Problemer fra første stund

Hei.

Har en 3-4 partial mash brygg bak meg før jeg over til all grain(biab). Her er mine erfaringer med det.
Beste måten å kjøle ned på uten spiralkjøler er å kun meske og koke med 2/5 av vannet en skal ha. La oss si du har da 10 liter vørter ved slutt av kok, og du vil ha 25 liter i gjæringsbøtten din. Fyll da 15 liter kaldt vann i gjæringsbøtten og hell så den varme vørteren din rett i gjæringsbøtten. Du vil da få en temperatur på vørteren din som ikke ødelegger humleprofilen, men fremdeles for høy til å pitche gjær. Vannet i Norge er såpass reint at dette ikke er noe problem med hensyn på infeksjon. Jeg gjorde dette med mine partial mash og fikk ikke noe infeksjon. Hvis du er bekymret for infeksjon kan du koke opp vannet noen dager før og la det stå til kjøling. Fordelen med denne måten er jo at en får lettere kok med mindre volum. ULEMPEN er hvordan overføre den varme vørteren til gjæringsbøtten. Siste partial mash brygget mitt prøvde jeg med en hevert. Den ble fin banan form på. Dagen etter kjøpte jeg biab sett og ny hevert.

Hvis du får korn utenfor posen. så kan du filtrere dette via meskeposen. Dette må gjøres før koking, og etter meskingen er ferdig. Dette gjøres ved å gjøre meskeposen rein. Spenn den så over en gjæringsbøtte, hell all vørteren over meskeposen. Vekk med meskeposen og vørteren tilbake til gryten.

I henhold til kornmengden din så har du etter min mening for lite maltekstrakt. 1,5 kg maltekstrakt tilsvarer ca ish 1,5 * 1,5 = 2,25 kg malt. Så har du tilsammen 1,4 kg spesial malt. Blir litt mye spesialmalt vs maltekstrakt etter min mening, men forklarer ikke OG på 1010.

Husk at når du tynner ut vørteren etter koking, vil SG under kok være mye høyere enn planlagt i oppskriften. Dette går negativt ut over humleutnyttelsen, så du må kompensere ved å bruke mer humle.
 
Tilbake
Topp