Problem med gjærstarter til lager

Satt en gjærstarter på 3liter vørter og 2 rør WLP833 på torsdag kveld. Vørteren ble kjølt til 20 grader før gjæren ble pitchet. Ble deretter satt i gjæringsskap på 10 grader og har stått der siden. Gjæringen hadde startet dagen etterpå og alt så bra ut, men nå på søndag ettermiddag ser det fortsatt ut til å være aktivitet der. Tydelige spor av kullsyre og ca 0,5cm skum på toppen. Er mitt første lager brygg så er litt ukjent territorie. Må man forvente at gjærstarteren til en lager tar fryktelig mye lenger tid? Har nå 19l vørter stående i gjæringsskapet og usikker på hva jeg skal gjøre; pitche hele den aktive gjærstarteren på 3l rett i gjæringkaret, prøve å dekantere nå og helle oppi gjæren som har bunnfalt eller vente til gjærstarteren er klar, dekantere og helle oppi gjæringskaret?
 
Good to know, skal huskes på til neste gang. Kan det være lurt å la gjærstarteren stå i romtemp over natten mens vørteren står i gjæringsskapet?
 
Jeg ville pitchet hele, tror ikke du får mye usmak fra starteren. Mer gjær er høyere prioritet. Jeg har smakt på det jeg har dekantert og ikke opplevd usmakeligheter.
 
Tilbake
Topp