Potensiell flaskebombe?

Hei,
Jeg flasket en stout med OG 1.051. Litt lavere enn hva BeerSmith regnet ut (1.054), selv om jeg hadde tålig bra kontroll på mesketemperaturen og har stort sett truffet bra på øvrige brygg.
Estimert FG var 1.014

Dette gjæret i 14 dager på 19 grader (har kjøleskap med ST-1000) med Mangrove Jacks M15 Empire Ale.
Jeg måler aldri SG underveis, kjører bare konsekvent 14 dager på ale og måler FG ved flasking.
Men da målte jeg 1.022 med hydrometeret, ølet holdt forøvrig bare 15 grader når jeg målte det, men det skal ikke utgjøre et så stort avvik. Dobbeltsjekket også med et annet hydrometer. Var litt skeptisk til å flaske dette, men det ble nå gjort.

Flaskene står nå og godgjør seg på varmekablene.. Men så fikk jeg et snev av bekymring for om dette ender med full nedvask av bad og sur kone.

Eller burde dette gå greit?
 
Hei! Dette avhenger mye av hvilke typer malt du brukte, mesketemperatur og gjærmengde/type.

Stout inneholder tradisjonelt mye spesialmalt (~mye ufermenterbart sukker), hvis man i tillegg mesker på en høy temperatur (65-69) vil man få lite gjærbart sukker. Altså lite sukker som gjæra kan spise (høy FG).

Når det kommer til gjæra, ser det ut som den skal egne seg greit til stil. Det ser også ut som du har god kontroll på gjæringsforhold/temperaturstyring.

Men hvis du har lagt inn og fulgt oppskriften i Beersmith bruker FG å stemme ganske greit, er min erfaring. At du bommet med 8 poeng på FG er litt betenkelig.

Rehydrerte du gjæra før du pitchet? Smakte du på ølet før du flasket?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Hei, takk for svar!

Dette var en batch på 23 liter.
Ca. 4 kg Maris otter
0,6 kg flaket havre
0,5 kg hvetemalt
krystallmalt
sjokolademalt

Rehydrerte gjæren, og kjørte oksygen i vørteren.

Jeg så at det var en tydelig stormgjæring, bra aktivitet i gjærlåsen de første dagene. Alt oppførte seg normalt sånn sett.
Smakte før flasking, og den smakte strålende.

Åpnet ei flaske i dag (har stått på varmekablene en uke), og den var bra karbonert og smakte helt fortreffelig.

Plasserte flaskene i gjæringsbøtter med lokk, sånn i tilfelle de går i lufta.. Tenkte å gi dem en uke til på kablene..
Jeg kan kanskje anta at det er greit, hvis det ikke har sagt pang innen da?
 
Synes det høres ganske så safe ut da. Kan være litt vanskelig å kjenne om det er residualsøthet (i mangel på bedre norsk ord), utenom den som skal være der stilmessig.

For sikkerhets skyld kan du beholde flaskene i bøtta en stund til, flaskebomber alltid kjipt (både tapt øl/flasker og potensiell sur samboer).

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Synes det høres ganske så safe ut da. Kan være litt vanskelig å kjenne om det er residualsøthet (i mangel på bedre norsk ord), utenom den som skal være der stilmessig.

For sikkerhets skyld kan du beholde flaskene i bøtta en stund til, flaskebomber alltid kjipt (både tapt øl/flasker og potensiell sur samboer).

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Restsødme er et passende ord...
 
Tilbake
Topp