Problemer med flow på kranene mine

Thomas Trøa

Norbrygg-medlem
Har nettopp og fått meg en kegeator opp å gå og det er bra! Men sliter med at det går så sakte fra krana og ned i glasset noe som er helt greit, men det renner saktere og saktere og saktere og til slutt stopper det helt opp. Nå har krana stått åpen en time uten at noe har skjedd. Har tenkt at det kanskje har vært fordi det kan ha kommet grums i stigerøret pga karboneringen som er gjort naturlig, men hva vet jeg? Jeg vil jo bare ha øl :( Hvis jeg venter noen dager virker det helt fint igjen, men med samme handlingsforløp dessverre.

Jeg har 1,2m 3/16 slanger og perlick kraner med flow control. Jeg har karbonert naturlig med sukker og det er mer enn nok kullsyre i ølet. Hva skal jeg gjøre?!

Hilsen Thomas

Ja.

Du trenger noe for å drive ølen ut.

Øl og headspace er i ekvilebrium. Det er altså like mye gass i headspace som i ølet, denne gassen driver ølen ut.

Når du tapper øl så lager du større headspace og trykket minsker pga dette. Til slutt får du ingenting ut siden det ikke er nok trykk til å drive ølet ut.

Når du så lar den stå en stund så utligner ølet og headspace seg igjen, og oppnår nytt ekvilebrium. Like mye gass i headspace og øl igjen. Men denne kullsyren kommer jo fra ølen din. Ølet slipper kullsyre for å utjevne. Ellers hadde det blitt vakuum, og det går ikke. Så du mister kullsyre over tid. Du trenger gass for å etterfylle headspace etterhvert som du tapper.

Det må tilføres gass, ellers tappes trykket ut og det er ikke overtrykk i systemet for å presse ølet ut av fatet.

Det er i grunn logisk det dere sier, tusen takk for svar! Skal hente en Co2 flaske imorgen, bare å si ifra hvis dere har en regulator og noen slanger liggende! :)

Tilbake
Topp