Problemer med alkohol styrken

Hei jeg sliter litt med at alkoholprosenten blir litt for lav - Noen forslag?
Jeg har nå bygget en Svartediket - se vedlegg.
Den burde blitt 7% ABV - men den endte på 4 %

Hva kan jeg ha gjort feil ?
Har bra temperaturstyring, skyller med vann før kok til SG blir ca Estimert OG.
Ender med en bra OG før gjæring.
FG'en etter gjæring, blir derimot for høy.

Vil gjerne få til dette - noen tips ?
 

Vedlegg

  • Svartediket.pdf
    146,4 KB · Sett: 35
For høy mesketemp? Hvor mye gjær bruker du, og hva er datoen på denne? Starter/rehydrering? Oksygenering av vørter ifm gjærpitching? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei jeg sliter litt med at alkoholprosenten blir litt for lav - Noen forslag?
Jeg har nå bygget en Svartediket - se vedlegg.
Den burde blitt 7% ABV - men den endte på 4 %

Hva kan jeg ha gjort feil ?
Har bra temperaturstyring, skyller med vann før kok til SG blir ca Estimert OG.
Ender med en bra OG før gjæring.
FG'en etter gjæring, blir derimot for høy.

Vil gjerne få til dette - noen tips ?



Hvordan har du målt FG?

Oechslevekt eller rekfraktometer?


HansKr
 
OG er ikke det samme som fermenterbare sukkerarter. Jeg har sagt dette før (ikke nødvendigvis til deg), men mener fortsatt at oppskriftene til 7f bør meskes lavere, evt lengre, grunnet massiv utgjæring i bryggeriet til Gahr.

Selv om du får lik OG, så betyr det ikke at FG blir lik. Du kan treffe OG, men med de tidene og temperaturene Gahr opererer med i 7F vil du mest sannsynlig få endel ugjærbare sukkerarter, ifht hans profil, som han ikke får. Jeg ville dratt ned mesketempen ca 1.5-2 grader og bare gjort 60 minutters mesk. En av grunnene han bruker mange steg antar jeg er bl.a for å få mest mulig utbytte, men samtidig få færre avvik fra batch til batch.

Hvis du har oppskriften på meskeregimet du gjorde så kan komme med tips til andre tall for å få deg nærmere utgjæringsgraden du ser etter..
 
For høy mesketemp? Hvor mye gjær bruker du, og hva er datoen på denne? Starter/rehydrering? Oksygenering av vørter ifm gjærpitching? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukte 2 rør med med gjær, rett i dunken.
Så ristet jeg dunken, og oksyderte ca ett minutt med med O2 fra flaske
 
OG er ikke det samme som fermenterbare sukkerarter. Jeg har sagt dette før (ikke nødvendigvis til deg), men mener fortsatt at oppskriftene til 7f bør meskes lavere, evt lengre, grunnet massiv utgjæring i bryggeriet til Gahr.

Selv om du får lik OG, så betyr det ikke at FG blir lik. Du kan treffe OG, men med de tidene og temperaturene Gahr opererer med i 7F vil du mest sannsynlig få endel ugjærbare sukkerarter, ifht hans profil, som han ikke får. Jeg ville dratt ned mesketempen ca 1.5-2 grader og bare gjort 60 minutters mesk. En av grunnene han bruker mange steg antar jeg er bl.a for å få mest mulig utbytte, men samtidig få færre avvik fra batch til batch.

Hvis du har oppskriften på meskeregimet du gjorde så kan komme med tips til andre tall for å få deg nærmere utgjæringsgraden du ser etter..

Hei,
Jeg mesket ved 66C i 20 min deretter varmet opp til og holdt den på 71 C i 20 min , og avsluttet med å varme den op til 77 C og holdt den der i 5 min.
 
Mål med hydrometer, så får du sikkert et annet tall enn med refraktometeret hvis du bare har lest av SG-skalaen i refraktometeret.
 
Hydrometer fungerer uavhengig om det er alkohol i blandingen eller ikke, refractometer blir påvirket og viser derfor feil med mindre du bruker en kalkulator til å regne om som glennrlie referer til.
 
Bedre, schmedre. Preferanser. Det du må tenkte på når du måler gravity på gjærende/ferdiggjæret øl med refraktometer er at lysbrytningen er annerledes, og dermed blir avlesningen (det være seg Brix eller SG) feil. Derfor må du putte tallene inn i en formel eller kalkulator for å få korrekt avlesning.

F.eks. denne: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer
(putt inn OG-verdi og avlest brix-verdi, og regn ut)

Jeg bruker kun refraktometer, andre sverger til kun hydrometer, andre igjen en blanding av disse. Har dobbeltsjekket mitt refraktometer med kalkulert verdi mot hydrometer, og får tilsvarende verdi. Så for meg funker det.
 
Så det er bedre å bruke Hydrometer enn Refraktometer ?
Jeg trodde det var omvendt
Refraktometer måler i praksis lysbrytning, det blir påvirket av alkoholinnholdet. Refraktometer er praktisk under brygging siden man kun trenger en dråpe og slipper å vente på nedkjøling, men når gjæringen er over er hydrometer greiest for å sjekke FG.

Dersom du hadde OG på 1.070 og leste av FG 1.040 på refraktometeret etter gjæring (ca 4% ABV om man regner på vanlig måte), så er den korrigerte FG 1.021 og ABV bli da 6,8%

(kalkulator her: http://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/)
 
Siden ingen har tappet inn på hvorfor BÅDE refraktometer og hydrometer faktisk viser feil etter gjæring så kan man jo komme med en liten oppsumering.

Etter at gjæring starter så blir det dannet alkohol. Både refraktometer og hydrometer måler sukkerinnhold relativt til vann. Men de er mest kalibrert rundt tettheten til sukrose, men det er omtrent irrelevant, forskjellene er små. (vørter består jo av flere sukkerarter enn sukrose).

Cluet for begge er at siden alkohol har en lavere tetthet enn vann, så vil avlesningen bli feil. Feilen vil bli utrolig mye større i et refraktometer siden det er bittesmå volum som måles optisk, mens hydrometer faktisk måler tetthet.

Når det kommer til hydrometer kan man snakke om real attenuation og apparent attenuation. Apparent attenuation er det hjemmebryggere snakker om. Hjemmebryggere mener som regel Apparent Attnuation siden feilen hydrometeret viser er ganske liten ifht hvis det ikke hadde vært alkohol i ølet. Så når du leser attenuation hos en brygger så vil det si apparent attenuation. Ikke tenk så mye på det, det er apparent attenuation vi bruker, og det er forkortet AA.
 
Sist redigert:
Ang. Min kalkulator så skal du fylle ut brix-verdien fra refraktometeret (forutsatt at den har en brix-scala) samt Original Gravity, altså SG-måling tatt før gjæring startet (i formatet 1.xxx)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk
Målte da på nytt for å finne Brix verdien på FG

og fikk en ABV på 6,68 :) - det ble som forventet :)

Bruker BeerSmith 2 for å beregne og ser der at dersom jeg bruker (Tools, Refraktometer) istedenfor (Tools, Alkohol ...)
- så kan jeg putte inn Brix verdien direkte på FG, og SG verdi i OG feltet.

Takk for all hjelp :D
 
Tilbake
Topp