det kan inspirere til erfaringsutvekslinger, diskujsoner - og kanskje konkurranser.

Nyhetsbrev til medlemmene med lenke til denne tråden går ut i disse dager. Undertegnede ligger av forskjellige dårlige grunner litt etter i forhold til deadline, men det kommer en artikkel med historie og bryggerelevant stoff om ikke altfor lenge.

Tråden er åpen for innlegg, så øs ut det dere måtte ha på hjertet om denne øltypen:

Har en rugporter på bryggeplan. Brygget denne mange ganger, men prøver en ny gjær i høst.

Hvor mye røyksmak gir røykmaltet?
Oppskriften er er ganske lik min bortsett fra røykmaltet. Kanskje jeg burde prøve det. Men jeg er ikke noe stor fan av mye røyksmak .
Ser du bruker ganske mye natron i forhold til meg. Jeg ligger på 0.5 gram og får ph på 5.4 i mesk.
Men mulig du har annerledes vann en meg. Jeg har bløtt overflatevann med lav pH. Skyldes antakelig mye myr i nedslagsfeltet.

Godt valg.

Jeg planlegger en amerikansk med utgangspunkt i Nøgne Ø sin oppskrift.
porter.PNG

Skulle jeg brygget en mer klassisk hadde jeg nok tatt utgangspunkt i Mean Brews sin. Jeg har fått gode øl ved å gjøre det tidligere.

Oppskriften er er ganske lik min bortsett fra røykmaltet. Kanskje jeg burde prøve det. Men jeg er ikke noe stor fan av mye røyksmak .
Ser du bruker ganske mye natron i forhold til meg. Jeg ligger på 0.5 gram og får ph på 5.4 i mesk.
Men mulig du har annerledes vann en meg. Jeg har bløtt overflatevann med lav pH. Skyldes antakelig mye myr i nedslagsfeltet.

2% røykmalt er veldig lite. Spørs om du vil merke det

Bare et hint i nesen. Skal så vidt kjennes.

Vannjusteringer ja, jeg får veldig forskjellig utregning om jeg legger roasted rye eller chocolate rye i oppskrifta.

Ser at den forrige batchen brukte jeg ikke natron i det hele tatt, og justerte heller ikke skyllevannet. Det ølet ble veldig godt. til 70 liter batch (60 liter meskevann) nedenfor.

1757060619563.png

Føler ofte porter skuffer. Det er så nærme Stout og de er i 95% av mine ganger et bedre valg. Så har man noen tips til gode portere på polet?

Sjekket for moroskyld Storo polet, topp 30 av Stout/Porter er første porter rangert som 15. og av topp 30 er 4 stk porter.

Føler ofte porter skuffer. Det er så nærme Stout og de er i 95% av mine ganger et bedre valg. Så har man noen tips til gode portere på polet?

Sjekket for moroskyld Storo polet, topp 30 av Stout/Porter er første porter rangert som 15. og av topp 30 er 4 stk porter.
Helt motsatt for min del. Jeg kan ikke disse stilene, men jeg digger ikke kaffe/røst i øl, og opplever oftere å ikke bli skuffa av Porter enn Stout. Vet ikke om det stemmer med stilene. Jeg liker Guinness (stout?) og Nøgne Ø Porter, men melder stort sett pass når skummet er mørkt.

Jepp - folk har absolutt forskjellig gane :) derfor jeg gjerne tar i mot tips til Portere. Sitter langt inne å brygge en stil jeg egentlig ikke 'liker' før jeg i hvertfall finner en referanse som jeg får lyst på.

Jepp - folk har absolutt forskjellig gane :) derfor jeg gjerne tar i mot tips til Portere. Sitter langt inne å brygge en stil jeg egentlig ikke 'liker' før jeg i hvertfall finner en referanse som jeg får lyst på.
Røykporter er jo en greie. Limfjordporter er en baltisk porter med røyk og lakris.

@Andreas Habel hadde en fin variant av den på RØL. Mulig han vil dele oppskriften?

Bare et hint i nesen. Skal så vidt kjennes.

Vannjusteringer ja, jeg får veldig forskjellig utregning om jeg legger roasted rye eller chocolate rye i oppskrifta.

Ser at den forrige batchen brukte jeg ikke natron i det hele tatt, og justerte heller ikke skyllevannet. Det ølet ble veldig godt. til 70 liter batch (60 liter meskevann) nedenfor.

Vis vedlegget 74250
Mulig ordet roasted får alarmklokkene til å ringe . Det går nok bra å bruke mindre/ingen natron.
Har aldri fått mengden natron utregnet av er program til å stemme.

Jeg planlegger å forsøke meg på en Imperial Porter. Den har en ABV på 10.7% og jeg er usikker på hvilken gjær jeg kan bruke på en såpass sterk øl. De fleste gjærene til Wyeast og Whitelabs har en øvre grense på 10%. Unntaket er wlp099, men jeg er usikker på om den passer til en Porter.
Forslag?

Tilbake
Topp