Priming av march pumpe

Miguel

Norbrygg-medlem
Jeg tente å oppgradere storveis ifht det jeg har nå og bl.a hive inn en march pumpe. Denne pumpa skal få inngang fra kokekjelen for whirpool, og fra meskekaret for å pumpe vørteren opp i kjelen.

Men så er det det med priming som jeg ikke har tenkt på før nå. Jeg vil helst ha et så lukket system som mulig, uten å måtte koble fra slanger for å drive ut lufta når jeg skal prime pumpa.

Så til dere som har erfaring med slike pumper så har jeg ett spørsmål. Jeg ser for meg tre forskjellige løsninger

Ett fireveis-ledd rett før pumpa, hvor to av armene tar imot fra mesk og kok, og den tredje er også med en egen ventil som er kun for å slippe ut luft? Veien til pumpa vil jo ligge åpen, som er det siste armen på fireveisen.

Bør jeg ha en egen ventil rett før pumpa, som ligger etter? En som er lukket helt frem til forestående ledd er fylt med væske? Det vil da være noen cm før pumpa som inneholder luft (gjengestussen). Altså: treveisledd (to armer fra hhv mesk og kok siste videre til pumpa) og ha et t-ledd der hvor armene er inn/ut/egen ventil til utlufting.

Eller siste, en blanding av disse. At jeg har et fireveisledd med lufteventil, og så enda en ventil slik av veien til pumpa ikke ligger åpen mens jeg primer?

Hvis noen ikke skjønte noe av det jeg prøvde å beskrive skjønner jeg det, så kan heller lage en tegning hvis noen roper ut om det.

Jeg har svært sjelden større problemer med å prime March-pumpa, selv uten noen utlufting. Det hender jeg må "pumpe" litt på slangen for å få gang i resirkuleringen av meskevann et, men det pleier å ordne seg svært raskt. Med den oppgraderte impelleren fungerer i alle fall min pumpe glimrende.

Gahr skrev:
Jeg har svært sjelden større problemer med å prime March-pumpa, selv uten noen utlufting. Det hender jeg må "pumpe" litt på slangen for å få gang i resirkuleringen av meskevann et, men det pleier å ordne seg svært raskt. Med den oppgraderte impelleren fungerer i alle fall min pumpe glimrende.

Så det er kanskje ikke noe jeg bør tenke over? Jeg vil jo helst at denne pumpa skal ha et godt og langt liv.

Hvor lange strekk har du i slanger før de treffer pumpa? Såvidt jeg husker av bildene så er det kanskje en meter, maks?

Det viktigste er nok plassering av pumpen og orientering av pumpehuset. Optimalt skal væsken komme inn i pumpehuset nedenfra og pumpes opp.

glennrlie skrev:
Vi har March-pumpen på et nivå lavere enn kjelene (bilde her: http://3.bp.blogspot.com/-om8GgOQ4_6A/UfD06W91onI/AAAAAAAABpo/7LDWNb2Dbf4/s1600/CIMG2502.JPG). Primer ved hjelp av kuleventil som er festet i inngangen til pumpa (har i etterkant av dette bildet festet en slange på denne, som går ned i en utslagsbøtte). Bruker pumpa både til resirkulering (første ventil etter pumpa) og overføring av vørter til kokekjele (andre ventil etter pumpa).

Kan jeg spørre hvorfor dere har tre ventiler på utgangen mens det bare er to utganger? Hva er den ventilen nærmest pumpa godt for?

Nei si det du! Kjekt å ha! ;) Var vel en lur tanke bak det da jeg kjøpte delene, men husker det ikke nå i hvert fall :p

Tilbake
Topp