Priming på lav temp

stenkarlsen

Norbrygg-medlem
Jeg har en blonde stående som jeg skal flaske i helga og for å samle litt poeng har jeg lovt kjerringa å sette alt ølutstyret i kjelleren gjennom jula. Det vil si jeg må karbonisere flaskene på 12 grader.

Jeg har funnet en kalkulator som forteller meg hvor mye sukker jeg trenger da: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Det jeg lurer på:

Hvordan funker det? jeg må ha mindre sukker på lavere temp?
Produserer gjær mer CO2 på lavere temp?
Vil det ta mye lenger tid?
Hva skjer hvis øla når 20 grader da? Holder den samme co2 innhold?

Finnes det noen + eller - med dette?
 
Du skal nok basere sukkermengde på den temperaturen ølen har når gjæringa er avsluttet. Ville ellers vært skeptisk til ettergjæring på 12C for overgjær. Noe aktivitet vil det vel være, men det tar nok lang tid.
 
Det kommer til å ta vesentlig lengre tid å få karbonert. Det spørs også hvilken gjær du benytter, ikke sikkert at gjæren vil være i aktivitet i det hele tatt på så lave temperaturer.

Koster det mye konepoeng å ha ølet til karbonering i et lite oppvarmet rom i noen dager? Dersom du kan sette det på ca 25c, er ølet ferdig karbonert på en 3 dager, så kan du flytte det til kjeller.
 
Sikkert et poeng, men har bare kjøkkenet eller kjelleren å velge mellom.. (bor i en ganske liten leiligheten). så er 19 eller 12 grader..

Noen som har testet priming på lav temp og har noe erfaring?

Gjær: WLP550
 
Rikard skrev:
Det kommer til å ta vesentlig lengre tid å få karbonert. Det spørs også hvilken gjær du benytter, ikke sikkert at gjæren vil være i aktivitet i det hele tatt på så lave temperaturer.

Koster det mye konepoeng å ha ølet til karbonering i et lite oppvarmet rom i noen dager? Dersom du kan sette det på ca 25c, er ølet ferdig karbonert på en 3 dager, så kan du flytte det til kjeller.

Intresant,, jeg pleier aa la all oel staa 14 dager i 20 grader til karbonering.

er det en fordel aa hoyne temperaturen ?  Jeg har laget et "varmeskap" av en utgaatt fryser, saa kan styre tempen selv.
 
fordel og fordel, det blir raskere karbonert.

Man må bare sørge for at det ikke blir for varmt. Kan vanskelig tenke meg at øl har godt å å stå i 30c +.
 
Tilbake
Topp