Praksis som har endret seg

Sist jeg handlet så jeg ikke før jeg skulle brygge at det var en 2019 humle så det hjalp lite at den var nyinnkjøpt :-(
Ølett skal snart fates men jeg regner ihvertfall med at det blir drikkende :)
Så lenge den bare var blitt behandla og oppbevart riktig, trur jeg ikke det er noe problem. Jeg har ingen skrupler med å bruke såpass gammel humle. Du mister noe i bitterhet, kanskje, og det er mulig den endrer litt karakter - men den blir ikke nødvendigvis dårlig. Det hadde vært artig å høre hvordan den blei.

Ikke dermed sagt at jeg ikke irriterer meg j.... over Bryggselv/Craft, som nekter å sette høstingsår på humleposene sine. Det er greit å vite hva du kjøper - og har liggende lagra. (Jada, jeg veit at jeg kan finne det ut via batchnr. på posen. Men det er unødig tungvint.)
 
Kanskje de kjøpte MYE Cascade i 2019, og ikke har handlet inn Cascade siden?
Har andre humler oppdatert info etter 2019?
Sjekket også Citra, nopp. Seneste var 2019
Når jeg sjekker lot på humla jeg har kjøpt i det siste finner jeg den ikke
 
Jeg fant heller ingen lotnr på fire forskjellige typer jeg handlet sist, så ingen ide om høstingsår:confused:
 
Så lenge den bare var blitt behandla og oppbevart riktig, trur jeg ikke det er noe problem. Jeg har ingen skrupler med å bruke såpass gammel humle. Du mister noe i bitterhet, kanskje, og det er mulig den endrer litt karakter - men den blir ikke nødvendigvis dårlig. Det hadde vært artig å høre hvordan den blei.

Ikke dermed sagt at jeg ikke irriterer meg j.... over Bryggselv/Craft, som nekter å sette høstingsår på humleposene sine. Det er greit å vite hva du kjøper - og har liggende lagra. (Jada, jeg veit at jeg kan finne det ut via batchnr. på posen. Men det er unødig tungvint.)
Bekymrer meg ikke, blir det stykt skal jeg fortelle det, smaken min er ikke så god så den er delt i to, stykt eller godt.
Som selskapsdame på en Veidekkebil som gikk helt til Halden benyttet jeg muligheten til malt og humlehandling i en butikk nært deg, men for en nordlending på tur kan fort medføre en fergetur ut på kontinentet så da tar det noen uker før varene er i hus og blir sjekket :)
 
Når det gjelder det med ferske råvarer har jeg ei anna erfaring enn deg, nemlig at både malt og humle tåler lagring godt - så lenge det bare er blitt lagra riktig. Men jeg kan jo ikke si at du tar feil når du har opplevd det du har opplevd:).
Jeg er helt enig i at malt og humle tåler lagring godt. Det blir skikkelig bra øl av råvarer som er gamle også, men det var ganske ekstremt når malten var såpass fersk. Det var en såpass annerledes aroma at jeg reagerte når jeg åpnet sekken.

pH er viktig i hele prosessen, ja. Valg av gjærstamme vil også påvirke endelig pH noe, så det er selvsagt et produkt av flere faktorer.

pH og vannjustering er nok like viktig for ølbrygging som riktig salt- og syremengde i matlagning. Smakene er der uansett, men salter og pH kan fremheve og nedtone forskjellige smaker som allerede eksisterer i ølet.
 
Jeg er helt enig i at malt og humle tåler lagring godt. Det blir skikkelig bra øl av råvarer som er gamle også, men det var ganske ekstremt når malten var såpass fersk. Det var en såpass annerledes aroma at jeg reagerte når jeg åpnet sekken.

pH er viktig i hele prosessen, ja. Valg av gjærstamme vil også påvirke endelig pH noe, så det er selvsagt et produkt av flere faktorer.

pH og vannjustering er nok like viktig for ølbrygging som riktig salt- og syremengde i matlagning. Smakene er der uansett, men salter og pH kan fremheve og nedtone forskjellige smaker som allerede eksisterer i ølet.
Det er nok snakk om flyktige maillardreaksjonsprodukter. Malt skal jo ikke brukes helt ferskt, for noen av disse produktene smaker ikke særlig godt - og det lukter visst ikke alltid så godt under sjølve tørkingsprosessen, heller. Men du har vel truffet det helt riktige tidspunktet:).
 
Det er nok snakk om flyktige maillardreaksjonsprodukter. Malt skal jo ikke brukes helt ferskt, for noen av disse produktene smaker ikke særlig godt - og det lukter visst ikke alltid så godt under sjølve tørkingsprosessen, heller. Men du har vel truffet det helt riktige tidspunktet:).
Er overraskende nok akkurat likedan med kaffe. Blir ikke bra kaffe med helt nyrøstete bønner. Der i gården er det 14 dager som er vanlig "modningstid" før man bruker bønnene.
 
