Porter

Hei

Har lyst til å prøve å lage en porter.
Er det noen som har en god oppskrift å anbefale?
Har noe challenger blomst som jeg håper å bruke!
 
Hei! Jeg vil anbefale å ta en titt i underforum Prisbelønte oppskrifter. Under 'mørk ale' vil du kunne finne to porteroppskrifter som begge to fikk første plass innen denne klassen ved resp NM'97 og NM'07. Porteren til Tore Bjørgo (også aktiv på forumet) har jeg smakt, siden den også deltok i Publikumsfavorittkonkurransen og den var nokså velsmakende! 
:godtoel:​
 
Veldig viktig: Har du vann med lite karbonat (som feks i Oslo), så må du tilsette litt kalsiumkarbonat i mesken hvis du vil bruke mye brent malt. Ellers blir det lett tynn og syrlig smak på porteren. Jeg bruker to teskjeer kalsiumkarbonat i mesken når jeg brygger ca 20 liter porter.

Begrunnelse: Den brente malten drar pH-en veldig ned, og du må ha noe karbonat i vannet for å heve den igjen.
 
Jeg er helt enig med joques. Det må kalsiumkarbonat for å unngå at øl brygget i Oslo smaker syrlig og brent. Jeg har selv opplevd flere ganger at det porterene og stoutene mine har blitt ganske skarpe, med ganske mye tanniner. Etter at jeg begynte med å justere vannet har de mørke ølene blitt mye mykere. Unngå også å ha for mye brent malt, som f.eks. roasted barley, svartmalt og sjokolademalt, i ølet.
 
Jeg brygget porter i helgen basert på det vannet vi i Lier får fra Glitre-vannverket. Tror nok dette også er ganske mykt vann. Jeg tenkte absolutt tanken på at jeg burde ha tilsatt kalsiumkarbonat, men hadde ikke tilgang til dette. Fjorårets porter (som vant klassen mørk ale i siste NM) var brygget på det samme vannet uten noen slik tilsetning. Men denne gang har jeg øket andelen roasted barley med 50 prosent, så det spørs om jeg ikke risikerer å få ut mye tanniner. Jeg antar at det er for sent å tilsette kalsiumkarbonat i gjæringen!

Sa nå får jeg bare vente og se...
 
Jeg vet ikke om det er tanninene som gjør dette, det er mer en slags syrlig brentsmak. Tanniner har jo ingen egentlig smak, det er mer en "ru" munnfølelse.
 
Hvor får man forresten tak i kalsiumkarbonat? På apoteket? Jeg trenger også å få tak i jod-tinkur.
 
Kalsiumkarbonat (CaCO3) er rett og slett kalk / kritt. Så den enkleste måte å få tak i kritt er å dra til en leketøysbutikk eller bokhandel for å kjøpe en pakke med hvitt kritt som man da kan gjøre om til pulver.   :lessmile:
 
Ja, jeg har hørt at kritt/kalk til industrielle formål kan inneholde endel forurensninger/metaller e.l. som du absolutt ikke vil ha oppi ølet... (eller dvs det er sikkert ikke så farlig for smaken, men du vil ikke ha det i DEG...). Så det anbefales å kjøpe kalk/kritt av næringsmiddelkvalitet..!
 
Har nettopp bestilt en pakke kalsiumkarbonat fra Vin og Bar på Lillestrøm. På min forespørsel lovet de også å bestille inn Jod-tinkur. De har for øvrig store planer om å konkurrere med Petit om å bli størst i Norge på råstoff og rekvisita for ølbrygging, og holde lavere priser. De også har planer om å opprette butikk og hentelager i Oslo. Malt og cornelius-utstyr kommer snart på produktlista. De er også representant for de tyske Brouwland, slik at varer fra deres lister kan bestilles gjennom Vin og Bar. Euro-prisene må ganges med 10-12 for å dekke frakt, toll/moms og avanse.
 
Tilbake
Topp