Er overraskende nok akkurat likedan med kaffe. Blir ikke bra kaffe med helt nyrøstete bønner. Der i gården er det 14 dager som er vanlig "modningstid" før man bruker bønnene.
Kaffebrenning og malting har nok mye felles. "Drum roasting" blei til på grunnlag av erfaringa fra kaffebrenning, om jeg ikke husker feil. Det er vel forresten helst produksjon av mørkt malt som gir ubehagelige lukter. Veit ikke om det er like farlig med lyst.

Fin podcast om temaet: https://beersmith.com/blog/2022/12/...ions-with-randy-mosher-beersmith-podcast-271/
 
Jeg tror ikke man automatisk skal sammenligne kaffebønner med kornmalt, kaffebønner har flere fettsyrer som fort oksiderer
men jeg har heller ikke problemer med å stappe mokkakanna med kværna kaffe som har vært åpen i måneder
 
Gjæring under trykk, det var ikke gunstig for 20ish år siden, husker ikke akkurat hvorfor det ikke var bra for gjæra, men nå er det det :)
Jeg var litt opptatt av det og brukte kompressor for å fylle co2 over på tank men måtte kaste gjæringstanken og så ble det ikke mere av det.
Men å ta vare på co2 er vel ikke bare bare for hvem som helst, rensing +++
Grunnen til lysten på dette var jo at vi produserer mer co2 enn vi trenger.
 
Gjæring under trykk, det var ikke gunstig for 20ish år siden, husker ikke akkurat hvorfor det ikke var bra for gjæra, men nå er det det :)
Jeg var litt opptatt av det og brukte kompressor for å fylle co2 over på tank men måtte kaste gjæringstanken og så ble det ikke mere av det.
Men å ta vare på co2 er vel ikke bare bare for hvem som helst, rensing +++
Grunnen til lysten på dette var jo at vi produserer mer co2 enn vi trenger.
Gjæring under trykk er bare sååå 20 ... ? Nåja, det var lenge sida.

Heldigvis:).
 
Jeg er ikke så sikker på det der. I Principles of Brewing Science av George Fix skriver han først at det siste steget i steroldannelsen krever oksygen. Men så sier han: "It is interesting that fatty acids derived from wort trub, such as oleic and linoleic acids, can be used as substitutes in the sterol synthesis (Aries and Kirsop, 1977). This requires much less oxygen and allows trub carryover to be used as a substitute for cold-wort oxygenation." (s.96)

Det må jo bety at olivenolje, som forsyner vørteren med disse fettsyrene minst like godt som trub, også gir grunnlag for dannelse av steroler. Olivenolja inneholder altså ikke steroler, så sånn sett er det Shaner sier, riktig - men du får likevel danna steroler av de fettsyrene den tilfører.

Eksperimentet ved New Belgium ville vel dessuten neppe vært så vellykka som det var, om gjæren ikke fikk danna steroler.

Jeg bør vel ta forbehold for at jeg ikke har noen egen innsikt i dette. Jeg bare syntes det virka urimelig at olivenolje skulle være så ubrukelig, så jeg slo opp hos Fix for å se om jeg fant noe der som kunne støtte olivenoljen:).
Sterol composition of virgin olive oil of forty-three olive cultivars from the World Collection Olive Germplasm Bank of Cordoba - PubMed (nih.gov)
Olivenolje inneholder steroler :)
Husk også på at olivenolje er et triglyserid. For å få tilgang til fettsyrene må triglyseridet hydrolyseres, hvilket krever enzym som f.eks lipase for å få rimelig fart på det. Det vil jo hydrolysere over tid i vann og, men langsomt. En annen artig ting å tenke på er at de som er engstelige for å bruke såpe til å vaske ølglassene sine for å ikke ødelegge skummet må unngå å tilsette olivenolje. For det er nettop de fettsyrene som er gammeldags såpe som er skummets fiende :)

Podcasten donojieu refererte til påsto at olivenolje kun inneholdt mettede fettsyrer; det er helt feil. Alle som kan bruke google vil finne at oleic acid og linoleic som utgjør mer enn halvparten av fettsyrene. Oleic er enumettet (omega-9), og linoleic er flerumettet.

acidSå planteoljer inneholder phytosteroler og umettede fettsyrer. Uten å sjekke dette videre kan det like gjerne være at oljetilsettingens effekt er en liten tilsats av phytosteroler. Solsikkeolje inneholder nok sterol til at det utnyttes kommersielt som råstoff til å utvinne sterol.
 
Sist redigert:
Den viktigste lærdommen min langt tilbake i tid var at alt var ikke like viktig. Ikke det at noen hadde fortalt meg det, men ingen hadde heller sagt at det ikke var slik. På de første bryggene telte vi sekunder for både bitter og aroma tilsetningen...

I sammenheng med 'gammel' kunnskap må vi også nevne tradisjonsbrygging. Det er mye artig med gamle tradisjoner, om ikke annet enn at de er tradisjoner. Jeg er temmelig sikker på at mange mente at gauking forbedret smaken kraftig :)

Av ting som har gått 'helt av moten', må vi vel også nevne 5,2 pH Stabilizer
 
Tilbake
Topp